המרקש דה פומבל – Marquês de Pombal

שיתוף הכתבה
דף הבית / המלצות למטייל / המרקש דה פומבל – Marquês de Pombal

המרקש דה פומבל – Marquês de Pombal

בקצה השדרה המרכזית של ליסבון, ה-Avenida de Liberdade, ולמרגלות פארק אדוארדו השביעי שוכנת כיכר גדולה ומרכזית על שמו ובכיכובו של אדם חשוב מאוד – המרקש דה פומבל (Marquês de Pombal), שהיה שר הממלכה של פורטוגל במאה ה-18. מאז כיבוש המדינה מידי המורים בתחילת המאה ה-12 ועד המהפכה הרפובליקנית בשנת 1910 הונהג בפורטוגל שלטון מלוכני, ולכן רוב הפסלים והכיכרות בעיר מפארים את המלכים הפורטוגזים לדורותיהם, מה שהופך את המרקש דה פומבל לדמות חריגה ובולטת בנוף ההיסטורי והליסבונאי כאחד.

המרקש דה פומבל - Marquês de Pombal

מי הוא היה, ואיך על אף שלא היה מלך קיבל כזה כבוד במרכז העיר? 

המרקש דה פומבל, או בשמו האמיתי סבשטיאו ז’וזה דה קרוואליו אי מלו (Sebastião José de Carvalho e Melo) נולד בשנת 1699 בליסבון למשפחת אצולה מקומית. בנעוריו למד באוניברסיטת קוימברה, לאחר מכן חי תקופה בליסבון ולבסוף התיישב בעיר פומבל, אשר נמצאת בקרבת לייריה. מכאן נגזר תואר האצולה שניתן לו בשנת 1770 – המרקיז מפומבל.

שמעתם על הסיור החינמי שלנו? לחצו לכל הפרטים >>

בשנת 1738 מונה המרקש דה פומבל לשגריר פורטוגל באנגליה, ובשנת 1745 הפך לשגריר פורטוגל באוסטריה ונישא לאשת אצולה אוסטרית. כאשר המלך ז’וזה הראשון עלה לשלטון בשנת 1749, חזר המרקש דה פומבל לפורטוגל ומונה לשר החוץ. עם חזרתו, הוא הנהיג רפורמות כלכליות שנועדו לבסס ולפתח את הכלכלה הפורטוגזית שעד אותה העת נשענה בעיקר על תמיכה של ברזיל (שבאותה עת עדיין הייתה קולוניה פורטוגזית) ועל ייצוא יין הפורט לאנגליה (שעד היום היא הצרכנית מספר אחת בעולם של יין הפורט). הוא היה בין הראשונים באירופה שיזם פיקוח ומעקב על ייצור היין ואיכותו, והקים מספר חברות וגילדות מקצועיות.

בתקופת שליחותו באנגליה ובאוסטריה נחשף המרקש דה פומבל לתנועות שקמו כנגד מסדר הישועים, מסדר קתולי שהגביל את החינוך במדינות רבות באירופה באותה תקופה. עם שובו לפורטוגל החל בתעמולה נגדם, שהגיעה לשיאה עם ניסיון התנקשות במלך ז’וזה הראשון. הישועים הואשמו בניסיון ההתנקשות, וכשנה לאחר מכן גורשו מפורטוגל. התנגדותו לישועים הייתה טריגר להתפתחויות בתחום החינוך במדינה. המרקש דה פומבל יצר בסיס לחינוך יסודי ותיכוני חילוני ופתח מספר מחלקות חדשות באוניברסיטת קוימברה, שתי פעולות שיצרו בין היתר משרות חדשות רבות. המלך ז’וזה הראשון, שהיה מרוצה מעבודתו, נתן לו במרוצת הזמן עוד ועוד סמכויות עד שבשנת 1755 מינה אותו לשר הממלכה, כלומר ראש ממשלת פורטוגל.

באותה שנה ב-1 בנובמבר התרחשה רעידת האדמה הגדולה של ליסבון, אשר החריבה את העיר כמעט לגמרי. בעוד שהמלך ז’וזה הראשון ברח מהעיר, המרקש דה פומבל לקח את העניינים לידיים והחל לשקם את העיר. בתוך שנה ליסבון הייתה נקייה מהריסות ותחת בנייה מאסיבית. העיר החדשה נבנתה בסגנון “פומבליני” על שמו, ואופיינה בבנייה עמידה לרעידות אדמה ובכיכרות ורחובות רחבים מהמקובל באירופה באותה תקופה. המרקש דה פומבל תרם רבות גם לחקר רעידות אדמה (סייסמולוגיה) מכיוון שדאג להפיץ שאלון בנוגע לרעידת האדמה, אשר מאוחר יותר אפשר למדענים להעריך את האירוע מזווית ראיה מדעית.

המרקש דה פומבל מת בשנת 1782 באחוזתו שבפומבל, אך תרומתו לשיקום עיר הבירה והחברה הפורטוגלית לא נשכחה כמובן. בתחילת המאה ה-20 נבנתה לכבודו כיכר מאוד גדולה ומרשימה המשקיפה על האזורים שהוא שיקם. במרכז הכיכר ניצב פסל בו נראית דמותו של המרקש דה פומבל ולצידו עומד אריה, סמל לעצמה וכוח.

 
 
 
 

לקריאה נוספת