כיכרות בליסבון

שיתוף הכתבה
דף הבית / המלצות למטייל / כיכרות בליסבון

כיכרות בליסבון

בדרך כלל האסוציאציה הראשונה שעולה לנו הישראלים בראש כאשר אנו שומעים את המילה “כיכר” היא הקול המעצבן של אפליקציית הניווט “ווייז” שאומרת: “בכיכר, צא ביציאה השנייה”.

אך למען האמת? כיכרות הן חלק בלתי נפרד מתכנונה של עיר; כמעט לכל עיר גדולה יש את הכיכר הגדולה שמכנסת אליה אנשים למטרות שונות, ממונומנטים והיסטוריה ועד להפגנות, טקסים והופעות.

העיר ליסבון מלאה בכיכרות בגדלים שונים, אשר הפורטוגזים נוהגים להבדיל ביניהן כך: Praça היא כיכר גדולה ומרכזית לעומת Largo שהיא כיכר קטנה יותר וצדדית, שלרוב הגישה אליה היא רגלית. כיכרות בעיר הפכו להיות מעין “מגדלור” להולכי רגל, כשאתה מנסה להסביר לאנשים איפה אתה נמצא אתה מזכיר את הכיכר הקרובה אליך. כמו כן, כמעט מאחורי כל כיכר בעיר מסתתר איזה סיפור קטן, שבצירוף כולן ניתן לקבל פרספקטיבה על ההיסטוריה ועל האופי של העיר.

אז נתחיל בכיכר הראשונה אשר מתחילה את הכל, שער הכניסה לעיר, הלא היא –

Praça do Comércio

כיכר המסחר ושער הכניסה לעיר, נבנתה מחדש בשנת 1755 לאחר רעידת האדמה הגדולה של ליסבון. היא ממוקמת בקצה שכונת הבאישה על גבול נהר הטז’ו.

כיכר זו היא אחת מהכיכרות הגדולות באירופה והיא מתפרשת על שטח של כ-36 אלף מ”ר. בעבר, הימאים היו עוגנים את ספינותיהם בקצה הכיכר, פורקים את הסחורה וברחבת הכיכר שמתפרשת על שלוש צלעות, היו מנהלים את קשרי המסחר בעיר ועל כן שמה. שם נוסף של הכיכר הוא Terreiro do paço שמשמעותו “חצר הארמון”, שכן בעבר ארמון המלוכה הפורטוגזי שכן בסמוך לכיכר.

במרכז הכיכר ניצב פסלו של המלך ז’וזה הראשון רכוב על סוס – מי שהיה מלך פורטוגל בזמן רעידת האדמה בעיר, ומתחתיו דיוקן של המרקש דה פומבל (Marques de Pombal), מי שהיה ראש ממשלת פורטוגל גם כן בתקופת רעידת האדמה בעיר (לכיכר על שמו נגיע בהמשך). אתם מוזמנים להצטרף אלינו לסיור של ליסבון הקלאסית, בו נספר לכם על המסר המעניין מאחורי הפסל.

כיום הכיכר היא נקודת תיירות מאוד מפורסמת. בכיכר שוכנים משרדי ממשלה שונים וביניהם גם בית המשפט העליון. תוכלו למצוא בה הרבה מסעדות וחנויות, ובמהלך חודשי הקיץ גם אירועים רבים ושמחות.

כיכר המסחר - Praça do Comércio

אם נכנס דרך שער הכניסה לעיר ונתהלך באחד מהרחובות המרכזיים בעיר, הלא הוא Rua Augusta, אשר עובר במרכזה של שכונת הבאישה, נגיע אל הכיכר הבאה שלנו –

Praça do Rossio

לא הרבה יודעים, אבל השם המקורי של הכיכר הזו היא כיכר דום פדרו הרביעי (Praça Dom Pedro IV). המקומיים והתיירים כאחד מכירים אותה בשם רוסיו שמשמעותה מלטינית היא “נחלת הכלל”, כשם שהכיכר שייכת לכולם. על כן, בכיכר שממוקמת בלב שכונת הבאישה תוכלו למצוא שלל בתי קפה ומסעדות, כמו גם את תחנת הרכבת לסינטרה שממוקמת לצדה, ואת מבנה התאטרון הלאומי.

ברחבת הכיכר נמצא פסל בדמותו של דום פדרו הרביעי המתנשא לגובה של 27 מטר. בעקבות פלישתו של נפוליאון לפורטוגל, דום פדרו נקלע לסיטואציה שבו הפך להיות מלך פורטוגל וקיסר ברזיל באותו זמן, מהלך פוליטי שגרם לבעיות רבות מצד אזרחי שני המדינות, עד שבסופו של דבר פדרו הרביעי החליט להישאר קיסר ברזיל ולתת לבתו לשמש כמלכת פורטוגל. חשוב לציין שהוא גם זה שהוביל את ברזיל לעצמאותה. הפורטוגזים עדיין מעריכים אותו ושהעניקו לו פסל בלב הכיכר לצד שתי מזרקות בהשפעה צרפתית, אשר מתקשרות לאותה פלישה של הצרפתים לפורטוגל.

כיכר רוסיו - Praça do Rossio

ממש מעבר לפינה, לא הרחק משם, נעבור לכיכר הבאה אשר קרובה ללבנו –

Largo de São Domingos

ליהודי פורטוגל יש היסטוריה ארוכה ועשירה, עליה אנו מרחיבים בסיור של ליסבון הקלאסית. הם תרמו לצמיחתה של האימפריה הפורטוגזית ורבים מהם אף מונו לעמדות מפתח בממשלה. לצערנו, לא נותרו שרידים רבים לכך, אך הכיכר הזו נותנת ביטוי למספר מקרים.

בכיכר זו תוכלו למצוא שתי אנדרטאות לזכר פוגרום שהתרחש במקום בתאריך ה-19 באפריל 1506. באחת המיסות בכנסייה הצמודה לכיכר קרה אירוע שהוביל לטבח קשה ביהודים בשטח הכיכר. בשנת 2006 (500 שנה לאחר המקרה) החליטה עיריית ליסבון להקים אנדרטה כאות התנצלות על האירוע שהתרחש שם. האנדרטה עשויה שיש ועליה מגן דוד עם טקסט בפורטוגזית ואף בעברית שמתאר את המקרה. לצדה, תוכלו להתרשם מ”קיר הסובלנות” המפורסם (The wall of tolerance), עליו נכתב ב-34 שפות שונות המשפט “ליסבון עיר הסובלנות”. האנדרטה הזו היא דרך הביטוי של העיר להגיד “Never again”. שנתיים לאחר מכן, בשנת 2000, הגיע תורה של הכנסייה להתנצל והיא הוסיפה לכיכר אנדרטה מטעמה מול דלתות הכניסה של הכנסייה. האנדרטה גם היא עשויה שיש ומלווה בטקסט, מעוטרת ביונה עם עלה של זית, לצד עץ זית גדול ומרשים. כך שכעת ניתן לראות שתי התנצלויות, אחת מהכנסייה ואחת מהעירייה.

ממש מעבר לפינה, דרך סמטה קצרה ניתן להגיע לכיכר ידועה נוספת –

Martim Moniz

הכיכר הגדולה והמרשימה הזו אינה מושכת אליה תיירים רבים בדרך כלל, אך יש לה קסם מיוחד. ניתן לומר שזהו האזור של ה”צ’יינה טאון” של העיר. לאורך השנים הכיכר די הוזנחה, אך בשנת 2012 היא התעוררה כאשר החלו לפתוח ברחבתה דוכני אוכל, מסאז’ים והופעות קטנות. בסופי השבוע מתקיים במקום שוק “פיוז’ן” שמציע מגוון מוצרי עבודת יד, מזון אותנטי ומוסיקה חיה.

את הכיכר ניתן לזהות באמצעות המזרקות שחוצות אותה, וכן באמצעות הטירה של אלפמה שמבצבצת ממש מעל הכיכר.

הכיכר קרויה על שם חייל פורטוגלי אמיץ, אשר הוביל רגע מכונן בהיסטוריה של ליסבון. כאשר פורטוגל רצתה להשתחרר מהשלטון המורי, החיילים בליסבון יצאו לקרב מפורסם סביב הטירה של אלפמה בשנת 1147. היה זה מרטים שזיהה כי אחת מדלתות הטירה פתוחות, אך קריאותיו לחבריו לא נענו. מרטים הבין שעליו לעשות צעד אבירי לפני שהמורים יסגרו את הדלת, ותגובתו הייתה להשליך את גופו בין הדלת לקירות הטירה על מנת למנוע את סגירתה. בכך הוא השאיר פתח לחבריו אשר באותו קרב אכן פלשו לטירה וכבשו אותה. בתחנת המטרו של הכיכר תוכלו לראות ציורים שמתארים זאת.

במרחק הליכה קל, עדיין באזור הבאישה, ניתן להגיע לכיכר חמד בשם –

Praça de Figueira

הכיכר הרביעית והאחרונה שלנו במרכז באישה, נבנתה לאחר רעידת האדמה של ליסבון על ידי מרקש דה פומבל. במרכז הכיכר ניצב פסלו של המלך ז’ואו הראשון, אשר היה ידוע בעיקר כמלך ששמר על עצמאותה של ממלכת פורטוגל בימי המאה ה-14 לספירה. כמו כן, הוא היה אביו של חלוץ עידן התגליות – אנריקה הספן.

בסביבת הכיכר תוכלו למצוא הרבה מסעדות ובתי קפה. תחנות מרכזיות של אוטובוסים וחשמליות ממוקמות שם (לרבות חשמלית 28, על אף שאיננו ממליצים לנסות אותה). כמו כן, בסופ”ש האחרון של כל חודש מתקיים בכיכר שוק מגניב של נקניקים, גבינות וסנגריות (לקריאה אודות השווקים בליסבון, לחצו כאן).

בחזרה לקרבת הנהר, לא רחוק מכיכר המסחר, שוכנת הכיכר –

Praça do Municipio

קרוב לשכונת קאיש דו סודרה (Cais do Sodré) תוכלו למצוא את כיכר העיר של ליסבון, הממוקמת מול מבנה העירייה. הסיפור המעניין על הכיכר הזו, הוא שב-5 באוקטובר 1910 פורטוגל סיימה את עידן המלוכה שלה והפכה להיות רפובליקה. הטקס נערך בכיכר זו מול אלפי אנשים ומדי שנה אנשים מתאספים בכיכר לציון סוף עידן המלוכה בפורטוגל. אם הגעתם לכיכר, דעו שאתם קרובים לשוק האוכל המפורסם וכן לרחוב הוורוד של חיי הלילה.

אם נטפס מעט לעבר שכונת שיאדו, נגיע לכיכר קטנה וחמודה –

Largo do Carmo

כיכר הכרמו קרויה על שם המנזר הכרמליתי שנוסד, לא פחות ולא יותר, על הר הכרמל שלנו. בכיכר החביבה הזו תוכלו למצוא מספר אתרים חשובים בהיסטוריה הפורטוגזית; מנזר הכרמו – אחד השרידים מרעידת האדמה הגדולה של ליסבון, אשר כיום משמש כמוזיאון. צמוד אליו תוכלו למצוא את מוזיאון המהפכה – המבנה אשר שימש בעבר כמטה המשטרה הראשי, אליו ברח הרודן של פורטוגל ביום המהפכה המפורסם, ה-25 באפריל 1974. זה כמובן לא עזר לו, הוא נכנע, נאלץ לצאת ונתפס. הכניסה למוזיאון המהפכה היא בחינם.

גם בכיכר זו ממוקמים בתי קפה, מסעדות ובתי מלון, וכן לא רחוק ממנה גם כניסה אחורית למעלית סנטה ז’וסטה המפורסמת.

Largo do Carmo

עוד בשכונת שיאדו, במקום יותר מרכזי, נמצאת הכיכר –

Praça de Luís de Camões

נקודת המפגש של הסיור של ליסבון הקלאסית (:

הכיכר קרויה על שם המשורר הלאומי של פורטוגל הלא הוא לואיש דה קמואש. לואיש דה קמואש היה משורר, סופר ומפקד בצבא הפורטוגזי במהלך המאות ה-15 וה-16 לספירה, תקופת עידן התגליות של פורטוגל. ספרו המפורסם ביותר הוא ה”לוזיאדש” בו הוא מתאר את מסעותיו יחד עם ואשקו דה גמה (Vasco da Gama) להודו. כיום, פורטוגל אף מציינת את יום פורטוגל (המקבילה ליום העצמאות) בתאריך מותו של קמואש, ה-10 ביוני.

מאחר שהכיכר ממוקמת קרוב לחיבור שבין שכונת שיאדו לשכונת באיירו אלטו, הכיכר הפכה לנקודת מפגש עבור צעירים לפני היציאה בלילה.

ולשתי הכיכרות האחרונות שלנו להיום, אחת בתחתית השדה המרכזית ואחת בקצה שלה;

נתחיל בזו שממוקמת בתחתית, אשר מהווה גם את נקודת המפגש שלנו לסיור של סינטרה והסביבה

Restauradores

את הכיכר הנחמדה הזו תזהו באמצעות האובליסק המרשים שניצב במרכזה. הכיכר הוקדשה לשיקום העצמאות של פורטוגל בשנת 1640, לאחר 60 שנה של שלטון ספרדי. האובליסק המדובר נחנך בשנת 1886 והוא נושא את השמות והתאריכים של הקרבות מאותה מלחמה.

כיכר רשטוראדורש - Restauradores

מסביב לכיכר, ניצבים בניינים מהמאות ה-19 וה-20 לספירה, ובין היתר גם הקפה “הארד רוק” אשר מהווה את נקודת המפגש שלנו כאמור לסיור של סינטרה והסביבה.

אם תתחילו לטפס מהכיכר הזו לעבר השדרה המרכזית, בסופה תגיעו לכיכר האחרונה שאליה נתייחס –

Praça do Marques de Pombal

הכיכר ממוקמת בין שלוש שדרות מרכזיות וביניהן שדרת העצמאות (Avnida de Liberdade) שמפורסמת בעיקר כשדרת המלונות וחנויות היוקרה, לבין פארק אדוארדו השביעי שנחשב לפארק הגדול בעיר.
הכיכר קרויה על שם המושיע של העיר: המרקש דה פומבל – מי שבנה את העיר מחדש לאחר רעידת האדמה שהכתה בליסבון בשנת 1755. במרכז הכיכר ניצב פסל בגובה של 36 מטרים של המרקש דה פומבל, אשר הוצב שם בשנת 1934, ולצדו אריה המסמל כוח ועוצמה, פילים המסמלים מנהיגות ורכסי סלעים המאזכרים כמובן את רעידת האדמה.

 
 
 
 

לקריאה נוספת

אטרקציות מומלצות בליסבון

טיול בליסבון יכול להיות אידיאלי כקפיצה קצרה בסופ”ש, או כחלק מטיול גדול יותר בכל פורטוגל . הדרך הנכונה להסתכל על טיול בליסבון היא בחלוקה ל-3 אזורים: מרכז, מערב ומזרח העיר. בכתבה הזו נמפה עבורכם את האטרקציות המומלצות בליסבון


אטרקציות בליסבוןליסבון

מוזיאונים בליסבון

בליסבון, כיאה לבירה אירופאית, יש היצע נכבד של מוזיאונים שונים ומגוונים; ממוזיאוני אמנות, ממשיך במוזיאון מוזיקה ועד למוזיאון טכנולוגיה. בין הסיורים, הקניות, ובתי הקפה הטובים כדאי להקדיש גם זמן למוזיאון או שניים.וזוהי…


אטרקציות בליסבוןאמנותליסבוןמוזיאונים

שווקים בליסבון

בדרך כלל כשאנחנו נוסעים לחו”ל, לאחר שאנחנו כובשים את הכיכרות המרכזיות, האתרים המומלצים ורחובות הקניות השוקקים, אנחנו אוהבים להגיע לבקר גם בשווקים המקומיים שהיעד מציע.העיר ליסבון מציעה מגוון שווקים מכל הסוגים. כל…


אוכל בליסבוןאטרקציות בליסבוןליסבוןקולינריהקניותשווקים
לכל הכתבות >>