כיכר המסחר בליסבון – Praça do Comércio

שיתוף הכתבה
דף הבית / המלצות למטייל / כיכר המסחר בליסבון – Praça do Comércio

Praça do Comércio, הידועה גם בשם Terreiro do Paço, היא אחת הכיכרות האייקוניות ביותר של ליסבון. הכיכר ממוקמת על הגדה הצפונית של נהר הטאז’ו, ומהווה שער כניסה מפואר לעיר. לכיכר היסטוריה עשירה וחשיבות היסטורית, לצד אדריכלות ייחודית ומקומית. השם Praça do Comércio, ובעברית, כיכר המסחר, מביע את אחד מתפקידיה של הכיכר בעבר; ספינות עמוסות סחורה היו עוגנות על גדת הנהר לצידה, וברחבת הכיכר היה מתקיים מסחר של סחורות שהגיעו ממקומות רחוקים מעבר לים.

אתם מוזמנים להצטרף אלינו לסיור של ליסבון הקלאסית, במהלכו אנחנו מבקרים בכיכר ומספרים את הסיפור המיוחד שלה.

ההיסטוריה של הכיכר מתחילה במאה ה-16, תקופה בה הרחבה הגדולה הזו שימשה כחצר ארמון ריביירה, ארמון הקבע של משפחת המלוכה באותה עת. שם נוסף של הכיכר, Terreiro do Paço, מתורגם ל”חצר הארמון”, ומשקף את מקורותיה המלכותיים. הארמון וחלק גדול מליסבון נהרסו ברעידת האדמה הגדולה של 1755, שהובילה למאמצי בנייתה המחודשת ושיקום העיר בניצוחו של המרקש דה פומבל, שהיה שר הממשלה.

רוצים ליהנות מהנחות בסיורים? בואו לקרוא על החבילות שלנו >>

לאחר רעידת האדמה של 1755, שיקום ליסבון היה משימה חשובה וקשה. המרקש דה פומבל, סבשטיאו ז’וזה דה קרוואלו אי מלו, עמד בראש המאמצים עם חזון לשיקום העיר והפיכתה לעיר מודרנית יותר ועמידה בפני רעידות אדמה. Praça do Comércio עוצבה מחדש ככיכר רחבה ופתוחה שלצידה מבנים סימטריים עם ארקדות, עיצוב הנועד לסמל את החוזק והחוסן של העיר. הכיכר תוכננה בקפידה כדי להוות נקודת כניסה נוחה למגיעים דרך הים. היא בנויה בצורת ח, פתוחה לכיוון נהר הטז’ו, כך שהיא אפשרה לספינות לעגון ישירות בקצה. המבנים החדשים המקיפים את הכיכר נבנו כדי לשכן משרדי ממשלה, המשקפים את תפקידה של הכיכר כמרכז פעילות מנהלית ומסחרית.

במרכז הכיכר ניצב פסלו של המלך ז’וזה הראשון, שהיה מלך פורטוגל בזמן רעידת האדמה של 1755. הפסל נחנך בשנת 1775 ועוצב על ידי ז’ואקים משאדו דה קשטרו, אחד הפסלים המפורסמים בפורטוגל במאה ה-18. למראית עין נראה שמדובר בעוד פסל ברונזה של מלך, אך למעשה מדובר ביצירה מורכבת שמביעה את המורכבות של דמותו של המלך ואת הרגשות המעורבים של העם הפורטוגלי כלפיו; מצד אחד פאר וכבוד, ומצד שני, ביקורת.

במהלך רעידת האדמה של 1755, המלך ז’וזה הראשון ברח יחד עם שאר משפחת המלוכה לפאתי ליסבון, והקים מגורים זמניים בעיר אוהלים באזור אז’ודה (בלם), הרחק מהחורבן. מעשה זה נתפס בעיני רבים כנטישה בוטה של העם בתקופה שבה נזקקה העיר להנהגה חזקה. שיקום ליסבון קרה תחת הנהגתו של המרקש דה פומבל, אשר פעולותיו והרפורמות שלו האפילו על שלטונו של המלך, והובילו לרגשות מעורבים לגבי המלך. הפסל אמנם מנציח את המלך, אך הוא משמש גם כתזכורת לחוסר ההתאמה שלו לתפקיד כה חשוב.

ככר המסחר בליסבון praca do comercio in Lisbon

כמה אלמנטים בפסל המביעים ביקורת על המלך:

  • הפסל פונה לכיוון הנהר כאשר גבו מופנה אל העיר. הצבת הפסל באופן זה זה התפרשה כסמל לנטישתו של המלך את העיר במהלך רעידת האדמה. 
  • הנחשים תחת רגליו של הסוס מסמלים את מסמלים את העובדה שהמלך רמס את אויביו.
  • מתחת לפסל עצמו ישנו פורטרט נוסף עם כתר מעליו. במקום פורטרט נוסף של המלך, האדם בפורטרט הוא המרקש דה פומבל שהאפיל בפעילותו על המלך, והפך להיות בעיני רבים המלך האמיתי של התקופה הקשה.

בחלקה הצפוני של הכיכר תוכלו לראות מבנה נוסף שמושך את העין; שער אוגושטה (Arco de rua Augusta). מדובר בקשת ניצחון אשר הושלמה בשנת 1873 ומשמשת כשער כניסה מפואר לאזור מרכז העיר של ליסבון, Baixa. הקשת תוכננה על ידי האדריכל סנטוש דה קארוואלו וכוללת שעון ופסלים של דמויות היסטוריות, כולל ואשקו דה גאמה, נונו אלווארש פריירה והמרקש דה פומבל. 

רוצים עוד טיפים מעולים? בקרו בקהילה שלנו בפייסבוק! >>

שער אוגושטה פתוח למבקרים בתשלום. ניתן לטפס במעלית לפסגה לתצפית פנורמיות על הכיכר, נהר הטז’ו והנוף העירוני שמסביב. 

כיום, Praça do Comércio היא אחת הכיכרות המפורסמות והמרכזיות בליסבון. הכיכר מוקפת בבניינים צהובים בסגנון פומבליני (בתכנונו של המרקש דה פומבל), המאכלסים משרדי ממשלה, חנויות, בתי קפה ומסעדות. הארקדות מספקות שביל מוצל להולכי רגל, והשטח הפתוח של הכיכר משמש לעתים קרובות לאירועים, קונצרטים ופסטיבלים. 

ככר המסחר בליסבון praca do comercio in Lisbon

בכיכר תוכלו כיום למצוא את Lisbon Story Center; מוזיאון אינטראקטיבי המציע למבקרים חוויה סוחפת דרך ההיסטוריה של ליסבון, כולל סיפור רעידת האדמה של 1755 והשיקום של העיר לאחר מכן. על קו המים תוכלו למצוא את ה-Cais das Colunas; קבוצה של עמודי שיש מונומנטליים ששימשו בעבר ככניסה לעיר. מאותו מיקום תוכלו לצאת לסיבוב על הטיילת שעל גדת הנהר ולהתרשם מהנוף של גשר ה-25 באפריל. 


לקריאה נוספת