אמנות רחוב בפורטו

שיתוף הכתבה
דף הבית / המלצות למטייל / אמנות רחוב בפורטו

פורטו היא עיר מדהימה שמשלבת מבנים היסטוריים, רחובות ציוריים, נופים מרהיבים, תרבות וכמובן אמנות מקומית. אחד מסוגי האמנות שבולט לעין הוא אמנות הרחוב שהתפתחה מצורה של מחאה פוליטית לאמנות נפוצה ומוערכת. אתם מוזמנים להצטרף אלינו לסיור של פורטו הקלאסית במהלכו תוכלו לראות יצירות שמסתתרות בין הקירות הקסומים של העיר וגם לעבור באחד הרחובות הכי יפים ומסוגננים בעיר – רחוב הגרפיטי של פורטו. 

בתחילת שנות ה-2000 אמנים מקומיים החלו ליצור בפורטו ציורי קיר ועבודות בקנה מידה גדול שמשכו את תשומת הלב של המקומיים, התיירים וכמובן הרשויות. היום ניתן לראות את האמנות הזו משתלבת בנוף העירוני באופן חוקי, ואף נכנסת למוסדות פרטיים וממשלתיים כאחד, אך השינוי הזה הגיע רק לאחר מאבקים קשים בין העיריות השונות לאמנים המקומיים.  

בשנת 2013 החלו אמני הגרפיטי המקומיים להביע את דעתם בכל הנוגע למחיקת ציורי הקיר שלהם, ובין היתר טענו שראש העיר פורטו דאז Rui Rio מוחק כל ציור בעיר בלי לתת כל חשיבות או ערך לאמנות עצמה ולתוכן שלה. לאמני הגרפיטי המקומיים היה חשוב לחדד את ההבדל בין אמנות רחוב לבין ונדליזם, כפי שהתייחס אל כך ראש העיר לשעבר. המאבק של אמני הגרפיטי באותם שנים היה חלק חשוב בקבלתם למרחב העירוני מתוך הבנה שיש צורך להסדיר את הנושא ולהקצות להם מקום לביטוי עצמי. אחד האמנים הבולטים במחאה הזו הוא Hazul Luzah שטען כי עיריית פורטו מנסה בכל כוחה למגר את התופעה ולהעלים את אמני הגרפיטי, במקום להקצות להם מקום מסודר. האמירות האלה היו בעלות השפעה וכמעט שנה מאוחר יותר Rui Moreira, ראש עיריית פורטו הנוכחית, החליט להקצות אזורים בעיר עבור אמני הגרפיטי, מה שגם צינן את היחסים בין האמנים לעירייה וגם סיפק מקום מוגדר עבור אמני הגרפיטי.

כיום, בנוסף לקירות יעודיים ברחבי העיר, ניתן לראות מוסדות שונים אשר פותחים את שעריהם לאמנות מסוג זה, כמו למשל קניון Alameda Shop & Spot, שם החליטו לתת במה לשלל אמנים מקומיים, ובניהם גם אמני גרפיטי. בתוך הקניון עצמו הקצו קירות, חללים שונים ומתקנים, כדוגמת גרם המדרגות הנעות, עבור ציורי קיר. עם זאת, עדיין יש חוקים והגבלות ברורים מאוד בנושא הגרפיטי. למשל, אם אמן רוצה לצייר יצירה על קיר של בניין, עליו לפנות לבעליו החוקים של הבניין הרצוי על מנת לקבל אישור. לאחר שעיריית פורטו מקבלת הצהרה מבעל הבניין כי הוא מאשר את הבקשה, רק אז יכול האמן לגשת למלאכה. במידה ואמן ביצע עבודה ולא קיבל על כך אישור, העונש הצפוי מתחיל מ-100 אירו יכול להגיע עד 25,000 אירו, תלוי בגודל היצירה ובסוג הבניין. 

Hazul Luzah הוא אחד מאמני הגרפיטי המפורסמים בפורטוגל ובעולם כולו. הוא נולד בפורטו בשנת 1981, במהלך חייו הגיע לאמנות הרחוב מעולם ההיפ הופ ובשנים 1997-2008 הזדהה בשם Pong 02 (אזור החיוג של פורטו). ביצירותיו הוא משלב משחק של גיאומטריה עם צורות שמימיות וחלומיות, במעין משחק בין חלום למציאות בהשפעת עולם התרבויות העתיקות והאמנות השבטית. הוא טוען שהוא מעדיף לצייר דברים לא אגרסיביים, שאין להם קונוטציות שליליות, ועל כן לרוב הוא בוחר לצייר צורות נעימות, שמשרות תחושת שלווה וטוען כי לאמנות שלו אין בהכרח אמירה.

רוצים ליהנות מהנחות בסיורים? בואו לקרוא על החבילות שלנו >>

בשנת 2013 Hazul הקים את “חטיבת אנטי-גרפיטי” ונלחם מול הרשויות בכל נושא החוקיות בפורטו. לטענתו העירייה הייתה מוחקת ציורים ללא מחשבה, גם אם היה מדובר במבנים נטושים. Hazul בעד מחיקת ציורים בגבול הטעם הטוב על מנת לאפשר לעיר לשנות את פניה, אך טוען שלכל מחיקת ציור קיר צריך להיות הגיון. כיום ישנן מעל ל-100 עבודות של Hazul ברחבי פורטו!

אחת היצרות המפורסמות שלו מעטרת את אצטדיון הכדורגל של פורטו Estádio do Dragão ועונה לשם “איזון חדש”. היצירה ממוקמת בסמוך למשרד הכרטיסים המזרחי של האצטדיון, וזאת הייתה אחת הפעמים הראשונות לאחר מהפכת הגרפיטי בעיר שבה מוסד כמו קבוצת כדורגל מזמין אמן רחוב לצייר על מבנה בעיר. מועדון הכדורגל FC Porto הזמין את Hazul לצייר את הציור לרגל ציון 125 שנה להקמת המועדון, מספר ששולב בעבודה עצמה יחד עם סמל העיר פורטו ואלמנטים מעולם הכדורגל. מי שהזמין את היצירה היה הלדר גומש, אחראי המיתוג של המועדון ובחירת המיקום לא הייתה אקראית. היה חשוב לו שהיצירה תהיה במקום מרכזי (קרוב לתחנת המטרו Estádio do Dragão) ובחלקו החיצוני של האצטדיון כדי שכולם יוכלו לראות אותה גם מבלי להיכנס פנימה.

גרפיטי בפורטו graffiti porto

Estádio do Dragão

גרפיטי בפורטו graffiti porto

Estádio do Dragão

יצירות נוספות:

גרפיטי בפורטו graffiti porto

Campo 24 de Agosto

גרפיטי בפורטו graffiti porto

Rua de Santo Ildefonso 17 על תריס של חנות

גרפיטי בפורטו graffiti porto

Rua de Santo Isidro 37

אמן בולט נוסף בפורטו הוא טיאגו גומש שידוע בכינוי GodMess. הוא הגיע מעולם העיצוב הגרפי והאיור ואת יצירותיו ניתן למצוא בערים בכל רחבי פורטוגל ובמקומות נוספים בעולם. גומש גדל ב-Lordelo do Ouro בקרבת העיר פורטו. בילדותו היה נוסע לעיר הסמוכה לפורטו “מאיה” ומצייר עם חברים על קירות מפעלים ישנים, ובבגרותו למד בית הספר לאמנות Soares dos Reis בפורטו. גומש עוסק ביצירותיו בעיקר בסיפורים הקשורים לחייו או למקורביו ולכן מתוך שמירה על הפרטיות אינו מרבה לפרש את יצירותיו, וכאשר מבקשים ממנו לתאר את עבודותיו הוא מגדיר אותן כ”יומן מאויר על החיים”. גומש פועל רבות למען הקהילה, ומעביר סדנאות לילדים ונוער בנושא אמנות רחוב. הטמעת אמנות הרחוב בקהילה היא אחת ממטרותיו העיקריות, וביחד עם הדור הצעיר הוא מאייר את מוסדות החינוך וקירות נוספים בעיר.  

אחת היצירות המפורסמות שלו בפורטו, “AGUADEIRAS” (אנשים נושאי מים), נמצאת בכיכר Campo 24 de Agosto. במאה ה-16 המקום נקרא “Arca de Água de Mijavelhas”: מאגר המים היחידי של פורטו אשר סיפק מים למזרקות בעיר למען תושבים שלו היו להם בארות. גומש החליט להנציח את ההיסטוריה של המקום על ידי ציור של נשים סוחבות כדי מים, כמחווה לאותן נשים שעסקו במלאכה. 

אל Hazul ו-GodMess מצטרפים עוד שלל אמנים טובים ומפורסמים כמו The caver שתוכלו להיתקל בכמה מיצירותיו ברחבי העיר:
 

גרפיטי בפורטו graffiti porto

Rua de Fernandes Tomás

גרפיטי בפורטו graffiti porto

Rua de Fernandes Tomás

גרפיטי בפורטו graffiti porto

Rua Moreira 244

בואו להתרשם מרשימת הסיורים שלנו >>

בשנת 2021 נבחרו 100 ציורי הקיר הטובים בעולם, ושלושה מתוכם שייכים לאמנים פורטוגזים. אמנות הרחוב מתחילה לעשות את צעדיה החוצה מתחנות הרכבת התחתית והמנהרות בכבישים, אל מוסדות בעיר ולקירות בניינים רשמיים, והופכת להיות חלק משמעותי משלל צבעי העיר.

 

הידעת?

ב-1942 ועד הלשון העברי קבע את המילה “חֲרֹתֶת” כדי לתאר כתובת או ציור על קיר או סלע. ביוני 2020 התקיימה הצבעה במליאה של האקדמיה ללשון העברית על שתי חלופות למילה גרפיטי: “חֲרֹתֶת” ו”קִיּוּר” (שילוב של “ציור” ו”קיר”), אך לא התקבל רוב לשום הצעה ונכון להיום עדיין אין חלופה עברית למילה גרפיטי.


לקריאה נוספת