קתדרלת פורטו

שיתוף הכתבה
דף הבית / המלצות למטייל / קתדרלת פורטו

הסתובבות מהירה בפורטו מספיקה כדי להבין שמדובר בעיר עם היסטוריה עשירה ומבנים מרשימים שלכל אחד סיפור משלו. אחד המבנים האלו הוא Sé do Porto – הקתדרלה של פורטו. הקתדרלה היא הכנסייה הראשית ומקום מושבו של הבישופ של העיר. היא אחד האתרים המרכזיים בכל עיר נוצרית קתולית ולרוב מדובר במבנה היסטורי שהופך להיות חלק בלתי נפרד מאופיו של המקום. אתם מוזמנים להצטרף אלינו לסיור של פורטו הקלאסית, במהלכו אנחנו מגיעים לקתדרלה. 

קתדרלת פורטו Sé do Porto

הקתדרלות בפורטוגל מכונות “Sé”, ולמעשה כך ניתן לדעת שמדובר בקתדרלה ולא בסתם כנסייה. המילה “Sé” מגיעה מראשי תיבות של צירוף המילים “Sedes Episcopalis”, שפירושו מושבו של הבישוף. כאמור, הקתדרלה היא המקום הדתי המרכזי בכל עיר וחשיבותה נובעת מכך שזהו מקום מושבו של הבישוף. ראשי התיבות “Sé” כל כך השתרשו בתרבות הפורטוגזית שהכינוי חצה את גבולות המדינה, ובעיר סאו פאולו שבברזיל שהינה קולנייה פורטוגזית לשעבר, ישנו איזור המכונה “Sé” וזאת בגשל הימצאותה של הקתדרלה באזור זה.

אז מה הסיפור של סה דו פורטו?

בשנת 868, המפקד הצבאי הספרדי וימארה פרס פלש לגבולות פורטוגל של היום, וכבש את אזור בראגה-פורטו מידי המורים. בשנת 1110 מונה דום הוגו לבישוף של פורטו, והחל לקדם את הרעיון של בניית קתדרלה בסגנון רומנסקי, אך בעשורים העוקבים מלך פורטוגל הראשון, אפונסו הנריקש, כבש בחזרה את השטח המדובר מידי הספרדים והחזיר את פורטו לאחזקה פורטוגלית. בשל הלחימה באזור התכנון של הקתדרלה נעצר עד לשנת 1176.

מי שלבסוף הצליח להביא את הרעיון לידי השמה הוא הבישוף דום פרננדו מרטינש שגייס למשימה עובדים מקוימברה, ובניהם את האדריכל סוירו אנש. לאורך השנים הקתדרלה עברה שיפוצים ותוספות שונות, ואת עיגול הזכוכיות המפורסם שלה הוסיפו במאה ה-13. עיצובה החיצוני של הקתדרלה מורכב מסגנון רומנסקי שבא לידי ביטוי בשני הצריחים הגדולים הדומים למבצר, הסגנון גותי שבא לידי ביטוי בחלון הזכוכיות, וסגנון בארוקי שהגיע מאוחר יותר במאה ה-18 ע”י ניקולאו נזוני ומאופיין בקשתות ואומנויות פיסול.

הקלויסטר מתוארך לסוף המאה ה-14, תקופת שלטונו של המלך ז’ואו הראשון ולא מדובר בצירוף מקרים. אחד האירועים החשובים בהיסטוריה הפורטוגזית היה חתונתם של המלך ז’ואו הראשון והנסיכה פליפה מלנקסטר, אשר התרחשה בקתדרלת פורטו בסוף המאה ה-14! השניים אף התגוררו בעיר במשך זמן מה. נישואיהם של ז’ואו הראשון ופיליפה מלנקסטר היוו את החותמת האחרונה בברית בין פורטוגל לבין אנגליה הנמשכת עד היום, ונחשבת לאחת הבריתות הארוכות שקיימות בעולם. הזוג המלכותי הביא לעולם את אחד האישים החשובים בהיסטוריה הפורטוגזית – אנריקה הספן, שנחשב לחלוץ עידן התגליות, אשר הוטבל בקתדרלה של פורטו.

עם הכניסה לקתדרלה תגיעו להיכל התפילה שבו ניתן לראות את עמודי הבטון המעוטרים שנבנו בסגנון רומנסקי ומחוברים לקשתות שיוצרות את תקרת הקתדרלה. בהמשך תוכלו לבקר לקלויסטר החדש אשר מעוטר באריחים הפורטוגזים (אזולז’וש), אשר נוספו במאה ה-18 ועוצבו על ידי אנטוניו ויטל ריפארטו, המספרים סיפורי דת.

רוצים ליהנות מהנחות בסיורים? בואו לקרוא על החבילות שלנו >>

בקתדרלה ניתן  למצוא את ה”אוצר של הקתדרלה” – אוסף של 102 פריטים הכולל בתוכו בין היתר ספרים, תחריטים, פרטי לבוש ותכשיטים שהיו שייכים לבישופים של פורטו. המוצג העתיק ביותר הוא המונסטרנס הגותי-מנואליני מתחילת המאה ה-16, שנתרם על ידי הבישוף דום דיוגו דה סוזה, ואשר נושא את סמלו.

בחלקה האחורי של הקתדרלה נמצא הקלויסטר הישן שבעבר שימש כבית הקברות לכל הבישופים של פורטו אך הועבר משם בשנת 1614.

במאה ה-18 נכנס לתמונה האדריכל האיטלקי ניקולאו נאזוני. נאזוני הגיע לפורטו עבור מטרה אחרת אבל לבסוף נתן יד גם בעיצוב הקתדרלה. הוא עיצב את גרם המדרגות שיובל אתכם לקומה העליונה של הקלויסטר ובו חדר האירוח והסעודה, וגג הקלויסטר שמעוטר גם הוא באריחים.

צמוד לקתדרלה מדרום נמצא מבנה לבן גדול ששימש כבית הבישופים למשך תקופה ארוכה. את הקמת המבנה עצמו מתארכים לתקופות יותר מוקדמות, אך רק במאה ה-13 הוא הוסב להיות בית לבישופים של העיר. בשנת 1737 שופץ המבנה ע”י ניקולאו נאזוני.

לקתדרלה תצפית מרשימה על העיר ואחת התצפיות היפות על פורטו מתוך פורטו. תוכלו להנות גם מתצפית נהדרת על נהר הדורו שעובר בעיר.

שעות פעילות:

אפריל-אוקטובר, ימי שני-ראשון בשעות 9:00-18:30.

נובמבר-מרץ, ימי שני-ראשון בשעות 9:00-17:30.

 


לקריאה נוספת