אטרקציות מומלצות בליסבון

שיתוף הכתבה
דף הבית / המלצות למטייל / אטרקציות מומלצות בליסבון

זמן קריאה משוער: כ-35 דקות. עודכן לאחרונה בתאריך: 31.10.2023.

זו לא רומא, ובטח לא מדריד, ממש לא פריז והכי לא לונדון… זוהי עיר אחרת. עם קסם אחר, אוויר אחר וצבע אחר… זוהי עיר שלא נתקלים בה כל יום, שלא חרשו אותה כבר מכל הכיוונים, שמתאהבים בה בקלות. זוהי … ליסבון! “לישבואה” בפי המקומיים, עיר הבירה של פורטוגל, הפכה לפופולרית במיוחד בשנים האחרונות. בפרט, בעבור הישראלים – היא עלתה על המפה עם הגדלת כמות הטיסות הישירות אליה מתל אביב וכן עם פתיחת שעריה עבור מקבלי הדרכונים הפורטוגליים. ולא סתם; ליסבון היא לא עיר בירה אירופאית טיפוסית… היא מציעה שפע של אטרקציות מומלצות, היא משלבת באופן מדהים בין מודרניות ואותנטיות והיא פשוט נוגעת בכל אחד ואחת, בכל גיל ובכל שלב. מזג האוויר מנצח (אפילו בחורף), האנשים כובשים את הלב והיופי… אחחח היופי.

חשמלית בליסבון - Tram in Lisbon

טיול בליסבון יכול להיות אידיאלי כקפיצה לשלושה או ארבעה ימים בסופ”ש, או כחלק מטיול גדול יותר בכל פורטוגל המשלב מספר ימים בעיר. כך או כך, באופן הבסיסי ביותר, הדרך הנכונה להסתכל על טיול בליסבון היא בחלוקה ל-3 אזורים: מרכז, מערב ומזרח העיר. בכתבה הזו נמפה עבורכם את האטרקציות המומלצות בליסבון על פי חלוקה לאזורים, כשבכל אזור ואטרקציה נעניק הסבר מפורט בשילוב טיפים של מקומיים, פירוט של דרכי הגעה, מסעדות מומלצות ואפשרויות לינה. אז כצפוי, מחכה לכם כתבה ארוכה ומעמיקה, אבל יש לנו גם קיצור דרך עבורכם… הסיורים שלנו 😊 אם לא מתחשק לכם להתחיל ללמוד ולבנות את הטיול שלכם לבד, הצטרפו לסיורים בעברית בליסבון והסביבה ואנו מבטיחים שמבלי להתאמץ ובהרבה הנאה – כבר תכסו את כל מה שכתוב להלן, ואפילו יותר.

הרבה תוכן מחכה לכם בכתבה, והיא נכתבה על ידינו – מקומיים שחיים כבר שנים בליסבון ומכירים את כל סודותיה. למען הסדר הטוב, הנה תקציר של מה שמחכה לכם בכתבה:

תוכן עניינים

אצטרקציות מומלצות בליסבון – מרכז העיר

Baixa – “באישה”

 

Chiado – “שיאדו”

 

Bairro alto – “באיירו אלטו”

 

Alfama – “אלפמה”

 

אטרקציות מומלצות בליסבון – מערב העיר

Belém – “בלם”

 

אטרקציות מומלצות בליסבון – מזרח העיר

פארק האומות בליסבון, האקספו – Parque das Nações, Expo

 

אטרקציות מומלצות באזורים נוספים של העיר ליסבון

אטרקציות מומלצות בליסבון – מרכז העיר

מרכז ליסבון ימשוך את מרכז תשומת הלב של הביקור שלכם בעיר. זהו האזור הכי שוקק, עם ריכוז האטרקציות הגדול ביותר וכן המסעדות, החנויות וחיי הלילה המפוארים. סביר להניח שתבחרו להתמקם ללינה באזור זה, וכן את עיקר הביקור בעיר תעבירו בו. האזור מחולק ל-4 שכונות עיקריות: Chiado, Bairro Alto, Baixa, Alfama, ולפיהן נפרט להלן על האטרקציות במרכז העיר:

Baixa – “באישה”

שכונת הבאישה היא השכונה המישורית של העיר, ותאמינו לנו – זה לא נתון מובן מאליו. העיר ליסבון ידועה כעיר הררית במיוחד, מה שאומר שמצפה לכם טיול בין עליות וירידות. אבל לא בשכונת הבאישה; כל עוד אתם צועדים במישור – סימן שאתם בבאישה. באזור הזה תמצאו ריכוז גבוה של מסעדות, חנויות וכיכרות ראשיות, ולא מעט אטרקציות מעניינות:

  • כיכר רוסיו – Rossio

אם היינו מסתכלים ברנטגן על העיר ליסבון – כיכר רוסיו ללא ספק הייתה הלב שלה. הכיכר ממוקמת במרכז של המרכז והיא מושכת אליה מטיילים מכל כיוון. מוקפת במסעדות, בתי קפה, חנויות ומופעי רחוב – כיכר רוסיו היא ללא ספק נקודת עניין משמעותית של העיר. סימן ההיכר של הכיכר הם עיטורי הגלים המקשטים את הרצפה, וכן התיאטרון הלאומי אשר ממוקם בקצה הכיכר. מה שמעניין להכיר זה שהשם המקורי של הכיכר הוא בכלל Praça dom Pedro IV, אבל לאורך השנים היא קיבלה את הכינוי “רוסיו” (“נחלת הכלל” במשמעות לטינית). דום פדרו הרביעי הוא הדמות הנישאת במעלה הפסל שניצב במרכז הכיכר עד לגובה של כ-27 מטרים. פדרו הרביעי ידוע כפדרו הרביעי של פורטגל, אך גם כפדרו הראשון של ברזיל, בשל היותו הקיסר הראשון של ברזיל באמצע המאה ה-19.

המעלית הזו, על אף שהיא מזכירה סממנים של מגדל אייפל מפריז, היא אחד מסימני ההיכר של מרכז ליסבון. היא נבנתה בתחילת המאה ה-20 על ידי סטודנט של אייפל, והיום היא מושכת אליה תיירים רבים אשר מחכים לעלות בה לטובת תצפית מקסימה על העיר. ניתן לזהות אותה גם במבט מעלה וגם בחיפוש אחר התור באמצע הרחוב 😊 כרטיס הכניסה למפלס הראשון יעלה כ-5 אירו, בעוד שעלייה למפלס השני תהא בעלות נוספת של כ-1.5 אירו (אם אתם שואלים אותנו? המפלס הראשון ממש מספיק).

מעלית סנטה ז'ושטה - Santa Justa lift

מי מאתנו לא חובב את טרנד שווקי האוכל? אז שוק האוכל של ליסבון הוקם בשנת 2014 על ידי המגזין המפורסם “טיים אאוט”, תחת הקונספט של ריכוז המסעדות הטובות ביותר בעיר במקום אחד. איך שנכנסים למתחם השוק מיד סופגים את האווירה המיוחדת של כל המסעדות המוצלחות. בעוד שצד אחד של השוק עדיין נותר כשוק מסורתי בו מוכרים פירות וירקות, בצדו השני של השוק שוררת אווירה מודרנית ושוקקת. במגוון האפשרויות שהשוק מציע אתם תמצאו הכל מהכל; מטבחים מכל העולם, אלכוהול משובח וקינוחים מעולים. קחו בחשבון שמספר מקומות הישיבה מוגבל ולרוב מומלץ לתפוס מקום לפני שמזמינים את האוכל 😉.

  • כיכר קומרסיו – Praça do Comercio

אם כיכר רוסיו היא הלב של העיר, כיכר קומרסיו – “כיכר המסחר” – היא השער של העיר. מאז ומתמיד, הכיכר הזו הייתה הנקודה שבה תושבי העיר מתכנסים לכל מאורע שהוא; חגיגות, הפגנות ואפילו בטרגדיות, בזמן רעידת האדמה המפורסמת בשנת 1755 – לשם כולם ברחו. זוהי כיכר ענקית שמתפרשת על שטח של כ-36 אלף מ”ר בסמוך לנהר הטז’ו, ובתקופת עידן התגליות הספינות היו עוגנות בקצה שלה לפרוק את הסחורות. אתם תזהו את הכיכר בזכות המבנים הצהובים שמקיפים אותה, שער הכניסה לעיר שתוחם אותה’ וכן הפסל המפורסם של המלך ז’וזה הראשון רכוב על סוס שניצב במרכזה.

  • שער הכניסה לעיר: שער אוגושטה – Arco da Rua Augusta

כאמור, שער הכניסה לעיר ממוקם בקצה כיכר קומרסיו שבקרבת הנהר. שער הכניסה הוא מבנה אבן בצורת קשת ניצחון, והוא מנציח את שיקום העיר לאחר רעידת האדמה של שנת 1755. הוא מורכב מ-6 עמודים בגובה של כ-11 מטרים ומעוטר בדמויות משמעותיות מההיסטוריה הפורטוגלית. כיום ניתן לעלות למעלה הקשת על מנת ליהנות מתצפית מקסימה על העיר והנהר.

  • מדרחוב אוגושטה – Rua da Augusta

עכשיו כשאתם מכירים את שער אוגושטה, אתם צריכים להכיר את המדרחוב שלו – מדרחוב הקניות אוגושטה. ההפנייה הזאת רלוונטית לחובבי השופינג שבינינו, אלו שנהנים מאווירת הקניות האירופאית של מדרחוב בחוץ. זארה, בנטון, ברשקה ועוד – המדרחוב הזה הוא אחד המרכזיים למסע קניות מוצלח בליסבון. אגב, אם מטייל אתכם מישהו שפחות מעוניין בחלק של הקניות, תשלחו אותו לחכות בגלידה המצוינת של Amorino במרכז המדרחוב 😉.

  • האנדרטה לזכר היהודים בכיכר סאו דומינגש – Largo de São Domingos

בקרבת כיכר רוסיו המפורסמת שוכנת כיכר צדדית שנקראת סאו דומינגש. עבור רוב התיירים היא עלולה להיות מוכרת בהיותה נקודה בעיר שמרכזת אוכלוסיות זרות שהגיעו ממדינות הקולוניות של פורטוגל, אבל עבורנו – אנחנו מכירים אותה היטב בהיותה הנקודה בעיר שמרכזת סממנים להיסטוריה היהודית בפורטוגל. לב הסממנים היא ללא ספק האנדרטה המוצבת במרכז הכיכר – חצי עיגול חרסינה המוצב על ריבוע, ועליהם פירוט בפורטוגזית ובעברית אודות מאורעות הטבח שחוו היהודים בשנת 1506. האנדרטה הוקמה כ-500 שנה לאחר המאורעות, כהתנצלות רשמית מטעם העירייה. לצדה תוכלו לזהות את “קיר הסובלנות”, שכתוב עליו ב-36 שפות שונות: “ליסבון עיר הסובלנות”, וכן את פינת עץ הזית שמהווה התנצלות מטעם הכנסייה ששוכנת בכיכר.

ההיסטוריה של היהודים בפורטוגל ארוכה ומרתקת והיא מלאה באנקדוטות מעניינות אשר מקבלות ביטוי בכיכר זו ובסיפורים רבים נוספים. בסיורים הקלאסיים שלנו, גם בליסבון וגם בפורטו, אנו מפרטים בהרחבה על ההיסטוריה הזו ובפרט כמובן מתייחסים גם לסיפור הכואב שבגינו הוצבה האנדרטה והסממנים הנוספים הכיכר.

האנדרטה היהודית בליסבון - Jewish memorial in Lisbon

  • כיכר פיגיירה – Praça de Figueira

באופן אובייקטיבי, הכיכר הזו מאבדת מכוחה בהיותה השכנה של הכיכר המרכזית – רוסיו. אבל! בסופ”ש האחרון של כל חודש היא תופסת לא מעט תשומת לב, בכך שמתקיים בה שוק מקומי שנקרא Mercado da Baixa. בהגדרתו זהו שוק איכרים של גבינות, בשרים, פירות ואחלה סנגריות (להרחבה על שווקים בליסבון בקרו כאן). אם התמזל מזלכם לבקר בליסבון בסוף החודש, זכרו להוסיף ביקור בשוק המיוחד הזה. אשר לעיצוב הכיכר – במרכזה אתם תזהו את הפסל של המלך ז’ואאו הראשון, אחד מגדולי מלכי פורטוגל במאה ה-14 לספירה. ולא פחות חשוב – בפינת הכיכר תחפשו את בית הקפה העתיק ביותר בליסבון: Confiteria Nacional.

  • הרחוב הורוד – The pink street

כשמו כן הוא – מדובר ברחוב ורוד! השכונה בה ממוקם הרחוב (Cais do Sodre) תמיד נחשבה לשכונה בעייתית בה התכנסו אוכלוסיות מפוקפקות… לפני כעשור העירייה עשתה מהלכים רבים כדי לשנות את תדמית האזור, ובין היתר היא צבעה את הרחוב בורוד כדי להעניק לו אופטימיות 😊 אבל מעבר לנראות המיוחדת של הרחוב, הרחוב הורוד מושך אליו תיירים רבים בהיותו אחד ממרכזי חיי הלילה של ליסבון. ביקור ברחוב במהלך היום עלול לתעתע, אבל מי שייעז לבקר במקום בשעות הלילה המאוחרות ייחשף לחגיגות גדולות של ברים צפופים ותורים ארוכים. בסיור הקולינרי בליסבון אנו מבקרים ברחוב הורוד ואף עוצרים באחד המקומות המיוחדים שהוא מציע.

זמן ביקור מומלץ בשכונת הבאישה: חצי יום בקצב מהיר, יום בקצב נוח.

דרכי הגעה מומלצות לשכונת הבאישה: בהנחה שהמלון או הדירה שלכם לא ממוקמים ממש באזור זה ואתם כנראה במרחק הליכה, ניתן להגיע לאזור הבאישה בקלות באמצעות אובר או מונית, וגם באמצעות קווי המטרו השונים; בקו הכחול – מומלץ לרדת בתחנה Baixa-Chiado, בקו הירוק – מומלץ לרדת בתחנה Rossio.

מסעדות מומלצות בשכונת הבאישה: זכרו ששכונת הבאישה היא המרכז של המרכז ולכן המסעדות בתחומיה הן די תיירותיות, אבל הנה כמה המלצות על מסעדות מוצלחות באזור:

Pinóquio – מסעדת דגים ומאכלי ים

O Arco – מסעדה פורטוגזית טיפוסית

Bella Ciao – מסעדה איטלקית אותנטית

Terroir – מסעדה מקומית מודרנית

וכמובן שוק האוכל כמפורט לעיל 😊

לינה מומלצת בשכונת הבאישה: זוהי בחירה אידיאלית, אם לא הטובה ביותר ללינה בליסבון. בהיות השכונה במרכז של המרכז והמישור היחיד בעיר – התמקמות ללינה בשכונת הבאישה מומלצת ביותר. יש לא מעט דירות AIRBNB בסביבה ולהלן רשימת מלונות מומלצים:

Hotel da Baixa

Pousada de Lisboa

My story hotel Rossio

LX Boutique hotel

Brown’s central hotel

טיפ של מקומיים לשכונת הבאישה: זה מאוד מפתה לעמוד בתור למעלית של סנטה ז’ושטה, אבל בתור מקומיים אנחנו חייבים לשתף אתכם שיש למקום כניסה סודית, בלי תור וללא עלות. הצטרפו אלינו לסיור החינמי בליסבון ונוביל אתכם לפינה הזאת שרק המקומיים מכירים.

ריכזנו עבורכם את האטרקציות באזור הבאישה במפה אחת –

Chiado – “שיאדו”

שכונת שיאדו היא השכונה המודרנית של העיר, ובדומה לאזור הבאישה – היא מציעה מגוון רחב של מסעדות, חנויות ובעיקר הרבה ססגוניות. רחובות השכונה תמיד מלאים ושוקקים ואפשר לומר שזה המרכז הבוהמי של ליסבון.  

  • כיכר לואיש דה קמואש – Praça Luís de Camões

בהיותו ה-“חיים נחמן ביאליק” של פורטוגל, לואיש דה קמואש קיבל את הכיכר המרכזית ביותר בשכונת שיאדו. הוא נחשב לגדול הכותבים בהיסטוריה הפורטוגזית והתפרסם בזכות יצירותיו מתקופת עידן התגליות. מיוחד להכיר שאת “יום פורטוגל” המדינה חוגגת בתאריך מותו – העשירי ביוני. אם הגעתם לכיכר של קמואש – אתם במרחק הליכה קל מכל האטרקציות באזור, ויותר טוב מזה – אתם בנקודת המפגש של הסיור של ליסבון הקלאסית שלנו 😊

  • קפה א-ברזיליירה – A Brasileira cafe

איש תרבות בולט נוסף בהיסטוריה הפורטוגזית הוא לא אחר מאשר פרננדו פסואה. הוא נחשב לאחד מגדולי הוגי הדעות של המאה ה-20, תודות לסיפור חייו המרתק וכתיבתו הייחודית. פסואה ואנשי רוח נוספים היו נוהגים לשבת בבית הקפה א-ברזיליירה ולכתוב את כתביהם הידועים. כך זכה המקום בתהילה שמושכת מבקרים רבים, ואולי גם בזכות הקפה הברזילאי המיוחד הוא מציע. את בית הקפה תוכלו לזהות באמצעות הפסל המפורסם של פסואה שיושב על ספסל בכניסה, והוא לא רחוק מכיכר לואיש דה קמואש.

בית הקפה ברזיליירה - A Brasileira cafe

  • מדרחוב גארט – Rua Garrett

אם מדרחוב אוגושטה הוא המדרחוב המומלץ באזור הבאישה, אז מדרחוב גארט הוא ללא ספק האח התאום משכונת שיאדו. מלבד החנויות המגוונות, מדרחוב גארט הוא הרחוב המרכזי שמחבר בין שכונת שיאדו לשכונת הבאישה. אם תתחילו את הצעידה לאורכו מקפה א-ברזיליירה לעבר הירידה – לבסוף תגיעו ישירות לשכונת הבאישה (ותוכלו להמשיך למדרחוב הקניות הנוסף 😊). אם לא די בכך, בקצה המדרחוב ניצב קניון מקומי קטן שמציע גם הוא חנויות מיוחדות: Armazéns do Chiado.

לחובבי האדריכלות שביננו, מנזר כרמו הוא פיסת היסטוריה מרהיבה של הריסות גותיות מהמאה ה-14 לספירה. המנזר נחשב לאחד המבנים היחידים ששרדו את רעידת האדמה של שנת 1755 בשכונת שיאדו, למעט הגג שלו שקרס. המנזר מעולם לא נבנה מחדש, רק עבר שיפוץ ושימור, והוא עומד כתזכורת להרס של האסון. ניתן להיכנס לבקר במקום בעלות צנועה של כ-4 אירו ולהתרשם מהממצאים הארכיאולוגיים שנמצאו במקום. המנזר ממוקם בכיכר מרכזית נוספת של השכונה: Largo do Carmo, שם תמצאו גם את מוזיאון המהפכה שעד היום שומרים עליו באדיקות חיילי המשמר.

  • תצפית סאו פדרו דה אלקנטרה – São Pedro de Alcântra

בהיותה עיר הררית, ליסבון מציעה לא מעט נקודות תצפית מרהיבות. המיוחד בתצפית של סאו פדרו דה אלקנטרה זה שהיא היחידה שפונה מזרחה ומתצפתת לעבר שכונת אלפמה והטירה המפורסמת של סאו ז’ורז’. זוהי רחבה גדולה ונעימה עם ספסלים, נוף פנורמי ומפה עשוית אריחים המסמנת את כל המבנים הייחודים שבאופק. בחגיגות הסילבסטר מקומיים רבים נוהגים להתמקם בנקודה זו כדי לתצפת על הזיקוקים מעל הנהר.

תצפית סאו פדרו דה אלקנטרה - Miradouro Sao Pedro de Alcantara

  • מעלית גלוריה – Elevador da Gloria

השימוש במינוח “מעלית” עלול לבלבל אותנו הישראלים, שכן לא מדובר בקופסא שעולה ויורדת בתוך מבנה. המעליות בליסבון הן חשמליות עתיקות שמשמשות כמעין מעליות לטווחים קצרים, בהיותן מנגישות מעברים תלולים בין השכונות השונות של העיר. המעלית של גלוריה היא אחת המפורסמות של העיר ליסבון והיא מנגישה את השכונות שיאדו ובאיירו אלטו לשכונת הבאישה. היא ממוקמת בסמטה תלולה ממש בסמוך לתצפית של סאו פדרו דה אלקנטרה והיא מעוטרת באומנות רחוב צבעונית. ניתן לתפוס את המעלית בעלות סמלית של כ-3 אירו לנסיעה.

  • תצפית סנטה קטרינה – Miradouro da Santa Catarina

התצפית הזו פונה ישירות לנהר הטז’ו ולעבר הגשר האדום – גשר ה-25 באפריל. מבין כל התצפיות של העיר, את התצפית הזו פוקדים בעיקר מקומיים שנוהגים לשבת ברחבה הגדולה עם בירה בשקיעה. יש אווירה מיוחדת במקום, ולעתים אפילו הופעות של מוזיקה חיה. במרכז התצפית מוצב פסל מאבן של מפלצת ימית ענקית העונה לשם “אדמשטור” (Adamastor). לפי האגדה – המפלצת הזו הפכה לימים לכף התקווה הטובה בתקופת עידן התגליות.

זמן ביקור מומלץ בשכונת שיאדו: חצי יום בקצב מהיר, יום בקצב נוח.

דרכי הגעה מומלצות לשכונת שיאדו: בהנחה שהמלון או הדירה שלכם לא ממוקמים ממש באזור זה ואתם כנראה במרחק הליכה, ניתן להגיע לאזור שיאדו בקלות באמצעות אובר או מונית, וגם באמצעות קו המטרו הכחול – מומלץ לרדת בתחנה Baixa-Chiado ולצאת עם השילוט לעבר Largo do Camoes. כמו כן, ניתן להגיע לאזור באמצעות חשמלית מספר 28. 

מסעדות מומלצות בשכונת שיאדו:

Cabaças – מסעדה מקומית טיפוסית

Boa-bao – מסעדה אסיאתית מסוגננת

Sea me – מסעדת דגים מודרנית

Jardim das Cerejas – בופה טבעוני ביתי

Topo Chiado – מסעדת טפאסים עם נוף מרהיב על גגות העיר

Dear Breakfast – מקום אינטימי לארוחות בוקר מיוחדות

100 Maneiras – מסעדת בשרים יוקרתית

לינה מומלצת בשכונת שיאדו: אם לא התמקמתם בשכונת הבאישה, אין ספק ששכונת שיאדו היא חלופה ראויה להתמקם ללינה בליסבון. גם באזור זה תמצאו לא מעט דירות AIRBNB ומספר מלונות מומלצים:

Carmo Hotel

Pessoa Hotel

Hotel do Chiado

Bairro alto Hotel

טיפ של מקומיים לשכונת שיאדו: שמעתם על המאפה המסורתי של פורטוגל, הפשטל דה נאטה? אז כנראה ששמעתם גם על הפשטל המקורי שנמצא בשכונת בלם (ראו פירוט מטה). אבל בשכונת שיאדו ממוקמת פשטלריה שמציעה פשטל שלא נופל באיכותו מהפשטל המקורי… חפשו את הפשטלריה Manteigaria, בפינה של כיכר לואיש דה קמואש. תסמכו עלינו, הבטן שלכם תודה לנו 😉

ריכזנו עבורכם את האטרקציות באזור שיאדו במפה אחת –

Bairro alto – “באיירו אלטו”

בשונה משכונות הבאישה ושיאדו, שכונת באיירו אלטו היא הרבה יותר קטנה וספציפית; זוהי ה-שכונה שמזוהה עם חיי הלילה של ליסבון, ועל אף היותה קטנה (כ-8 רחובות צרים לאורך 5 רחובות רחבים) – ממוקמים בה כ-250 ברים ומסעדות ססגוניים למדי. בעוד שבשעות היום השכונה די מנומנמת, בשעות הלילה המאוחרות היא מתעוררת לחיים ומושכת אליה אוכלוסיות מכל הגילאים ומכל הסוגים. האווירה בשכונה מאוד ייחודית ותוססת, בסגנון מסיבת רחוב מתמשכת בה המבקרים שותים ברחוב וקופצים מבר לבר ללא חוקיות מוגדרת. זה לא באמת משנה באיזה מקום תבחרו לשבת או לרכוש את כוס הבירה שלכם, העיקר שתטיילו בסביבה ותספגו את התרבות המיוחדת של המקום.

מה שחשוב לקחת בחשבון זה שהשכונה מתעוררת יחסית מאוחר, בסביבות 22:30 וצפונה, ובעיקר בעיקר בסופי שבוע. אם תגיעו לבקר בשעות הערב המקודמות אתם תחוו את השקט שלפני הסערה. אפשר לנצל אותו לארוחת ערב טובה באזור ומיד להמשיך לבילוי המיוחל.

זמן ביקור מומלץ בשכונת באיירו אלטו: ערב אחד, או מספר ערבים אם נהינתם מהאווירה 😊.

דרכי הגעה מומלצות לשכונת באיירו אלטו: בהנחה שהמלון או הדירה שלכם לא ממוקמים ממש באזור זה ואתם כנראה במרחק הליכה, ניתן להגיע לאזור באיירו אלטו בקלות באמצעות אובר או מונית, וגם באמצעות קו המטרו הכחול – מומלץ לרדת בתחנה Baixa-Chiado ולצאת עם השילוט לעבר Largo do Camoes. כמו כן, ניתן להגיע לאזור באמצעות חשמלית מספר 28. 

מסעדות מומלצות בשכונת באיירו אלטו:

Valdo Gatti – אחת הפיצות הטובות בליסבון

Tapa bucho – מסעדת טפאסים פורטוגזית

A Nossa casa – מטבח המשלב בין הקולינריה הפורטוגזית והברזילאית

Tantura – אנחנו חייבים לפרגן למסעדה הים תיכונית שמנוהלת על ידי זוג ישראלים מקומיים, אשר זכתה באינספור שבחים בפורטוגל ונחשבת לאחת מהמסעדות המוצלחות בעיר.

לינה מומלצת בשכונת באיירו אלטו: למען האמת? אנחנו לא בטוחים שמומלץ לתאם לינה באזור הזה, שכן בלילה האזור מאוד רועש ועמוס. לא תמצאו מלונות מומלצים בסביבה אבל כן תוכלו לסגור דירות AIRBNB מגניבות. לשיקולכם האם הרעש הוא פקטור בתיאום שלכם.

טיפ של מקומיים לשכונת באיירו אלטו: בנות – לאזור הזה לא מגיעים בעקבים! תתכוננו למרצפות לא אחידות, לעליות וירידות ולהרבה תזוזה בין המקומות השונים. המלצתנו החמה? תנעלו נעל נוחה שלא תציק לכן בזמן הבילוי.

Alfama – “אלפמה”

שכונת אלפמה היא השכונה העתיקה והקסומה ביותר של העיר. בהיותה השכונה היחידה ששרדה את רעידת האדמה הידועה, המראות שהיא מציעה הם בני אלפי שנים ומלאי סיפורי היסטוריה מרתקים. אבל לא רק, כיום אלפמה והשכונה שלצידה – מורריה, נחשבות לשכונות האמנים של העיר. הסוד הגדול של השכונה הזו הוא פשוט ללכת לאיבוד בין הסמטאות, ליהנות מאמנות הרחוב וסגנונות האריחים המשתנים. בכל פינה תחכה לכם הפתעה נעימה לעין, ניחוח מפתיע או סאונד שיתפוס את אוזניכם. זוהי אלפמה, השכונה שצריך לפתוח בה את כל החושים ולתת לעצמכם להיסחף.

כמעט מכל נקודה בעיר, אם תרימו את הראש לכיוון אלפמה – אתם תראו את הטירה של סאו ז’ורז’. מראה מפתיע במרכזה של עיר בירה אירופאית מודרנית, אבל זה חלק מהקסם של ליסבון. ממצאים ארכיאולוגיים מוכיחים שהטירה קיימת כבר מהמאה ה-2 לפני הספירה, ועוד מאז היא שימשה כנקודה אסטרטגית עבור השלטונות השונים שישבו בליסבון. הסיפור המפורסם ביותר הוא במאה ה-12 לספירה, כאשר החיילים הפורטוגליים שחררו את הטירה מידי שליטת המורים, והחזירו אותה לשליטה הפורטוגזית. בשנת 1910 הטירה הוכרזה כאתר מורשת עולמית וכיום היא משמשת כאתר תיירותי הפתוח למבקרים. ניתן לרכוש כרטיס כניסה בעלות של כ-10 אירו לאדם ולהסתובב בשטח הטירה על מנת להתרשם מההיסטוריה שלה. כמו כן, מהטירה תוכלו ליהנות מנקודת תצפית מרהיבה ביותר על העיר.

טירת סאו ז'ורז' - Castelo Sao Jorge

אנחנו חייבים להיות כנים ולציין מראש – אנחנו לא אוהדים גדולים של האטרקציה הזו. נכון, היא מופיעה בכל כתבה ובלוג שתקראו על ליסבון, אבל לטעמנו עושים ממנה יותר ממה שהיא באמת. שלא תבינו לא נכון – עצם הקיום של החשמליות העתיקות בעיר והנסיעות שלהן הן חוויה מאוד מיוחדת, אבל החשמלית הספציפית הזו כבר מוצפת בתיירים ואנחנו נוהגים לכנות אותה “חשמלית הסרדינים”. אם תצליחו לעלות עליה (אחרי שהמתנתם ארוכות בתור) סביר להניח שתצטרכו להצטופף ולשמור היטב על הציוד שלכם מפני כייסים. אבל אם מצאתם את עצמכם בזמנים נוחים, אולי לא בשיא העונה, כשמזדמן לכם לעלות על הסיבוב שלה – תכירו שחשמלית 28 יוצאת למסלול מקסים ברחבי אלפמה ובהמשך גם אפילו עד שכונת שיאדו. התחנה הראשונה ממנה החשמלית יוצאת היא בכיכר Martim Moniz. למי שרוכש כרטיס “חופשי יומי” לתחבורה הציבורית בליסבון – הנסיעה בחשמלית כלולה בכרטיס.

משמעות המילה “סה” היא קתדרלה, וכנסיות ה-סה הן הכנסיות המרכזיות בכל עיר. אתם תמצאו כנסיית סה בליסבון, בפורטו, בקוימברה ועוד ועוד. המשותף לכולן הן מקורן במאה ה-12 לספירה, ומזהים אותן בזכות העיצוב המסיבי של שני מבצרים גבוהים ומגדל פעמון. כנסיית הסה בליסבון טומנת בחובה היסטוריה מרתקת של שכונת אלפמה, ובפרט את שנת השחרור של הפורטוגלים מידי הכיבוש המורי. ניתן להיכנס לבקר בחלל המרכזי של הכנסייה ללא עלות ואם תתעניינו בביקור גם בקלוייסטרים – ניתן לרכוש כרטיס לביקור במקום בעלות של כ-3 אירו לאדם.

  • תצפית פורטש דו סול – Miradouro das portas do sol

תצפית זו מכונה גם “המרפסת”, בהיותה מעוצבת כמרפסת הבולטת מגבעת אלפמה, והיא משקיפה על נהר הטז’ו וגגות השכונה. האווירה בתצפית הזו פשוט קסומה; כבר שנים שניצב שם מוזיקאי ברזילאי המספק הופעת רחוב נעימה של צלילי גיטרה, בעוד שהמבקרים במרפסת מצלמים, צוחקים וחלקם אפילו רוקדים. ליד התצפית נפתחים דוכנים מקומיים של משקאות למיניהם ונחמד להתמקם שם לסיאסטה קלה של דרינק ונוף מרשים. אם מצאתם את עצמכם מבקרים באלפמה לקראת ערב – בהחלט שווה להתמקם בתצפית גם בשקיעה.

את המבנה הזה תזהו בשל צורתו העגולה, כמעין כיפה מלכותית שנישאת מעלה על הגבעות של אלפמה. במקור המקום שימש ככנסייה שהוקמה במאה ה-17 לספירה, אבל בתחילת המאה ה-20 הוא הוסב לשמש כפנתיאון הלאומי. המשמעות היא שבתוך המבנה תמצאו את הקברים של גדולי האומה הפורטוגזית – מנשיאים ופוליטיקאים ועד אנשי תרבות ורוח. אפילו זמרת הפאדו המפורסמת – עמליה רודריגז – קבורה שם. מבלי לעשות עין הרע (חלילה), השמועה מספרת שכבר שומרים שם מקום גם לרונאלדו 😉.

  • כנסיית סאו ויסנט – Igreja do são Vicente de fora

סאו ויסנט נחשב לקדוש הפטרון של ליסבון. בתקופתו הרומאים פלשו לחצי האי האיברי והוא היה נודע בכך שסרב לסגוד לאליליהם. הכנסייה שלו, אשר ממוקמת בסמוך לפנתיאון הלאומי, הוקמה לאחר הניצחון הגדול של הפורטוגליים על המורים בשנת 1147 על גבי חלקות קבר של צלבנים זרים שלחמו במורים. כבר אז – הכנסייה נחשבה לאחד המבנים הדתיים החשובים בכל פורטוגל.

השוק המקומי הזה רץ כבר מהמאה ה-13 לספירה, אם כי לא תמיד הוא התקיים בשכונת אלפמה. היום תוכלו למצוא אותו בימי שלישי ושבת למרגלות הכנסייה של סאו ויסנט, ואם כבר מדברים על מציאות – תתכוננו לדוכנים בשלל הצבעים והמינים; בגדי יד שניה, מעצבים צעירים, ציוד צילום, ריהוט ישן, כלים, בולים ומה לא. שם השוק בפורטוגזית נוטה לבלבל, שכן המילה: Ladra משמעותה “אשת גנבים”, ורבים יפרשו שהשוק קרוי כך מכיוון שרוב הסחורה גנובה. אולם, במקור שם השוק מגיע מהמילה: Ladro שהמשמעות שלה היא פשפש שנמצא בעתיקות.

שוק הפשפשים של ליסבון - Feira da Ladra

זמן ביקור מומלץ בשכונת אלפמה: חצי יום בקצב מהיר, יום בקצב נוח.

דרכי הגעה מומלצות לשכונת אלפמה: אז בשונה מהאזורים הקודמים, שכונת אלפמה אינה נגישה מאוד במונחים של תחבורה. המטרו אינו מגיע לשם ולנקודות מסוימות גם אוברים ומוניות לא יוכלו לקחת אתכם. חלופות ראויות יהיו הטוקטוקים שפזורים ברחבי העיר וכמובן הרגליים 😊

מסעדות מומלצות בשכונת אלפמה:

A Baiuca – מסעדה פורטוגזית טיפוסית בליווי מופע פאדו

Audrey’s – מטבח מגוון וקולע

Santa Clara dos Cogumelos – מסעדה שכולה על טהרת הפטריות (כולל הקינוחים)

Cais da Pedra – מסעדה בחסות אחד השפים הטובים בפורטוגל, אבל באווירת קז’ואל

Casanova – אחת הפיצות הטובות של העיר

Prado – מסעדה מלאה בשיק, אשר חרטה על דגלה הגשה טריה “מהחווה לצלחת”

לינה מומלצת בשכונת אלפמה: על אף הקסם של השכונה – בשל חוסר הנגישות אליה – אנו לא ממליצים לבחור בלינה באזור זה. לרוב זה יצריך הרבה עליות וירידות רגליות, גם אם זה רק כדי לרדת לקנות מים או לצאת לארוחת ערב.

טיפ של מקומיים לשכונת אלפמה: זוכרים שאמרנו שהעיר ליסבון מציעה המון תצפיות מהממות? אז בשכונה אלפמה, על גבול השכונה השכנה – Graça, נמצאת ה-תצפית שאנחנו הכי הכי אוהבים. לא נדרש להמתין בתור כדי להיכנס אליה ובטח לא לשלם כניסה, ותסמכו עלינו – אתם רוצים לכוון להגיע אליה בשעת השקיעה. התצפית נקראת Miradouro da Nossa Senhora do Monte, ותתכוננו להגיע לאחת הנקודות הכי מרשימות של העיר. בקרבת התצפית ישנה חנות משקאות ולרוב נפתחים גם דוכני מיצים מיוחדים ברחבת התצפית, כך שכיף להצטייד בבקבוק יין, בירה או מיץ ופשוט להסתלבט מול הנוף המרהיב.

ריכזנו עבורכם את האטרקציות באזור אלפמה במפה אחת –

אטרקציות מומלצות בליסבון – מערב העיר

אז נכון שמרכז ליסבון רווי באטרקציות וכנראה שאת מירב זמנכם תעבירו שם, אבל במערב העיר נמצא אחד האזורים המיוחדים של העיר שאתם פשוט חייבים לפקוד.

Belém – “בלם”

כ-8 קילומטרים ממרכז העיר ממוקם רובע בלם, אשר ידוע כמייצג את תור הזהב של האימפריה הפורטוגלית – תקופת עידן התגליות. בין המאות ה-15 וה-16 לספירה, מגלי הארצות הידועים יצאו למסעות ארוכים בים הפתוח על מנת לגלות את העולם, לכבוש מקומות חדשים ולהביא סחורות נחוצות. האתרים באזור בלם מפארים את הסיפורים המרתקים של מגלי הארצות הנועזים, שבראשם מוביל ואשקו דה גאמה הגדול. אם תגיעו לבקר באזור – אתם תיחשפו למראה שונה בתכלית, מרחב פתוח ולבן, מנוגד לחלוטין לצפיפות והצבעוניות המאפיינות את מרכז העיר. מלבד הנראות המיוחדת, מומלץ להגיע לאזור בלם כדי לבקר באטרקציות הייחודיות רק לאזור זה. כמובן שאתם מוזמנים להצטרף לסיור באזור בלם ונשמח ללוות אתכם מאתר לאתר ולגלות מה עומד מאחורי השם של האזור, הלא הוא “בית לחם” 😉

כאמור, שכונת בלם מפארת את תקופת המסעות של מגלי הארצות ולא בכדי; שכונה זו הייתה המקום ממנו יצאו ואליו חזרו הספינות הגדולות של המסעות השונים. השכונה שוכנת על גדות נהר הטז’ו, בעוד שמגדל בלם הוא אחד הסממנים הבולטים באזור. המגדל נבנה בשנת 1515, במקור ממש במרכז הנהר (אשר עם השנים גדתו הצטמקה). ערכו הסמלי עבור הימאים היה רב, שכן הוא היה הנקודה האחרונה שהיו רואים מחופי פורטוגל והנקודה הראשון שהיו רואים בחזרה אליה.

תכליתו של המגדל הייתה לקחת חלק בקו הביצורים של העיר; הוא מחולק לשניים – המגדל ומוצב השמירה. בסגנונו הוא מעוצב בסטייל מנואלני, שזהו סגנון אדריכלי ייחודי לפורטוגל הקרוי על שם המלך מנואל ה-1 ששלט באותה תקופה. בשנת 1983 המגדל הוכר כאתר מורשת עולמית, והיום ניתן להיכנס לבקר בו בתשלום סמלי.

אם במגלי ארצות עסקינן, זה רק הגיוני שתוקם עבורם אנדרטה ייעודית, נכון? אז זוהי אנדרטת התגליות הידועה, שמככבת כמעט בכל פרסום על העיר ליסבון. מבנה לבן, עצום ומרשים עליו מפוסלות 33 דמויות מרכזיות מתקופת עידן התגליות; מהנריקה הספן שבראש האנדרטה ועד לשמות כמו ואשקו דה גאמה, פרדיננד מגלן ולואיש דה קמואש. כל אחד והסיפור הייחודי שלו אשר הקנה לו את המקום המכובד על אנדרטת התגליות. האנדרטה הוקמה בשנת 1940 כחלק מתערוכה שהקים הרודן של פורטוגל דאז (אנטוניו סלזאר), על מנת לפאר את כוחה של פורטוגל בתקופת מלחמת העולם השנייה. אבל מה שמעניין לדעת זה שבמקור היא הוקמה במימדים הרבה יותר קטנים, ורק בשנת 1960 היא הוסבה למבנה הנוכחי כחלק מחגיגות לציון 500 שנה למותו של הנריקה הספן.

אנדרטת מגלי הארצות - Padrão dos Descrobimntos

את המפלצת האדריכלית הזאת אי אפשר לפספס גם ממרחקים. מבנה ענק מימדים אשר מעוטר בקישוטי גיר מנואלניים מוקפדים (חבלים, צדפות, ספינות וכל מה שמסמל את כוחה של פורטוגל הימית מעידן התגליות). הסיפור של מנזר ז’רונימוש מתחיל באמצע המאה ה-15 לספירה, כאשר המלך מנואל ה-1 מקים את המקום ככנסייה, במטרה להודות למריה הקדושה על שליוותה את ואשקו דה גאמה במסעו המוצלח להודו. רק בהמשך נבנה גם החלק המערבי והארוך ששימש כמנזר עבור הנזירים והנזירות שחיו במקום. אם כן, המבנה הגדול מחולק ל-2. במבט עם הפנים אליו, חלקו הימני הוא החלק של הכנסייה וחלקו השמאלי הוא החלק של המנזר, אשר היום משמש כמוזיאון שניתן לרכוש כרטיס כניסה אליו. בחלק של הכנסייה ניתן לבקר ללא עלות ואף מומלץ. שני החלקים טומנים בחובם היסטוריה מרתקת שניתן לזהות מפרטי העיצוב הקטנים ביותר ועד לקברים גדולים של גדולי התקופה המוצבים במקום.

  • הפשטלרייה של בלם – Pastéis de Belém

יאמי! זה כל מה שיש לנו להגיד… הפשטלרייה העתיקה של בלם היא זו שמחזיקה במתכון המקורי של המאפה המסורתי “פשטל דה בלם”. נכון, אתם תמצאו ברחבי העיר לא מעט חלופות ואפילו כמה מוצלחות, אבל כמו המקורי – עדיין לא טעמנו. זה בגדר “מאסט” לכל מבקר בליסבון. את המקום ניתן לזהות באמצעות התור האינסופי של מבקרים שמחכים לרכוש את הטעימה המיוחלת, ואם תשאלו אותנו – שווה גם להיכנס לבקר בפנים ולהתרשם מהמפעל העצום עם למעלה מ-400 מקומות ישיבה. באחד החללים אף ניתן להתרשם מהליך ההכנה דרך חלון זכוכית גדול. חייבים לשמוע את הסיפור שעומד מאחורי המתכון המקורי? הצטרפו אלינו לסיור הרגלי באזור בלם.

  • גני האימפריה – Jardim da Praça do Império

בחזית מנזר ז’רונימוש ניצב פארק ירוק ומקסים שעונה לשם “גני האימפריה”. בדומה לאנדרטת התגליות, הגנים נוצרו בשנת 1940 לטובת התערוכה שכינס אנטוניו סלזאר, על מנת להשוויץ בפני מדינות העולם את עוצמתה וכוחה של האימפריה הפורטוגלית. התערוכה התקיימה במשך חצי שנה והוזמנו אליה נציגים מכל הקולוניות שהיו בשליטת פורטוגל עד לאותה תקופה. הגנים עצמם מעוטרים בקישוטי צמחים וגיר המסמלים את הכיבוש והשליטה של פורטוגל.

על חורבות מפעל טקסטיל, בשנת 2007 הוקם מתחם מיוחד המציע כ-200 עסקים מקומיים; מסעדות, בתי קפה, ברים, חנויות, חדרי תצוגה, ועוד ועוד. תיירים לרוב פוקדים אותו בימי ראשון, כאשר מתקיים במקום שוק אמנים ססגוני וצבעוני.  

מוזיאון המאט נחשב ליחסית חדש בעיר, הוא נפתח לקהל הרחב רק בשנת 2016. אבל מאז הוא צובר פופולריות גבוהה, ובצדק. מוזיאון זה מציג תערוכות בנושאים המשלבים אומנות, אדריכלות וטכנולוגיה. זוהי דוגמה קלאסית לאופן שבו ליסבון היא עיר שמפגישה באופן מדהים בין ארכיטקטורה ומסורת עתיקות יחד עם מודרניות חדשנית. די בנראות החיצונית של המבנה כדי להתרשם, אבל התצוגות בפנים הן באמת וואו אחד גדול. אטרקציה מומלצת למבקרים באזור.

זמן ביקור מומלץ ברובע בלם: חצי יום בקצב מהיר, יום בקצב נוח.

דרכי הגעה מומלצות לרובע בלם: כזכור, שכונה זו שוכנת ממש על גדות נהר הטז’ו. אבל מה שמעניין להכיר זה שהנהר ממש זורם מתחת לחלק הקרוב לגדה. למעשה האזור נבנה בבנייה מיוחדת על המים, מה שאומר שהמטרו לא יכול להגיע לשם. הדרך המומלצת ביותר להגעה היא באמצעות מונית או אובר (עלות נסיעה של כ-15 אירו מהמרכז). לחילופין, אם תרצו לחוות את חוויית הנסיעה בחשמליות של העיר, ניתן להגיע בקו מספר 15 ממרכז העיר (בתחנה של כיכר קומרסיו).

מסעדות מומלצות ברובע בלם:

Darwin’s cafe – מסעדה מודרנית ומשובחת על גדת הנהר

Pão Pão Queijo Queijo – אוכל מקומי “מהיר”

Nosolo Italia – מסעדה איטלקית על גדת הנהר

Comptoir Parisien – מסעדת ביסטרו

לינה מומלצת ברובע בלם: כפי שהבנתם, אזור בלם מרוחק מהמרכז ולכן אין טעם להתמקם ללינה באזור זה. אם בכל זאת אתם חובבים את השקט או מגיעים לכנס באזור, תוכלו לבדוק את המלונות הבאים:

Altis Belem

Jardim da lapa boutique hotel

Governor’s palace

טיפ של מקומיים לרובע בלם: עברנו על כל האתרים החשובים באזור והזמנו אתכם להרים את הראש למעלה לעבר מבנים ומונומנטים מרשימים. אבל באחת הנקודות באזור אנחנו חייבים להמליץ לכם להסתכל דווקא למטה. ברחבה של אנדרטת התגליות, לא כולם שמים לב, אבל מוצבת במרצפות מפת עולם ענקית אשר מתארת לפי שנים ומדינות את המהלכים של פורטוגל בתקופת עידן התגליות. רק כשתעמדו שם ותסתכלו על כל הנתונים, אתם תוכלו להתחבר ולהבין את עוצמתה של האימפריה כפי שהיא הייתה באותה תקופה.

ריכזנו עבורכם את האטרקציות ברובע בלם במפה אחת –

אטרקציות מומלצות בליסבון – מזרח העיר

דיברנו על המרכז, דיברנו על המערב, הגיע הזמן להתייחס גם למזרח העיר 😊. אם אתם מגיעים לביקור קצר בעיר, כנראה שאזור המזרח יהיה האזור שתוותרו עליו. אבל אם יש לכם זמן ואתם מרגישים שכיסיתם את כל השאר – יש לא מעט דברים לבקר גם באזור הזה. 

פארק האומות בליסבון, האקספו – Parque das Nações, Expo

פארק האומות של ליסבון, בדומה למקומות אחרים רבים בעולם – הוקם על מנת לארח את תערוכת האקספו העולמית שהתקיימה בליסבון בשנת 1998. האזור נחשב לאחד המרשימים והמודרניים של העיר, ובשונה מרוב העיר – הוא מישורי לחלוטין ולכן מזמין אליו הרבה משפחות עם עגלות. מלבד זאת, בשנים האחרונות כשגברה תופעת מקבלי הדרכונים הפורטוגליים – תיירים רבים החלו להתמקם באזור זה בשל הקרבה למשרדי הממשלה בהם מקבלים את המסמכים. אז לא משנה מאיזו סיבה הגעתם לסביבה, יש מספר דברים שוודאי תרצו להכיר באזור.

  • הרכבל של ליסבון – Telecabine Lisboa

אזור פארק האומות מתפרש על טיילת מקסימה לאורך נהר הטז’ו. לאורך הטיילת תמצאו מסעדות נעימות ובתי קפה. מלבד טיול רגלי שניתן לעשות במקום, ישנו גם הרכבל המתנשא לגובה של כ-30 מטר מעל הנהר. הרכבל עושה מסלול מעגלי ומאפשר תצפית נחמדה על האזור. עבור ילדים – זוהי אחלה פעילות. ישנה אפשרות לקנות כרטיס משולב לכניסה לאקווריום עם עלייה לרכבל (הכניסה לשניהם סמוכה).

האקווריום של ליסבון נחשב לגדול ביותר באירופה, וגם הוא – נחנך בשנת 1998 לכבוד תערוכת האקספו. ביקור במקום יחשוף אתכם לכ-450 זנים של יצורים ימיים, מדגים צבעוניים, דרך סוסוני ים, מדוזות סגולות ועד פינגווינים וכרישים. בסך הכל האקווריום מכיל כ-16,000 יצורי ים והוא נחשב לאחת האטרקציות הפופולאריות בעיר. נשתף אתכם שעל אף שהמקום נתפס כאטרקציה לילדים – גם מבוגרים נהנים במקום ואפילו מאוד. ישנם סוגי כרטיסי כניסה משתנים הכוללים פעילויות מיוחדות כאלה ואחרות. ניתן לרכוש כרטיסים במקום או באתר הרשמי אונליין. קחו בחשבון שבחודשי הקיץ ובימים גשומים – זוהי אטרקציה מבוקשת והתורים בכניסה יהיו ארוכים.

האקוורים של ליסבון - Oceanário de Lisboa

  • קניון ואשקו דה גאמה – Centro Vasco da Gama

עוד מתחום שופינג – בצד המזרחי של העיר ממוקם אחד מהקניונים הגדולים העונה לשם “ואשקו דה גאמה”. זהו מרכז מסחרי קלאסי שמציע את מגוון החנויות המוכרות, קולנוע, מסעדות ובתי קפה. הוא לא הקניון הגדול היחיד בעיר, אבל בהיותו ממוקם באזור עם אטרקציות נוספות – הוא מושך אליו לא מעט מבקרים.

כל מבקר בליסבון יודע שאת נהר הטז’ו חוצים שני גשרים מרכזיים. אחד מהם הוא הגשר של ואשקו דה גאמה בצדו המזרחי של העיר. גשר זה מחזיק בתואר הגשר הארוך ביותר באירופה והשני בעולם, עם אורך של כ-17.2 ק”מ. ניחשתם נכון אם הבנתם שגם הוא – נחנך בשנת 1998 כחלק מתערוכת האקספו העולמית. הקמתו נחשבה לפרויקט מרהיב עליו עמלו כ-3300 עובדים. כיום הוא מציע 6 נתיבי נסיעה המחברים בין העיר ליסבון לבין חלקה הדרומי של המדינה. עד היום הוא נחשב לאחד הסמלים של העיר ולעתים אף נערכים עליו מרתונים ומרוצים מפורסמים של העיר. בסיור שלנו לשמורת אראבידה, אנו חוצים את הגשר בנסיעה וחווים את העוצמות של אורכו.

  • הקזינו של ליסבון – Casino Lisboa

הקזינו של ליסבון הוקם בשנת 2006 בתקציב משוגע של כ-110 מיליון אירו. עם זאת, הוא לא נחשב לגדול ביותר בפורטוגל. אם אתם חובבים של הז’אנר, ודאי שמעתם ובדקתם את הקנזינו של אשטוריל (הממוקם במרחק של כ-20 דקות נסיעה מליסבון). שניהם נחשבים למרכזיים ומוצלחים.

זמן ביקור מומלץ בשכונת האקספו: חצי יום בקצב מהיר, יום אם לקחתם בחשבון שופינג בקניון.

דרכי הגעה מומלצות לשכונת האקספו: לאזור זה ניתן להגיע בקלות באמצעות קו המטרו האדום, יש לרדת בתחנה Oriente. לחילופין, ניתן להגיע באמצעות מונית או אובר בעלות של כ-15 אירו ממרכז העיר.

מסעדות מומלצות בשכונת האקספו:

ZeroZero – פיצריה מעולה

Honorato – רשת המבורגרים מקומית

Cantinho do Avilez – מטבח פורטוגזי טיפוסי

Butchers – מסעדת בשרים

לינה מומלצת בשכונת האקספו: כפי שהבנתם, אזור זה מרוחק ממרכז העיר ולא מומלץ להתמקם בו ללינה אלא אם יש לכם כנס או אירוע שמתקיים באזור. לנדרשים לכך, תוכלו לבדוק את המלונות הבאים:

Tivoli Oriente

Olissippo Lisbon

Myriad

טיפ של מקומיים לשכונת האקספו: אם יש לכם זמן “לשרוף” ביום הטיסה ואתם מלבטים איפה יהיה הכי נוח ויעיל? שכונת האקספו יכולה להיות פתרון ראוי בשבילכם. היא ממוקמת יחסית קרוב לשדה התעופה ומציעה מסעדות ובתי קפה שאפשר להתמקם בהם, וכאמור גם את הקניון הגדול להשלמת שופינג של הרגע האחרון 😉.

ריכזנו עבורכם את האטרקציות באזור האקספו במפה אחת –

אטרקציות מומלצות באזורים נוספים של העיר ליסבון

אנחנו לא יכולים לסיים את הכתבה הזו מבלי להתייחס לעוד כמה מוקדי עניין חשובים של העיר אשר אינם מסווגים באופן ברור לאחד מהאזורים המוגדרים שפירטנו לעיל. קחו לכם עוד רגע להציץ על הרשימה הבאה, אתם תרצו להכיר אותה.

  • השדרה המרכזית, שדרת העצמאות – Avenida da Liberdade

כיאה לעיר בירה אירופאית, גם בליסבון ישנה “השדרה המרכזית” המתפרשת על אורך של כקילמוטר וחצי שפשוט כיף לטייל לאורכם. לאורך השדרה מוצבות חנויות היוקרה של העיר, אך יופיה הוא זה שמושך את רוב המבקרים. השדרה הוקמה במאה ה-19 לספירה והסגנון שלה הושפע מאוד משדרת השאנזליזה שבפריז. אתם ודאי תשימו לב לרצפת האריחים המשגעת וכן למונומנטים המשלבים מזרקות מים ונועדו לפאר את שני הנהרות הבולטים של המדינה – נהר הטז’ו ונהר הדורו.

דרכי הגעה מומלצות: השדרה כל כך מרכזית, שלאורכה מוצבות 3 תחנות מטרו של הקו הכחול: Marques de Pombal, Avenida ו-Restauradores. כמובן שניתן להגיע גם רגלית מהמרכז או באמצעות מונית ואובר.

  • כיכר מרקש דה פומבל – Praça do Marquês de Pombal

בקצה העליון של השדרה המרכזית ממוקמת הכיכר הידועה בשם מרקש דה פומבל – שזוהי כמובן הדמות שניצבת על הפסל במרכז הכיכר. פועלו ההיסטורי של המרקש בפורטוגל לא יסולה בפז, ובעיקר בכל הקשור לפיתוח הכלכלי של המדינה. הוא זכה לכינוי “המושיע הלאומי” כמי שהנהיג את ליסבון להתאוששות מהירה לאחר רעידת האדמה של שנת 1755. מעבר להיות הכיכר מאוד מרכזית, היא ידועה גם כמקום החגיגות של קבוצת הכדורגל המקומית “בנפיקה“.

דרכי הגעה מומלצות: ממש בכיכר עצמה ניצבת תחנת המטרו Marques de Pombal אליה מגיעים הקווים הצהוב והכחול. כמובן שניתן להגיע גם רגלית מהמרכז או באמצעות מונית ואובר.

אז טיפסתם במעלה השדרה המרכזית, הגעתם לכיכר של מרקש דה פומבל ולפתע נתקלתם בכר דשא ירוק עצום? הגעתם למקום הנכון. פארק אדוארדו השביעי נחשב לריאה הירוקה של ליסבון. הוא מתפרש על כ-160 דונמים במרכז העיר ובכך מייצר נוף חריג בתוך כל העומס של הכבישים והכיכרות מסביב. מלבד טיול נעים בין הצמחים המפוסלים בצורות גיאומטריות מיוחדות וכן ישיבה בספסלים או על הדשא, נהוג להגיע לפארק זה כדי להתרשם מהתצפית בחלקו העליון. תצפית זו משקיפה על כל אזורי המרכז של העיר ואפילו עד הנהר, ובמרכזה מונף דגל פורטוגל הגדול ביותר בעולם.

דרכי הגעה מומלצות: באמצעות תחנות המטרו של כיכר מרקש דה פומבל (הקווים הצהוב והכחול), רגלית מהמרכז או באמצעות מונית ואובר.

פארק אדוארדו השביעי - Parque Eduardo VII

אי אפשר לדבר על המוזיאונים של העיר ליסבון מבלי להתייחס למוזיאון גולבנקיאן. המוזיאון הוקם בשנת 1955 בהמשך לצוואתו של קלושטה גולבנקיאן, אשר היה מאספני האמנות הגדולים בעולם. המוזיאון יושב על שטח גדול שמחולק לפארק מקסים ולשני מבנים מרכזיים; האחד מוקדש לאומנות המודרנית והשני לאומנות העתיקה. בשני המבנים מוצגים פרטי האמנות הנדירים של גולבנקיאן והם מספרים היסטוריה של 5,000 שנים אחורה. חובבי האמנות והמוזיאונים חייבים להקדיש זמן לביקור במקום. נכין אתכם מראש שביקור מעמיק יצריך כמעט יום שלם במקום.

דרכי הגעה מומלצות: מומלץ להגיע באמצעות מונית או אובר.

  • שכונת פרינסיפה ריאל – Príncipe real

בעוד שבמאה ה-19 אזור פרינסיפה ריאל נחשב לאחד האזורים היוקרתיים של העיר, כיום השכונה מאוכלסת בעיקר על ידי אנשי רוח, אופנה, אומנות והקהילה הלהט”בית. הרחוב המרכזי בשכונה מזמין אליו מבקרים רבים המחפשים אופנה מקומית, ובפרט מוקד העניין העיקר הוא ארמון Embaixada שנחשב ליעד קניות מקומי. עוד ברחבי השכונה תמצאו גלריות אמנות קטנות, חנויות של עתיקות וכן פארק נעים ומזמין. הכל לצד מסעדות וברים מודרניים של העיר.

דרכי הגעה מומלצות: מומלץ להגיע באמצעות מונית או אובר, או כהמשך טיול רגלי משכונת שיאדו.

  • המעלית של ביקה – Elevador da Bica

אחת “המעליות” המפורסמות של ליסבון היא המעלית של ביקה. כזכור, לא מדובר במעלית אמיתית, אלא בקרון חשמלית שעולה ויורד במסלול קווי על מנת להנגיש שכונה גבוהה לשכונה נמוכה. במקרה הזה, המעלית של ביקה אשר ניצבת בשכונת ביקה, מחברת את אזור שיאדו לאזור הבאישה בחלקו המערבי. הנקודה העליונה של המעלית הפכה לאחת מנקודות הצילום המפורסמות של העיר, בכך שהיא משלבת את החשמלית העתיקה והצבעונית על רקע הבתים הצפופים ונהר הטז’ו שבאופק.

דרכי הגעה מומלצות: ניתן להגיע לאזור בקלות משכונת שיאדו, למשל מתחנת המטרו Baixa-Chiado (הקווים הכחול והירוק). לחילופין, אפשר להשתמש במונית או באובר.

מעלית ביקה - Elevador da Bica

  • קניון קולומבו – Centro Comercial Colombo

בשתי מילים, מדובר בקניון עצום. במילה אחת: פרימארק! כן כן, בקניון קולומבו תמצאו את הסניף הנחשק של פרימארק 😊 אבל לא רק, קניון קולומבו הוא הקניון הגדול ביותר בעיר והוא מציע כל חנות ורשת שאתם מעלים בדעתכם. גם כמקומיים, אנחנו עדיין הולכים לאיבוד בכל פעם שאנו מבקרים במקום.

דרכי הגעה מומלצות: הקו הכחול של המטרו מגיע ממש עד הקניון לתחנה Colegio militar-Luz. אך ייתכן שבחזור תעדיפו לתפוס מונית או אובר עם כל השקיות. 

  • אצטדיון האור של בנפיקה – Estádio da Luz

כדורגל נחשב לדת נוספת בכל מה שקשור לפורטוגל. חובבי הכדורגל ודאי שמעו על אצטדיון האור של קבוצת הכדורגל המקומית – בנפיקה. האצטדיון ממוקם ממש בסמוך לקניון קולומבו, והוא מושך אליו מבקרים לא רק במסגרת משחקי כדורגל של הקבוצה. ניתן לרכוש כרטיס לביקור במקום המשלב הצצה לאצטדיון המרהיב וכן כניסה למוזיאון המפאר את ההיסטוריה של הקבוצה. אם תשאלו את האוהדים, הם יגידו לכם שמדובר ב”קתדרלה” ולא באצטדיון או מוזיאון.

דרכי הגעה מומלצות: הקו הכחול של המטרו בתחנה Colegio militar-Luz או מונית/ אובר.

תראו, אנחנו חייבים לפתוח ולומר שלדעתנו אין טעם לבקר במוזיאון הזה 😊 ולא כי הוא לא מוצלח, אלא כי העיר כולה היא מוזיאון אריחים מפואר. כמעט בכל מקום שתרימו את הראש לעבר הבניינים אתם תחשפו לסגנונות אריחים מגוונים; צורות גיאומטריות בצבעים כחולים, סיפורי דמויות ועיטורים מקושטים בשלל צבעים. תופעת האריחים הפורטוגזיים היא משהו שלא ניתן להתעלם ממנו. הם נחשבים לשריד המשמעותי ביותר מתקופת השלטון המורי, אך כמובן שלאורך השנים הם הושפעו ממקורות אחרים. אם בכל זאת תחליטו לבקר במוזיאון הייעודי, דעו כי במקור מבנה המוזיאון שימש כמנזר וכיום הוא מציג את אחד האוספים הגדולים בעולם של פריטי קרמיקה. 

דרכי הגעה מומלצות: מומלץ להגיע באמצעות מונית או אובר.

  • מרכז הקניות אל קורטה אינגלז – El Corte Inglés

מרכז הקניות הזה הוא פליט של עולם השופינג הספרדי. מתחמי הקורטה אינגלז ידועים בעיקר בספרד, אך הם הצליחו להסתנן גם לתרבות הפורטוגלית. מדובר במתחמי ענק הנישאים לכ-6 קומות, כאשר כל קומה בהם מוקדשת לקהל אוכולוסיה אחר. המקום מאגד מוצרים של הרשתות המובילות והיקרות ביותר בעולם, וכתיירים אתם נהנים מרכישות פטורות ממע”מ. אגב, למרגלות המתחם, על הכביש הראשי, ממוקם הסניף הראשי של Decathlon בליסבון.

דרכי הגעה מומלצות: ניתן להגיע באמצעות המטרו בקווים הכחול או האדום לתחנה: São Sebastião, או באמצעות מונית ואובר.

אז אמרנו שיש שני גשרים מפורסמים שחוצים את נהר הטז’ו של ליסבון, ואין ספק שהבולט שביניהם הוא הגשר האדום – גשר ה-25 באפריל. הוא בולט לא רק בגלל הצבע שלו, אלא גם בגלל שהוא נוטה להזכיר את גשר הזהב של סן פרנסיסקו. הגשר נבנה בזמן שלטונו הרודני של סלזאר, והאמת היא שהוא מבוסס על תכניות של גשר אחר מסן פרנסיסקו (גשר המפרץ). אורך הגשר הוא כ-2,277 מטרים ויסודותיו בנויים בעומק של כ-35 מטרים לתוך המים. את שמו הנוכחי – ה-25 באפריל – הוא קיבל לאחר המהפכה המפורסמת שהפסיקה את שלטון הרודנות, אשר התרחשה ב-25 באפריל 1974. את הגשר רואים מהרבה נקודות בעיר, והמרכזיות ביניהן הן כיכר קומרסיו או הטיילת של אזור בלם.

דרכי הגעה מומלצות: אלא אם אתם נוסעים ברכב ומטיילים ברחבי המדינה – אין לכם למה להגיע לגשר עצמו אלא לתצפת עליו מהנקודות השונות של העיר.

גשר ה-25 באפריל - Ponte 25 de Abril

  • הפסל של ישו – Cristo rei

האתר הזה מסתנן לרשימת האטרקציות של העיר ליסבון בהיותו חלק בלתי נפרד מהנוף שלה, אך האמת שהוא ממוקם בצדו השני של הנהר בעיר שנקראת Almada. מכל נקודה שבה תביטו על הגשר האדום – ככל הנראה שלא תפספסו לצדו את הפסל הגדול של ישו, שהוא העתק של פסל ה”קורקובדו” המפורסם בברזיל. המבקרים במקום נהנים מתצפית מיוחדת על העיר ליסבון.

דרכי הגעה מומלצות: הסיור שלנו לאראבידה והסביבה 😉, בסופו אנו עוצרים לביקור בתצפית המפורסמת.

ריכזנו עבורכם את האטרקציות באזורים הנוספים של העיר במפה אחת –

אם קראתם הכל והגעתם עד לפה – מגיע לכם כל הכבוד! אין ספק שעכשיו אתם מוכנים לנווט בין האטרקציות המרכזיות של העיר. אל תשכחו לצלם ולשתף אותנו אם גיליתם פינות מגניבות חדשות!


לקריאה נוספת