סאו ויסנט

שיתוף הכתבה

אם הסתובבתם בשכונת אלפמה, ראיתם בוודאי מבנה לבן מפואר בעל שני צריחים, שבולט מעל בתי השכונה האחרים. המבנה המפואר הזה, שנראה כמו ארמון, הוא כנסייה אשר נקראת על שמו של הקדוש ויסנט (São Vicente), פטרון ליסבון, שחלק מסיפורו שימש השראה לסמל העיר. 

שמעתם על הסיור החינמי שלנו? לחצו לכל הפרטים >>

סאו ויסנט היה כומר זוטר שחי בסוף המאה ה-3 לספירה בספרד. בתקופה ההיא, הרומים ששלטו בחצי האי האיברי עדיין לא אימצו את הנצרות לחיקם. הם הכריחו את נתיני האימפריה לסגוד לאלים שלהם, ורדפו את מי שלא עשה זאת. הכומר ויסנט, שהקדיש את חייו להטפה לנצרות, נרדף על ידם ועונה למוות. במותו הוא הועלה לדרגת קדוש. האגדה מספרת שגופתו של ויסנט נזרקה בשדה כדי שתאכל על ידי חיות בר, אבל עורבים שמרו עליה מפני טורפים אחרים, עד אשר חסידיו של סאו ויסנט יכלו להגיע לגופה ולהביא אותה לקבורה. הם קברו את גופת הקדוש באזור סגרש (Sagres) שבדרום פורטוגל במקום שמאוחר יותר קיבל את השם כף סאו ויסנט. סאו ויסנט sao vicente

 כשהמלך הראשון של פורטוגל, דום אפונסו הנריקש, נחלם במורים כדי לכבוש את ליסבון, הוא נשבע שאם ינצח בקרב, הוא יקים כנסייה לזכרו של סאו ויסנט, במקום בו קברו את גופות חייליו. לאחר ניצחונם של הפורטוגלים על המורים, מורה הנריקש על הקמת הכנסייה מחוץ לחומות אלפמה ומבקש להביא אליה את שרידיו של הקדוש. משלחת יוצאת לדרום פורטוגל דרך הים, אוספת את עצמותיו של הקדוש מ”כנסיית העורבים” בה הם קבורים, וחוזרת, גם הפעם דרך הים, לליסבון. מספרים, שגם את המסע הזה ליוו עורבים ששמרו על הסירה. עם השלמת המסע בהצלחה, סאו ויסנט הופך להיות הפטרון של ליסבון, והעורבים והסירה שליוו, הופכים להיות הסמל שלה.

במאה ה-16 פורטוגל מתאחדת עם ספרד ונשלטת על ידי שושלת מלוכה ספרדית. המלך הספרדי, פיליפ הראשון, מבצע עבודות בנייה נרחבות במבנה הכנסייה הישן, והופך אותו לכנסייה הרבה יותר מפוארת וגדולה. עם זאת, אלו יהיו שני מלכים פורטוגלים, דום פדרו השני ודום ז’ואאו החמישי, שיוסיפו לכנסייה את העיצוב הדקורטיבי העשיר שלה, שמכיל, בין היתר, אריחים שמתארים את סיפור הקרב של דון אפונסו הנריקש על העיר, ויהפכו אותה ליצירת המופת שהיא.ליסבון lisbon

המנזר של הכנסייה היה מקום מושבם של נזירים מיום פתיחתו עד למאה ה-19. בין הנזירים שחיו במנזר זה, היה גם הקדוש אנטוניו (Santo António), יליד העיר, שלזכרו חוגגים את הסנטוש פופולרוש בליסבון. עם המהפכה הליברלית ב-1834, ננטש מנזר סאו ויסנט, בדומה למנזרים רבים במדינה. המנזר הופך להיות רכוש של המדינה, שמקימה בו בית ספר תיכון. היום המנזר משמש כמקום מושבם של הקוריה הפטריאכלית.

מידע שימושי

שעות פתיחה:

כל יום בשעות 10:00 עד 18:00, כניסה אחרונה בשעה 17:00.

המקום סגור ב-1 בינואר, יום שישי הטוב, חג הפסחא, 1 במאי ו-25 בדצמבר.

עלויות:

הכניסה לכנסייה היא חינמית.

כניסה למנזר:

כרטיס רגיל – 5 אירו.

סטודנטים ופנסיונרים – 3 אירו.

ילדים עד גיל 12 – חינם. 

*המידע המפורט בכתבה נכון לשנת 2023. יתכנו שינויים במידע הכתוב ועל כן מומלץ להתעדכן באתר הרשמי של המקום.


לקריאה נוספת