בית הכנסת בטומאר

סיורים מומלצים

יש לכם שאלה? אנחנו פה!

לטיפים סודיים והמלצות נוספות הצטרפו לקהילה:

שיתוף הכתבה
דף הבית / המלצות למטייל / בית הכנסת בטומאר

בית הכנסת בטומאר

ההיסטוריה של יהודי פורטוגל טומנת בחובה סיפורים רבים ומגוונים. ייתכן שעל חלקם שמעתם במסגרת סיורים בפורטו או סיורים בליסבון שאנחנו מעבירים. רבים מהמבקרים בפורטוגל מעוניינים להעמיק בהיסטוריה הזו, אך מבינים כי נסיעה מזרחה לעבר עיירות האנוסים המפורסמות עלולה לגזול מהם זמן והשקעה רבים במסגרת טיול קצר.

אז איזה מזל שיש את טומאר (:

טומאר היא אחת הערים העתיקות בפורטוגל והיא שוכנת במרכז המדינה. כיאה לעיר העתיקה ביותר, בטומאר נמצא בית הכנסת העתיק ביותר בפורטוגל, אשר משמש כיום כמוזיאון לתולדות היהדות בפורטוגל.

בית הכנסת בטומאר - Tomar's sinagog

הסיפור של בית הכנסת בטומאר מתחיל במאה ה-15 לספירה. עם בנייתו הקהילה היהודית בטומאר קיבלה חשיבות. אולם, הקמת בית הכנסת ארעה בסמוך לצו הגירוש המפורסם שהוצא על ידי המלך מנואל הראשון, אותו צו שהורה לגרש את היהודים בסוף המאה ה-15 לספירה. יהודי טומאר נאלצו לפנות את המקום, או אז גורלו של המקום החל להתגלגל בין ידיים רבות;

תחילה המקום נרכש בידי ידיים פרטיות והוסב להיות בית סוהר. עניין מעניין הוא כי בתקופה הזו, יהודי טומאר נהנו מזכויות מיוחדות בנוגע לבית הסוהר הזה, שכן, עלה החשש ששהייה של יהודי בבית סוהר אשר שימש בעבר כבית כנסת – עלולה להיות קשה מנשוא. על כן, יהודים לא נאסרו בבית הסוהר הספציפי הזה.

בהמשך הדרך, בית הסוהר הפך לכנסיה, ובמאות השנים שלאחר מכן – המקום התגלגל עוד ועוד בין אנשים פרטיים שעשו במקום שימוש משתנה.

היה זה בשנת 1923 שהמקום סופסוף הושב ליהדות. חוקר יהדות מפורסם מאותה תקופה, בשם שמואל שוורץ, מגיע למקום ורוכש את הבניין. שוורץ מורה על עבודות ניקיון וחשיפה, הכל מכיסו הפרטי, ולימים מסב את המקום לטובת מוזיאון לתולדות יהדות פורטוגל. 

בשנת 1939 המקום נחנך באופן רשמי, מה שהקנה לשוורץ את האזרחות הפורטוגלית (במקור הוא היה פולני). שוורץ היה בקיא בתחום ואף פרסם ספר אודות אנוסי פורטוגל בשנת 1925.

עוד נחמד להכיר כי המוזיאון קרוי על שם יהודי נוסף – אברהם זכות – אשר היה אסטרונום בתקופת עידן התגליות של פורטוגל, ותרם רבות לאימפריה.

אם תגיעו לבקר במוזיאון, אתם תראו את שרידי בית הכנסת העתיק אשר בנויים באופן סימבולי כך; התקרה נתמכת בארבע עמודים המסמלים את ארבעת האימהות, ועליה מפוסלות 12 קשתות שמסמלות את 12 השבטים. בתצוגת בית הכנסת תמצאו שרידים מתקופות שונות ומקומות שונים בפורטוגל, אפילו ממצאים מהמאות ה-12 וה-13 לספירה. פריטים רבים מגיעים מאזור עיירות האנוסים במזרח – בלמונטה וכד’, ולא מעטים גם מליסבון.

בית הכנסת בטומאר - Tomar's sinagog

מה שיפה לדעת הוא שעד היום תורמים רבים מרחבי העולם משקיעים את כספם בקידום החפירות והשיחזור בסביבה. ממש לא מזמן, בשנת 1985, במסגרת אותן חפירות וחקירות, גילו ממש בסמוך לבית הכנסת מקווה עתיק.

אמנם מדובר במקום קטן, אך אנו ממליצים בחום על ביקור בטומאר למי שמחפש לגעת ביהדות יותר לעומק. כן נמליץ לבדוק מראש את שעות הפתיחה המשתנות של בית הכנסת. 

 
 
 
 

לקריאה נוספת