רובע בלם

שיתוף הכתבה

רובע בלם

אז שברתם את הראש שעות ב”בוקינג” כדי לבחור איזה מלון הכי כדאי להזמין, הוצאתם הרבה זיעה על סגירת המזוודה במשקל המתאים, התפללתם כל לילה עד הטיסה למזג אוויר נוח, טסתם כשש שעות מיבשת אחת לשנייה, נסעתם כששה קילומטרים ממרכז העיר ליסבון לאזור מיוחד, כל זה בשביל להגיע לבית לחם?!

כן כן, רובע בלם שבליסבון הוא לא פחות ולא יותר – רובע בית לחם!

כמו בית לחם, גם אזור בלם טומן בחובו היסטוריה ארוכה ומרתקת. אזור זה ידוע כאזור המייצג את תור הזהב של האימפריה הפורטוגזית – המאות ה-15 וה-16 לספירה – הנחשבות כ”עידן התגליות” של פורטוגל. אותן השנים בהן מגלי הארצות הנועזים של פורטוגל יצאו לעבר הים הפתוח על מנת לגלות ולכבוש מקומות חדשים, כשהמפורסם מביניהם הוא ואשקו דה גאמה, הראשון שהפליג בנתיב ימי ישיר לעבר המזרח.

רוצים ליהנות מהנחות בסיורים? בואו לקרוא על החבילות שלנו >>

אם אכן תגיעו לבקר באזור, וכדאי לכם, בין שלל האתרים המומלצים (שנפרט בקרוב), אל תפספסו את המפה הגדולה הטבועה בקרקע שמתחת לאנדרטת התגליות. המפה הזאת מתארת את כל ההישגים של עידן התגליות, לפי שנים ואזורים.

מפת העולם בבלם - World map in Belem

הכל התחיל בשנת 1415, כאשר אנריקה הספן – חלוץ התקופה – כבש את העיר סאוטה שבצפון אפריקה ופתח את הפתח לעבר כיבוש אפריקה ומסחר עם המזרח. אנריקה היה בנו הרביעי של המלך באותה תקופה, ז’ואו הראשון, והוא הבין שסיכוייו לרשת את הכתר הפורטוגזי נמוכים. על כן, הוא הקדיש את חייו למטרה אחרת והחל לחקור את עולם המפות והניווטים. לימים, אנריקה הספן אף הקים בית ספר מדעי אליו הוא כינס את כלל המומחים שבתחום. למרות שאנריקה עצמו לא הסתובב רבות בשטח, למעט אותו כיבוש מפורסם של סאוטה, הרוח החלוצית שלו נתפסת כזו שהובילה את המגלים הידועים ביותר לצאת לדרכם.

את אנריקה הספן תמצאו גם בחרטום הספינה של אנדרטת התגליות. אותה אנדרטה מפורסמת עליה מפוסלות 32 דמויות מרכזיות מאותה התקופה. זהו ללא ספק אחד מאתרי החובה לביקור באזור בלם.

אנדרטת מגלי הארצות - Padrao dos descobrimentos

מלבד האנדרטה והמפה שתחתיה, באזור בלם תמצאו גם את מגדל בלם המפורסם. מגדל בלם נבנה בשנת 1515 במטרה לבצר את העיר, בימים בהם פולשים רבים היו מגיעים לעיר דרך הים. המגדל הוכרז כאתר מורשת עולמית על ידי אונסק”ו בשנת 1983, וכיום אין תייר שלא מגיע לבקר בו.

מגדל בלם - Torre de Belem

עוד באזור בלם, אם תרצו ואם לא – תתקלו במנזר ז’רונימוש הענק השוכן בסמוך לגני האימפריה המפוארים. לא, אין מדובר בארמון, אלא במבנה אשר למעשה מחולק לשניים: חלקו המערבי שימש את מנזר הירונימוס, והיום הוא משמש כמוזיאון; בעוד שחלקו המזרחי, הגבוה יותר, משמש ככנסייה פעילה עד היום. גם מנזר ז’רונימוש הוכרז כאתר מורשת עולמית על ידי אונסק”ו בשנת 1983.

מנזר ז'רונימוש - Mosteiro dos Jeronimos

הן מגדל בלם והן מנזר ז’רונימוש ימשכו את עינכם בשל הסגנון האדריכלי המוחצן והמפואר שלהם. הסגנון הזה קרוי על שם המלך מנואל הראשון, אשר שלט בשיא של תקופת עידן התגליות. הסגנון המנואלני, המוכר כגותיקה מאוחרת, משלב אלמנטים רבים מן הים ומן המסעות הארוכים, והוא ידוע בשל הקישוטים והפרטים הרבים שהוא מציג. בבנייה מנואלנית אתם תחשפו לרוב לאלמנטים כגון: עוגנים, חבלים, צדפות, נצרות, חרטומים ועוד סממנים רבים מן הים והכיבוש.

ולדובדבן שבקצפת, לסיום המתוק, באזור בלם תוכלו לטעום את המאפה המסורתי המקורי! כשתסתובבו ברחבי ליסבון יציעו לכם לטעום מאפה שנקרא “פשטל דה נאטה“. תטעמו אותו כמובן, אך תזכרו שבבלם מחכה לכם חוויה שונה בתכלית. בבלם תבקרו בפשטלרייה שנקראת Pastéis de Belém. שם תוכלו לקנות טעימה של ה”פשטל דה בלם”, הפשטל המקורי שהיווה השראה עבור כל החיקויים שנמכרים בעיר. החך שלכם יודה לכם על הטעימה הזו 🙂 אך קחו בחשבון – אתם עלולים לעמוד בתור ארוך במיוחד מחוץ לפשטלרייה שמושכת אליה תיירים מכל העולם לאורך כל השנה.

אתם בטח עדיין תוהים למה בכלל בית לחם? הצטרפו אלינו לסיור ברובע בלם (:

 
 

לקריאה נוספת