הלוזיאדש – Os Lusíadas

שיתוף הכתבה
דף הבית / המלצות למטייל / הלוזיאדש – Os Lusíadas

הלוזיאדש – Os Lusíadas

לטובת מי שעדיין לא מכיר את “חיים נחמן ביאליק הפורטוגלי” נערוך היכרות קצרה עם המשורר הלאומי של פורטוגל, לואיש דה קמואש, ועם הרקע לכתיבה שלו. קמואש נחשב לגדול הכותבים בשפה הפורטוגזית. הוא חי במאה ה-16 והנושא המרכזי ביצירותיו היה עידן התגליות. היצירה המרכזית שכתב נקראת הלוזיאדש (Os Lusíadas) והיא נחשבת לפואמה אפית, אשר יותר מפעם אחת הושוותה לסיפור האודיסאה.

הלוזיאדש - Os Lusiadas

בתקופה שקדמה לעידן התגליות, אספקה הייתה מגיעה לאירופה באופן יבשתי מהמזרח בדרך המשי. מכיוון שפורטוגל היא המדינה המערבית ביותר ביבשת, הסחורה הייתה מגיעה אליה אחרונה. כתוצאה מכך הסחורה שהגיעה לפורטוגל הייתה באיכות ירודה אך במחירים מופקעים. המצוקה שנבעה מחוסר באספקה דחפה את הפורטוגלים למצוא דרכים אחרות להגיע ראשונים אל הסחורה וכך הם יצאו להפליג ליבשות אחרות ולבסס את מעמדם כאימפריה ימית.

שמעתם על הסיור החינמי שלנו? לחצו לכל הפרטים >>

קמואש חי בתקופה זו של המסעות הימיים, ואף התלווה לואשקו דה גמה באחת מהפלגותיו להודו, ולכן מצא לנכון להלל בכתביו את תקופת תור הזהב הפורטוגלי. הלוזיאדש מספקת פרשנות על-טבעית למסעות הימיים של הפורטוגלים להודו, ומגוללת את עלילות המסע של משלחתו של ואשקו דה גמה. היצירה נקראת “לוזיאדש” על שמם של הלוזיאדים – כינוי לפורטוגלים, שהם על פי המסורת צאצאיו של האל לוסוס.

היצירה כוללת עשרה פרקים ונפתחת בשבחם של הלוזיאדים –

“הגיבורים, אשר הפליגו מחופי ליסבון,
דרך ימי האוקיינוס שם מעולם לא התפשט מפרש.
הגזע ההרפתקני הנועז ההוא, הכריז הגורל,
אשר יגדל לאימפריה עוצמתית,
שתעלה בתהילתה על זו של בבל, פרס ואפילו על זו של היוונים”

בחלקה הראשון של היצירה מתחולל דיון בין האלים היוונים באולימפוס. האלים, שמשגיחים מהאולימפוס על המסע של ואשקו דה גמה, מתווכחים ביניהם האם יש לתמוך במשלחת של הפורטוגלים. בדומה לקלאסיקות יווניות רבות, האלים מתפצלים לשני מחנות. מחנה אחד בראשות ונוס, אשר תומך בלוזיאדים, ומחנה שני בראשות דיוניסוס, המגן על הטריטוריות המזרחיות של הודו ואסיה.

בעוד המשלחת הפורטוגלית מקיפה את כף התקווה הטובה, הנמצאת באזור הדרומי של יבשת אפריקה, מתחפש דיוניסוס לאדם מורי ומעודד את התושבים המקומיים לתקוף את ספינותיו של דה גמה. המורים תוקפים את הספינות, אך הפורטוגלים מצליחים להתחמק מהמתקפה וממשיכים בהפלגה לעבר הודו.

בחלק השני של היצירה חוזר קמואש בזמן ומגולל את ההיסטוריה של העם הפורטוגלי. הוא משלב בפרקים הללו סיפורים על דמויות מפתח וסוקר את עלילות שושלת אביש – שושלת המלוכה המרכזית של פורטוגל, אשר שולטת עד לתקופה הנוכחית של עידן התגליות, בדמותו של המלך מנואל הראשון אשר בתקופתו ובתמיכתו יצאו הלוזיאדים למסעם.

בחלק האחרון מגולל קמואש את הקשיים הרבים שחוו הלוזיאדים במסעם. החל ממגיפה קשה שפגעה בהם, דרך מאבק עם המפלצת הימית אדמאשטור וכלה בסערה שמזמן עליהם דיוניסוס שאינו מרוצה מהתקדמותם לעבר הודו. הלוזיאדים מצליחים כמובן לחמוק בסופו של דבר מכל הקשיים, ומגיעים לקליקוט שבהודו. היצירה נגמרת בהמשך סקירת המסעות הפורטוגלים על ידי האלה תטיס, שהייתה המאהבת של דה גמה. תטיס מספרת על המשך המסעות הימיים להודו ולמזרח, ועל מסעו המפורסם של מגלן, אשר יצא להוכיח כי העולם הוא עגול.

 
 
 
 

לקריאה נוספת