מגדל בלם בליסבון

שיתוף הכתבה
דף הבית / המלצות למטייל / מגדל בלם בליסבון

מגדל בלם בליסבון

בנסיעה לאורך קו החוף של פורטוגל תוכלו לראות קווי ביצורים רבים – מבצרים גדולים הקרובים לחוף, שמטרתם הייתה להגן מפני אויבים ושודדים שניסו להגיע לפורטוגל דרך הים. המפורסם מבין מבצרים אלו הוא מגדל בלם היפייפה.

מגדל בלם - Belem tower

מגדל בלן (Torre de belém) ממוקם על גדת נהר הטז’ו (Tejo) בשכונת בלם שבמערב ליסבון. המגדל נבנה בשנת 1515 על ידי המלך מנואל ה-1, זמן קצר לאחר שמגלה הארצות ואשקו דה גמה (Vasco de Gama) גילה את הנתיב הימי להודו. בעת הקמתו ניצב המגדל על אי קטן סמוך לגדה הצפונית של הנהר, והימאים שהיו שטים מבלם אל עבר הים היו מתארים את המגדל כנקודה האחרונה שהיו רואים מחופי פורטוגל, והנקודה הראשונה שהיו רואים כאשר היו חוזרים אליה. במרוצת השנים שפך נהר הטז’ו השתנה וכיום המגדל ממוקם קרוב ליבשה.

רוצים ליהנות מהנחות בסיורים? בואו לקרוא על החבילות שלנו >>

המבנה מחולק לשניים; המגדל ומוצב השמירה.

המגדל נמצא בצדו הקרוב ליבשה, הוא בעל חמש קומות ומתנשא לגובה של 35 מטרים. הוא מעוטר בחבלים מפותלים עשויים אבן ופסלים של קדושי העיר ליסבון (הקדוש ויסטנה והקדוש הפטרון) המשקיפים לעבר היבשה. הקומה התחתונה שבגובה פני המים, שימשה לשמירת מאגרי נשק ותחמושת. הקומה הראשונה שימשה את מפקד המבצר, השנייה בעלת מרפסות מקורות בשלושת צדדיה והיא שימשה את המלך. בקומה השלישית שכן אולם שימוע, ברביעית קפלה ובחמישית מרפסת תצפית.

המוצב, שנראה כירכתי ספינת הקרוולה הפורטוגזית, כולל אולם מקורה חלקית בעל קשתות ובו 16 תותחים. בקירות המוצב, שעוביים 3.5 מטרים, נקבעו פתחים עבור התותחים, ובמרכזה של התקרה נקבע פתח גדול למען אוורור החלל.

בששת פינותיו של חלקו העליון של המוצב ישנם שישה מגדלי שמירה הנושאים כיפות בסגנון מורי והם מעוטרים בדמויות של בעלי חיים. פרט מעניין נוסף במוצב הוא פסל “מדונה והילד מבלם” (Madonna col Bambino) אשר מציג את מריה הקדושה עם ישו בילדותו. למי שאינו יודע, מקור השם בלם הוא בית לחם – מקום הולדתו של ישו, וזו הסיבה שפסל זה ממוקם דווקא שם.

ניתן לראות על המבנה סגנונות אומנותיים רבים; כיפות בסגנון מורי, חלונות המעוצבים בסגנון הרנסנס ואלמנטים רבים מהסגנון המנואלני. הסגנון המנואלני הוא סגנון אומנותי ייחודי לפורטוגל אשר התפתח בתקופת שלטונו של המלך מנואל ה-1 בעת עידן התגליות.

הסגנון התפתח בהשראת סיפוריהם של הימאים שיצאו אל הים הגדול בעידן התגליות, והמוטיבים הבולטים בסגנון זה תמיד קשורים לים; ספינות, חבלים, עוגנים, צדפות וכד’. ניתן לראות את הסגנון המנואלני במלוא תפארתו במנזר ז’רונימוש (Mosteuiro Dos Jeronimos) אשר ממוקם בבלם לא רחוק מהמגדל.

בתחילת המאה ה-19 מגדל בלם עבר שיפוץ, ובשנת 1983 הוא הוכרז כאתר מורשת עולמי של אונסק”ו.

 

ניתן לבקר במגדל, להלן שעות הפעילות:

בחודשים אוקטובר עד אפריל – בכל ימות השבוע מלבד ימי שני, בין השעות 10:00-17:30.

בחודשים מאי עד ספטמבר – בכל ימות השבוע מלבד ימי שני, בין השעות 10:00-18:30.

עלות כרטיס כניסה למגדל היא 9 אירו. 

*הנחות של 50% לילדים וגמלאים (בהצגת תעודה)

 

אתם כמובן מוזמנים להצטרף אלינו לסיור באזור בלם ולהתרשם מהמגדל בעצמכם!

*המידע המפורט בכתבה נכון לשנת 2023. יתכנו שינויים במידע הכתוב ועל כן מומלץ להתעדכן באתר הרשמי של המקום.

 
 
 
 

לקריאה נוספת