גשר דום לואיש הראשון בפורטו

שיתוף הכתבה
דף הבית / המלצות למטייל / גשר דום לואיש הראשון בפורטו

גשר דום לואיש הראשון בפורטו

גשר דום לואיס ה-1 (Dom Luís I) הוא אחד מששת הגשרים המחברים בין פורטו לוילה נובה גאיה – העיר שנמצאת מעברו השני של נהר הדוארו. גשר דום לואיש הוא המפורסם והאייקוני ביניהם, הודות לנוף המרהיב שנשקף ממנו, והעובדה שהוא מחבר את מרכז פורטו לגאיה. זהו מבנה ברזל מרשים אשר נפתח לשימוש בשנת 1886, והוא מאוד דומה בצורתו ובסגנונו האדריכלי לגשר מריה פיה (Maria Pia) הסמוך לו. 

גשר דום לואיס הראשון - Ponte dom Luis I

הדמיון ביניהם אינו מקרי; אותו אדריכל תכנן את שניהם! מדובר באדריכל הבלגי תאופיל סייריג’, אשר תכנן תחילה את גשר מריה פיה שהחל להיבנות בשנת 1877. באותה תקופה עבד סייריג’ כשותף במשרד האדריכלים של גוסטבו אייפל (שלימים תכנן את מגדל אייפל), ובתקופה שנבנה, הגשר עורר תשומת לב רבה ונחשב למבנה הברזל הגדול בעולם. תשע שנים לאחר מכן, סייריג’ זכה במכרז שנערך לבניית הגשר השני בפורטו ותכנן גם אותו (דום לואיש), וכאמור כיום זהו הגשר הכי מפורסם ומצולם בעיר. הגשר נקרא על שמו של מלך פורטוגל דאז, והגשר הסמוך נקרא על שם אשתו – מריה פיה. גשר דום לואיש נבנה בסמוך למיקום בו היה גשר אבנים עתיק ששימש את תושבי העיר בעבר, וכאשר אוכלוסיית העיר גדלה – נולד הצורך לגשר חזק וגדול יותר.

בואו להתרשם מרשימת הסיורים שלנו >>

לגשר דום לואיש המדובר שני מפלסים, שאת שניהם ניתן לחצות ברגל. המפלס העליון סגור לתנועת רכבים ועוברת עליו רכבת המטרו, ובמפלס התחתון יש מעבר להולכי רגל ולרכבים. אורך המפלס העליון הוא 395 מטרים, בעוד שאורך המפלס התחתון הוא 172 מטרים בלבד. קשת ברזל גדולה מחברת בין שני המפלסים, וגובהו של הגשר במפלסו העליון הוא 85 מטרים. בימות הקיץ החמים ניתן לצפות בנערים קופצים למים מהמפלס התחתון של הגשר, בתמורה לעידוד או כמה מטבעות (:

נוף מגשר דום לואיס הראשון - View from Ponte dom Luis I

מעבר על המפלס התחתון מכיוון טיילת הריביירה (Ribeira) בפורטו, יוביל אתכם היישר לטיילת של גאיה, שם תוכלו לבקר במרתפי היישון של יינות הפורט ולהסתובב בסמטאות הקסומות של גאיה. מעבר על המפלס העליון מפורטו לגאיה יוביל אתכם למרגלות מנזר סרה דו פילאר (Serra do Pilar), מבנה מעוגל שבהמשכו יש חלק מוארך. ליד המבנה המעוגל תמצאו מרפסת רחבה, ממנה נשקף נוף עוצר נשימה של פורטו והנהר. לא לפספס!

למרגלות המנזר נמצאת תחנת העלייה לרכבל, שעובר רק בצד של גאיה, ממנו ניתן לחזות בנוף מקסים.

אתם מוזמנים להצטרף לסיור הטעימות שלנו בפורטו ונוביל אתכם לכל פינות החמד הללו.

בשעות הלילה הגשר מואר מאוד יפה, וניתן לראות מהמפלס העליון שלו את האורות הרבים של פורטו וגאיה, משתלבים עם נצנוץ מי הנהר. מומלץ לעשות הליכה לילית על מפלסו העליון של הגשר, הליכה קסומה ורומנטית.

 
 
 
 

לקריאה נוספת