תעשיית השעם בפורטוגל

שיתוף הכתבה
דף הבית / המלצות למטייל / תעשיית השעם בפורטוגל

תעשיית השעם בפורטוגל

אם טרם ביקרתם בפורטוגל אז הנה לכם ספויילר קטן…

מכירים את זה שבכל יעד חדש שאתם מבקרים בו אתם מגלים את ה”מרצ’נדייז” המקומי? בהולנד זו גבינת הגאודה המפורסמת או כפכפי העץ, באנגליה זה כל מה שקשור לבית המלוכה, בצרפת תמצאו אינסוף מזכרות בצורת מגדל אייפל, ומי שביקר בתאילנד ודאי יחזור עם פריט כלשהו שעליו מוטבע פיל.

שמעתם על הסיור החינמי שלנו? לחצו לכל הפרטים >>

כשתגיעו לפורטוגל תופתעו לגלות את נוכחותו הפועמת של חומר השעם. כן כן, אותו שעם שממנו מכינים פקקי שעם ולוחות שעם. אך מה דעתכם על תיקים משעם? ארנקים משעם? בכל הגדלים, בכל הצורות. או אולי אפילו מחזיקי מפתחות, מגנטים, קערות, מעמדי נרות, כובעים, נעליים ועוד הרבה הפתעות שתיהנו לגלות עם הגעתכם.

חנות שעם - Cork shop

אך מה כל כך מיוחד בחומר השעם שהוא הפך לתעשייה נפוצה בפורטוגל?

מדובר בחומר גמיש העשוי מקליפת גזע עץ האלון – זן מיוחד הקרוי, איך לא, “אלון השעם”. זן זה גדל לרוב בפורטוגל וכן בסביבתה, במקומות כגון מערב אפריקה (מרוקו, תוניסיה), גיברלטר וכן דרום צרפת וספרד. בפורטוגל, נמצא את ריכוז עצי השעם לרוב בדרום המדינה.  

אם כן, השעם גדל בקליפת העץ. הקליפה מתעבה כל שנה במספר מילימטרים ספורים עד שהיא מגיעה לעובי המבוקש. רק כעבור 25 שנה מתבצע הקציר הראשון, ולאחר מכן ניתן לחזור על הפעולה כל 10 שנים. בסביבות גיל 40, השעם מגיע לאיכות הנדרשת לייצור פקקי השעם. תוחלת החיים של עץ השעם היא כ-200 שנה בממוצע.

נחמד להכיר שפעילי איכות הסביבה מעודדים את תעשיית השעם, שכן, קילוף השעם מהעץ עוזר לו לצמוח מחדש. כמו כן, מוצרי השעם קלים למחזור בניגוד לתעשיות עץ אחרות.

כידוע, השעם מככב בעיקר בדמות פקקים בתעשיית היין, זאת בשל שתי תכונותיו הבולטות: גמישות ואטימות. כבר לפני שנים רבות גילו שהשעם מצליח לאטום את בקבוקי היין בצורה אידיאלית ולתרום לתהליך יישונו והשבחתו. עד היום, פורטוגל מייצרת כ-50% מפקקי השעם בעולם!

מלבד תכונותיו החומריות, השעם נחשב כמוצלח גם ויזואלית, זאת בזכות הנקבוביות בשלל צבעי עץ ניטרליים וטקסטורה רכה וטבעית.

עובדה מעניינת בתעשיית השעם הפורטוגלי היא מעולם הדואר; שירות הדואר הפורטוגזי והאסיפה של הרפובליקה הפורטוגזית הנפיקו את בול השעם הראשון בעולם בשנת 2007. הבול עוצר על ידי האמן ז’ואו מרשדו, כמחווה לתעשיית השעם הפורטוגלית שהציבה את פורטוגל בחוד החנית של ייצור השעם העולמי.

כאמור, הפורטוגזים מפגינים יצירתיות רחבה שמושכת חובבי עיצוב ואמנות המבקרים בפורטוגל. דוכנים וחנויות רבים מציעים שלל מוצרי שעם בחלונות הראווה. לעתים ייווצר הרושם שהמוצרים חוזרים על עצמם, אך תסמכו עלינו שבכל מקום תוכלו למצוא עיצוב חדש ומרענן, בצורה שונה או בגודל משתנה.

כתיירים, תוכלו ליהנות מיתרון משמעותי ברכישת מתנות משעם, בשל היותן קלות, על גבול משקל הנוצה, לא שבירות ולא מתקמטות. כמו כן, החומר עמיד להפליא וקל לניקוי. או בקצרה, פורטוגל מצאה לעצמה מרצ’נדייז איכותי, יפה ושווה שכל אחד מכם ירצה לחזור עם חלק ממנו לארץ (:

 
 
 
 

לקריאה נוספת

מזכרות מפורטוגל

לכל אחד מאיתנו יש את האחות, חבר או אמא שמצפים שנחזור מכל נסיעה עם מתנה קטנה עבורם. לפעמים אנחנו בעצמנו רוצים לקחת איתנו פיסה קטנה של המקום והחוויה. אבל מה אפשר לקנות בפורטוגל שלא תוכלו למצוא בשום מקום אחר? הכנו עבורכם…


פורטוגל כלליקולינריה

אלכוהול פורטוגלי – בירות, יינות, ליקרים ומה שביניהם

לפני שנתחיל, תדעו שבמקום לקרוא את כל האמור, אתם מוזמנים להצטרף לסיור הטעימות שלנו בפורטו!אחד הדברים שהופתעתי לגלות בפורטוגל זה שלפורטוגזים יש תרבות אלכוהול מגוונת מאוד וארוכת שנים. מכיוון שרבים מן המשקאות נשארים בגבולות…


אוכל בליסבוןאוכל בפורטואלכוהולייןפורטוגל כלליקולינריה

התרנגול של פורטוגל

נכון כשתכננתם את הטיול לפורטוגל ועשיתם שיעורי בית, נתקלתם בפינות רבות בתרנגול הצבעוני שמסמל את המדינה? ואפילו כשכבר הגעתם לפורטוגל ויצאתם לטייל ברחובות, נחשפתם לאינספור חנויות המציעות מגנטים, חולצות, ספלים ומה לא –…


פורטוגל כללי
לכל הכתבות >>