שער אוגושטה

שיתוף הכתבה
דף הבית / המלצות למטייל / שער אוגושטה

שער אוגושטה

 ליסבון היא עיר עשירה באטרקציות, אתרים היסטוריים ומונומנטים מרשימים. אחד המפורסמים ביניהם הוא שער אוגושטה (Arco da Rua Augusta, או בתרגום מילולי לעברית: הקשת של רחוב אוגושטה). שער העיר של ליסבון (המופיע לפעמים בכתיב כשער אוגוסטה) שמעטר את שוליה של כיכר המסחר האייקונית ומזמין אתכם לאזור הבאישה, הוא אחד הסמלים המזוהים ביותר עם העיר.

שער אוגושטה - Arco da rua Augusta

רבים מתייחסים לשער אוגושטה כאל “שער הניצחון של ליסבון”. מבחינה אדריכלית אפשר להגיד שהוא אכן כזה, כלומר מבנה שער מונומנטלי, הנבנה לרוב על מנת להנציח ניצחון בקרב או במלחמה. בשונה מהמשמעות הרווחת, שער אוגושטה לא מנציח קרב או מלחמה, אלא את השיקום של ליסבון אחרי רעידת האדמה שהכתה בעיר בשנת 1755, ומסמל את הכוח וההישגים של בני העם הפורטוגזי.

שמעתם על הסיור החינמי שלנו? לחצו לכל הפרטים >>

עבודות הבנייה של השער, אשר מתנשא לגובה של 30 מטרים, החלו בשנת 1755 והושלמו בשנת 1873. את השער מעטרות 9 דמויות וכן מגוון סמלים פורטוגזים נפוצים, כמו הטירות והמגנים אשר מסמלים את הכיבוש של פורטוגל מידי המורים ומופיעים גם בדגל המדינה.

בראש השער מופיע צמד המילים בלטינית “VIRTVTIBVS MAIORVM”, שהן קיצור של המשפט As Virtudes dos Maiores, אשר מבטא את ערכי הפטריוטיות הפורטוגלית וחולק כבוד לגיבורי העבר. מעל צמד המילים נמצאות שלוש דמויות בהשראת המיתולוגיה היוונית, אשר מסמלות תהילה, גבורה וגאונות. את הפסלים יצר הפסל הצרפתי Célestin Anatole Calmels שחי ופעל בעיקר בפורטוגל. הדמות הנשית במרכז היא התהילה, אשר מכתירה את שתי הדמויות הנוספות – הדמות השמאלית היא הגבורה אשר מגולמת בדמותה של אמזונה, דמות לוחמת מהמיתולוגיה היוונית, אשר אוחזת בפגיון וחובשת קסדה עם דוגמת דרקונים, שהיו אחד מסמלי שושלת המלוכה ברגנסה שהייתה בשלטון בתקופת הבנייה של השער; הדמות הימנית היא הגאונות. זו היא דמות של גבר המתהדר בכנפיים ואוחז בנבל, שמסמל את הכתיבה והאומנויות.

קלוז אפ על שער אוגושטה - Close up on Arco da rua Augusta

בחלקו המרכזי של השער מופיעות 6 דמויות נוספות, שנוצרו על ידי הפסל הפורטוגזי Vítor Bastos. שתי הדמויות החיצוניות מסמלות את שני הנהרות הגדולים בפורטוגל – נהר הטז’ו ונהר הדורו. ארבעת הדמויות במרכז הן של אישים בעלי חשיבות גדולה בהיסטוריה הפורטוגזית. מימין לשמאל:

נונו אלברש פריירה (Nuno Álvares Pereira): גנרל מפורסם שלקח חלק בקרבות נגד ממלכת קסטיליה ובבלימת הכיבוש הקסטיליאני של פורטוגל במאה ה-14. ידוע בעיקר בזכות קרב אלז’וברוטה, לזכרו נבנתה העיר בטאליה.

ויריאטו (Viriato): המנהיג החשוב ביותר של הלוזיטנים (הכינוי שניתן לתושבי חצי האי האיברי לפני הכיבוש הרומאי), שהוביל את ההתנגדות לכיבוש הרומאי במאה השנייה לפני הספירה.

ואשקו דה גמה (Vasco da Gama): מגלה הארצות המפורסם שעמד בראש המשלחת הפורטוגזית שהגיעה לראשונה מאירופה להודו דרך האוקיינוס בשנת 1497.

המרקש דה פומבל (Marquês de Pombal): מי שהיה שר הממשלה בתקופה של רעידת האדמה של ליסבון, והאחראי לשיקום והבנייה המחודשת של העיר.

קלוז אפ על שער אוגושטה - Close up on Arco da rua Augusta

מאז שנת 2013 ניתן לבקר במקום ולעלות לגג כדי ליהנות מתצפית פנורמית מרהיבה על העיר ועל נהר הטז’ו.

מידע שימושי

שעות פעילות:

האתר פתוח בכל ימות השבוע בין השעות 10:00-19:00

עלויות:

כרטיס רגיל – 3.5 אירו

ילדים מתחת לגיל 5 – ללא עלות

*המידע המפורט בכתבה נכון לשנת 2023. יתכנו שינויים במידע הכתוב ועל כן מומלץ להתעדכן באתר הרשמי של המקום.


לקריאה נוספת