שכונת הבאישה (Baixa) בליסבון

שיתוף הכתבה
דף הבית / המלצות למטייל / שכונת הבאישה (Baixa) בליסבון

שכונת הבאישה (Baixa) בליסבון

מדרחובים שוקקי חיים מהמאה ה-18, בתי קפה קלאסיים וכיכרות אירופאיות גדולות וציוריות – זהו רובע הבאישה (Baixa), המכונה גם ה-Downtown  של ליסבון.

נתחיל במעט היסטוריה – בשנת 1755, הכתה בעיר ליסבון רעידת האדמה הקשה ביותר שתועדה באירופה אי פעם, ובעקבות זאת, שטפו את העיר גלי צונאמי אימתניים. רוב העיר נחרבה לחלוטין, והרובע שהפגיעה בו הייתה הקשה ביותר, היה רובע באישה, שכן הוא מישורי וממוקם ממש על גדת נהר הטז’ו. משמעות המילה Baixa בפורטוגזית היא “נמוך”, ומכאן שמו של הרובע.

שמעתם על הסיור החינמי שלנו? לחצו לכל הפרטים >>

תחת פיקודו של ראש הממשלה דאז מרקש דה פומבל, נבנה הרובע מחדש, והפך לראשון באירופה שתוכנן תוך מחשבה המבוססת על התגוננות מפני רעידות אדמה. במקום סמטאות צרות וצפופות, תוכננו רחובות הבאישה ברשת של שתי וערב, וביניהם כיכרות גדולות שלא יביישו כל בירה במערב אירופה. על כל אלה, מקווים היום בפורטוגל שהרובע יקבל את התואר הנחשק של אתר מורשת עולמית מאונסק”ו.

אם כן – רחובות הבאישה וכיכרותיה נבנו במאה ה-18 לספירה לאחר רעידת האדמה, ולכן לא תמצאו בה זכר לתקופות עתיקות יותר.

למה צריך לצפות כאשר יוצאים לטייל בבאישה?

  • מנוחה מהעליות והירידות של ליסבון ופורטוגל! וודאי תשמחו לשמוע, שרובע הבאישה הוא הנוח, המישורי והנגיש ביותר במרכז העיר ההיסטורי. ההליכה ברחובות הבאישה קלילה, ולא תדרוש מכם מאמץ. הרובע ממוקם ממש בין שתי הגבעות המרכזיות של העיר: אלפמה Alfama (השכונה העתיקה של העיר) ו-שיאדו Chiado (השכונה המודרנית של העיר).
  • זהו לב ליבה של ליסבון התיירותית – מרכז העניינים. בתי קפה, חנויות, תרבות ואטרקציות תיירותיות – הכל מתחיל כאן.

בעקבות זאת, הבאישה היא רובע מועדף ללינה בעיר. אם נוחות ונגישות חשובות לכם – הבאישה היא המקום הכי טוב להעביר בו את הלילות בעיר.

הדרך הטובה ביותר להכיר את הבאישה, היא באמצעות הכיכרות רחבות הידיים, שלא מאפיינות אף רובע אחר במרכז העיר ליסבון.

אטרקציות ואתרים מרכזיים בבאישה (בליווי מפה מעוטרת צבעים)

שכונת הבאישה בליסבון - Baixa

Praça do Comércio (מסומנת בכחול) – פראסה דו קומרסיו, “כיכר המסחר” היא למעשה שער הכניסה לרובע הבאישה. הכיכר ממוקמת על גדת נהר הטז’ו, והיא נחשבת לאחת הגדולות באירופה. היא ידועה עד היום גם בשם Terreiro do Paço, “חצר הארמון” שכן עד רעידת האדמה הגדולה של שנת 1755, עמד שם ארמון המלוכה הפורטוגזי.

במרכז הכיכר ניצב פסל של המלך ז’וזה הראשון, ומאחוריו – שער הכניסה לעיר, המכונה שער אוגוסטה (Arco da Rua Augusta). עם השנים, הפך השער לאטרקצייה תיירותית בפני עצמה. מיד לאחר המעבר דרך השער, תגיעו למדרחוב אוגוסטה (Rua August מסומן בכתום), שבו תוכלו למצוא מגוון חנויות, מסעדות, ומופעי רחוב בכל שעות היום. זהו אחד מרחובות הקניות העיקריים בליסבון – ניתן למצוא בו סניפים של מותגים מפורסמים כמו Zara ו-H&M, וגם חנויות קטנות יותר.

בקצהו של המדרחוב, נגיע לכיכר רוסיו (Rossio, מסומנת באדום) – שמה הרשמי של הכיכר הוא Praça de D. Pedro IV, על שם המלך פדרו ה-4 (פסל גבוה ומפואר שלו מעטר את מרכז הכיכר), אך שם זה אינו נפוץ בקרב אנשי העיר ליסבון. כיכר זו אמנם נבנתה מחדש לאחר רעידת האדמה, אך היא שימשה כנקודה מרכזית בעיר כבר מאות שנים לפני כן, ולכן היא שזורה במגוון אירועים היסטוריים. כיום, הכיכר מלאה בחנויות, בתי קפה ומסעדות. מעבר לדמותו של המלך פדרו ה-4, ניתן לראות משני צידיה גם מזרקות בסגנון צרפתי האופייניות לכיכרות אירופאיות מסוג זה. בחלקה הצפוני, נמצא התיאטרון הלאומי של ליסבון – חשוב לציין כי הוא החליף את מטה האינקוויזיציה של העיר, לאחר שזה נהרס ברעידת האדמה. בסמוך לכיכר רוסיו נמצאת כיכר קטנה יותר הנקראת לארגו דה סאו דומינגוש (Largo de São Domingos, מסומנת בסגול) – ובה אנדרטה המנציחה טבח נורא שאירע במקום בשנת 1506 נגד הקהילה היהודית בעיר. מדובר באחד האתרים היחידים בעיר המנציחים את הקהילה היהודית, תוכלו לזהות אותו באמצעות מגן הדוד השחור הממוקם במרכז האנדרטה.

באותה כיכר, נמצא בר עתיק וקטן שמוכר משקה אחד בלבד – ז’ינז’ינייה (Ginjinha). הז’ינז’ינייה היא ליקר דובדבנים פורטוגזי מסורתי, עליו נהוג לומר כי יירפא כל מחלה או מכאוב. אותו בר בכיכר סאו דומינגוש מוכר את המשקה משנת 1840, והוא הפך למוסד מכובד ולשם דבר בתחום. תוכלו למצוא בו תיירים רבים מכל העולם, וגם מקומיים העוצרים להפסקת התרעננות.

בסמוך לכיכר רוסיו, תוכלו למצוא כיכר נוספת – פראסה דה פיגיירה (Praça da Figueira, מסומנת בצהוב). משמעות שמה של הכיכר היא “כיכר עץ התאנה”, ובדומה לכיכרות האחרות בבאישה, גם היא מוקפת בחנויות ובבתי קפה. לאחר רעידת האדמה, הפכה הכיכר למקום משכנו של השוק של הבאישה, Mercado da Baixa, אשר נפתח בשבוע האחרון של כל חודש, לתקופה של כ-10 ימים. זהו מעין שוק איכרים, בו נמכרים בשרים, גבינות, פירות, ומוצרים נוספים מהתעשייה המקומית.

כמו כן, תוכלו למצוא בכיכר זו את בית הקפה המיתולוגי Confiteria Nacional, הידוע במאפים נפלאים ובעיצוב הקלאסי והאלגנטי שלו. בבית הקפה תוכלו למצוא פשטל דה נאטה (Pastel de Nata), המאפה הלאומי, ושלל מאפים טעימים נוספים. בקומה העליונה, תוכלו למצוא גם בופה עם תפריט רחב יותר.

כיכר נוספת בבאישה, אשר מהווה למעשה את הגבול הצפוני של הרובע, היא פראסה דוש רשטאורדורש (Praça dos Restauradores, מסומנת בירוק), המוקדשת למאבק של פורטוגל להשיב את עצמאותה מידי ספרד במאה ה-17 לספירה. במרכזה, אובליסק גדול ויפה שהוצב לזכר אותם הקרבות. כמו בשאר כיכרות הבאישה, גם כאן מוקפת הכיכר המוארכת במסעדות ובחנויות, וכמו כן, במבנים אדריכליים מרהיבים: ביניהם, תחנת הרכבת לסינטרה שנמצאת בחיבור בין כיכר זו לכיכר Rossio, ומתאפיינת בסגנון האדריכלי המנואלני – סגנון פורטוגלי ייחודי.

בצפונה של הכיכר, תוכלו לראות את נקודת ההתחלה של השדרה הראשית במרכז העיר – Avenida da Liberdade. שדרה זו מכונה “השאנז אליזה” של פורטוגל, בשל יופייה. בדומה לאחות הצרפתית, תוכלו למצוא בה חנויות יוקרה, בתי קפה ובתי מלון.

את הטיול שלנו נקנח באחד האתרים המפורסמים ביותר בליסבון, הממוקם ברובע הבאישה – המעלית של סנטה ג’וסטה, עליה תוכלו לקרוא בלחיצה כאן.

לסיכום, שיטוט ברובע הבאישה הוא דרך מצוינת לערוך היכרות עם ליסבון, עם ההיסטוריה העשירה שלה, הסגנונות האדריכליים המאפיינים אותה, והתוצרת המקומית של פורטוגל. זהו ללא ספק הרובע הנוח והנגיש ביותר במרכז העיר, שייתן לכם חוויה אירופאית קלאסית, עם טוויסט פורטוגזי ייחודי. 

כמובן שאתם מוזמנים לחבור אלינו בסיור של ליסבון הקלאסית וניקח אתכם לכל הפינות הקסומות המפורטות לעיל.

תהנו!

 
 
 
 

לקריאה נוספת