גשר ואשקו דה גמה

שיתוף הכתבה
דף הבית / המלצות למטייל / גשר ואשקו דה גמה

גשר ואשקו דה גמה

פורטוגל שופעת בנהרות מפוארים אשר שוכנים בסמוך לערים הגדולות, מה שהוליד את הצורך פעמים רבות לבנות גשרים גדולים על מנת לחבר בין חלקי היבשה.

בפורטו לבדה תוכלו למצוא ששה גשרים יפיפיים המחברים בין פורטו לוילה נובה דה גאיה הסמוכה, ובליסבון ישנם שני גשרים: הראשון הוא גשר ה-25 באפריל (הידוע כגשר האדום) והשני, מרשים לא פחות, גשר ואשקו דה גמה (Ponte Vasco da Gama).

גשר ואשקו דה גמה בליסבון - Ponte Vasco da gama

על אף היות הגשר האדום בולט בתמונות ומפורסם מאוד, זהו הגשר השני דווקא שמחזיק בסיפור מרשים במיוחד. גשר ואשקו דה גמה נחנך לראשונה במרץ 1998 כחלק מתערוכת האקספו (expo) שנערכה בעיר, ובנייתו הושלמה בציון 500 שנים לגילוי המעבר הימי סביב כף התקווה הטובה, שאפשר מעבר ימי בין אירופה להודו.

רוצים ליהנות מהנחות בסיורים? בואו לקרוא על החבילות שלנו >>

הגשר נקרא על שם אחד מגדולי מגלי הארצות הפורטוגזיים – ואסקו דה גאמה, הראשון שהגיע ישירות מיבשת אירופה להודו דרך הים. דה גאמה נשלח על ידי המלך מנואל הראשון בשנת 1497, במטרה לבסס נתיב סחר ימי בין פורטוגל ובין מזרח הרחוק. הוא נולד למשפחה מיוחסת בעיר סינש שבדרום פורטוגל, אביו היה מושל העיר ואמו הייתה ממוצא בריטי, שניהם היו מקורבים לבית המלוכה. בבגרותו דה גאמה התמחה בספנות, והוא עסק בעיקר בהגנה ימית על תחנות המסחר של פורטוגל במערב אפריקה. אביו של דה גאמה נבחר להוביל את משלחת גילוי נתיב הסחר הימי מפורטוגל לאסיה, ובעקבות מותו באותה שנה בנו ואשקו מונה כמחליפו. צי המשלחת הראשון הפליג מליסבון וכלל ארבע ספינות. 

במשלחת השתתף גם בארתולומיאו דיאס, אשר תשע שנים קודם לכן הקיף את כף התקווה הטובה, תוך ניסיונו הקודם להגיע מפורטוגל לחופי הודו, ניסיון שלא צלח. הצי הקיף את כף התקווה הטובה שבקצה הדרומי של אפריקה, הגיע לאוקיינוס ההודי והמשיך לכיוון צפון מזרח לאורך חופה המזרחי של אפריקה. דה גאמה הגיע לעיר הנמל ההודית קליקוט במאי 1498, חתם על חוזה מסחר עם השליט המקומי וייסד נציגות פורטוגזית במקום. בספטמבר 1499 הוא חזר לפורטוגל, וזכה לכבוד רב. המלך מנואל הראשון מינה אותו ל”אדמירל האוקיינוס ההודי” והעניק לו תואר אצולה של רוזן.

הגשר על שמו שוכן בחלקה המזרחי של העיר, לצד שכונה שקיבלה את שם התערוכה – שכונת האקספו, ואורכו 17.185 ק”מ – מה שמקנה לו את תואר הגשר הארוך ביותר באירופה והשני בגודלו בעולם!

3300 עובדים עמלו על בניית הגשר במשך 18 חודשי הכנה, ולאחריהם 18 חודשי בנייה נוספים. בשל האזור הגיאוגרפי בו פורטוגל שוכנת, האזור מועד לרעידות אדמה (נלמדו לקחים לאחר רעידת האדמה הקטלנית שהרעידה את ליסבון בשנת 1755), ועל כן יסודות הגשר נבנו בהתאם; כ-95 מטרים מתחת לגובה פני הים, יסודות העמוקים ביותר בעולם.

רוחב הגשר כ-30 מטר ועליו שישה נתיבי נסיעה לכלי רכב. אם יהיה צורך בעתיד, ישנה תוכנית להרחיב את הנתיבים לשמונה.  

לגשר מספר רב של מקטעים:

  • כביש גישה צפוני שאורכו 488 מטרים, ב-11 מקטעים שונים.
  • גשר עמודים יבשתי בן 12 מקטעים שאורכו 672 מטרים, מעל האזור בו התקיימה תערוכת האקספו.
  • גשר מיתרים שאורכו 829 מטרים, המכיל שלושה מקטעים. גובה העמודים המחזיקים את המיתרים הוא 150 מטרים, והם עשויים בטון. גובה כלי השיט המסוגלים לעבור מתחת מקטע זה – 45 מטרים.
  • גשר עמודים מרכזי שאורכו כ-6.35 ק”מ, המורכב מ-80 מקטעים שאורך כל מקטע 78 מטרים.
  • גשר עמודים דרומי שאורכו 3.895 ק”מ, המורכב מ-84 מקטעים שאורך כל אחד 45 מטרים.
  • כביש גישה דרומי שאורכו 3.895 ק”מ.

הגשר הפך לסמל של העיר ליסבון, והיום נערכים עליו אירועים שונים כמו מרתונים, מרוצי אופניים ועוד. בנוסף, הגשר מהווה מפרידה בין החלק שבו נהר הטז’ו ניזון ממים מתוקים, לבין חלקו השני המתחבר לאוקיינוס האטלנטי, בו המים מלוחים. לצד הגשר ניתן לראות אנשים מתרחצים במי הנהר, ונהנים מחלק גדול ורחב שלו. כדי להתרשם ממימדי הגשר ניתן להגיע לשכונת האקספו, ממנה הגשר נראה במלוא הדרו. בימות החורף הערפיליים כשהגשר נמצא בתוך ענן גדול, לא ניתן לראות את תחילתו וסופו, ואז רואים בבירור שזהו אחד מהגשרים המרשימים והארוכים באירופה.

אתם מוזמנים להצטרף אלינו לסיור של אראבידה והסביבה, אותו אנחנו מתחילים בחציית הגשר!

 
 
 
 

לקריאה נוספת