טירות בפורטוגל

שיתוף הכתבה
דף הבית / המלצות למטייל / טירות בפורטוגל

פורטוגל מתהדרת בטירות רבות שלהן חשיבות רבה בהיסטוריה של המדינה. הטירות ברובן, בניגוד לארמונות, לא היו מפוארות. שימושן היה פרקטי ביותר – הגנה על הסביבה בה הן נבנו. הגנה זו הייתה נחוצה כי במשך מאות רבות של שנים חצי האי האיברי בכלל ופורטוגל בפרט היו מוקד למלחמות בין עמים וממלכות שונים. בשל תפקידן ההגנתי של הטירות, הן יושבות על נקודות אסטרטגיות גבוהות שלרוב מהוות גם נקודת תצפית על הסביבה שלהן.

בואו להתרשם מרשימת הסיורים שלנו >>

ההיסטוריה של רוב הטירות די דומה – ממצאים ארכיאולוגיים בהרבה מהטירות מצביעים על התיישבות רומית (הרומאים שלטו באזור מהמאה הראשון ועד המאה החמישית לספירה), אך ההתיישבות המשמעותית הראשונה שידועה לנו בוודאות היא התיישבות מורית. במאה ה-12 לספירה המלך הראשון של פורטוגל, אפונסו הנריקש, נלחם במורים ומגרש אותם משטחה של פורטוגל ואת השליטה על הטירות הוא מעביר לרוב למסדר אבירים או מסדר דתי כזה או אחר. את כיבושן של הטירות מידי המורים מחליטים לציין בסמלי המלכים, ועד היום מופיעות שבע טירות על דגל פורטוגל.

במהלך השנים הצורך בהגנה על פורטוגל הלך ופחת, ורוב הטירות ננטשו. יעברו מאות שנים עד שהן ישופצו ויתוחזקו מחדש, אבל היום רובן נחשבות למונומנט לאומי שאפשר לבקר בו.

אספנו עבורכם מקבץ של טירות בהן תוכלו לבקר, ובחלקן גם לישון.

טירת סאו ז’ורז’ בליסבון Castelo de S. Jorge

טירת סאו ז’ורז’ היא אולי הטירה המפורסמת ביותר מבין טירות פורטוגל הממוקמת בראש שכונת אלפמה שבליסבון. במקור, הטירה הייתה ביצור מורי שנועד להגן על ליסבון ובשנת 1147 היא נכבשה מהמורים על ידי הפורטוגלים והפכה להיות המרכז של הממלכה. בין השאר שכן בה ארמון המלך וחצרו. בין המאה ה-14 למאה ה-16 הייתה הטירה מוקד חשוב בו, בין היתר, ישב ארמון המלך. זה גם המקום בו המלך מנואל ה-1 קיבל את פניו של ואשקו דה גמה כשהוא חזר ממסעו להודו.

ב-1910 הטירה הוכרזה כמונומנט לאומי ועברה עבודות שחזור נרחבות, בעיקר ב-1940, שהובילו למראה שלה היום. אתם מוזמנים להצטרף אלינו לסיור של ליסבון הקלאסית בו אנו מבקרים באזור ומספרים את סיפור הנצחון הפורטוגזי בקרב על הטירה.

בתוך החומות תוכלו למצוא מוזיאון המציג את ההיסטוריה של ליסבון, פארק עם טווסים רבים ולהנות מתצפית של 360 מעלות על העיר מחומות הטירה.

עלויות:

  • כרטיס רגיל – 15 יורו
  • עד גיל 13 – חינם
  • גילאים 13-25 – 7.5 יורו
  • פנסיונרים (65+) ובעלי מוגבלויות – 12.5 יורו

מידע נוסף על הטירה תוכלו למצוא כאן ובאתר הרשמי של המקום. 

טירת פלמלה Castelo de Palmela

הטירה יושבת על אחת מהנקודות הגבוהות יותר בשמורת הטבע אראבידה, ובעבר היא הייתה חלק מקו ההגנה המורי על השטח הדרומי לנהר הטז’ו.לאחר כיבושה מידי המורים, נתן אותה המלך אפונסו הנריקש, המלך הראשון של פורטוגל, למסדר סנטיאגו, שלקח על עצמו את ההגנה על האזור. במאה ה-15 נבנה במקום מנזר לשימוש המסדר, שנשאר פעיל עד ל-1834, כאשר נאסר על מסדרים דתיים לפעול במדינה. בשנת 1945 שוחזרה הטירה על ידי המדינה, וכיום בחלקה היא משמשת כפזואדה, בה אפשר להתארח ואף לישון. אתם מוזמנים להצטרף אלינו לסיור של אראבידה והסביבה, במהלכו אנחנו מבקרים בטירה 😊

טירת פלמלה Palmela Castle

הכניסה לטירה חופשית.

הטירה המורית בסינטרה Castelo dos Mouros

הטירה המורית היא אחד מהסמלים הבולטים ביותר של סינטרה. הטירה, שהוקמה לפני כאלף שנים על אחת מפסגות סינטרה שגם צופה על האוקיינוס האטלנטי, שימשה כנקודה הגנה אסטרטגית חשובה הן על הסביבה שלה והן על דרכי הגישה הימיות לליסבון. התיישבות פורטוגלית במקום החלה מהכיבוש הנוצרי במאה ה-12 ועד המאה ה-15, כאשר האיום במלחמות על האזור נעלם.

במאה ה-19 המלך פרדיננד השני משפץ את המקום כחלק מהאידיאולוגיה הרומנטית של אותה התקופה, ומאז 1976 מתקיימות במקום חפירות ארכיאולוגיות. הטירה נכללת באתר מורשת העולמי של סינטרה, כפי שהוכרז על ידי אונסק”ו ב-1995.

שמעתם על הסיור החינמי שלנו? לחצו לכל הפרטים >>

עלויות:

כרטיס רגיל – 8 יורו

ילדים ואזרחים ותיקים – 6.5 יורו

ילדים מתחת לגיל 6 – חינם

ישנו כרטיס משפחתי לשני מבוגרים ושני ילדים ב-26 יורו

ניתן לרכוש כרטיסים מראש באתר של סינטרה בהנחה של 5%.

תוכלו לקרוא עוד על הטירה ואתרים נוספים בסינטרה כאן ובאתר הרשמי של המקום.

טירת אלמורל Castelo de Almourol

כטירה שיושבת על נהר הטז’ו, לטירת אלמורל הייתה חשיבות בהגנה על הנהר. ההיסטוריה של הטירה לא ברורה לחלוטין. חפירות ארכיאולוגיות במקום גילו שרידים שונים מהתקופה הרומית, אבל ההערכות אומרות שעוד לפני הרומאים הייתה התיישבות באזור. שמה של הטירה מגיע ככל הנראה מהמורים, וכשהמלך אלפונסו הנריקש כובש אותה מהם, הוא מפקיד את ההגנה על האזור בידי מסדר הטמפלרים. לאחר שאיבדה את חשיבותה ההגנתית, הטירה ננטשה ונהרסה, ורק במאה ה-19 שופצה בסגנון הרומנטי. בשנות ה-40 וה-50 של המאה הקודמת שופצה הטירה כדי לשמש מעון רשמי של המדינה.

הכניסה לטירה חופשית אך מכיוון שהטירה נמצאת בתוך הנהר, יש לשוט בסירה בתשלום כדי להגיע אליה (כ-10 יורו לאדם לשיט של שעה ו-45 דקות)

טירת סילבש Castelo de Silves

באזור אלגרב תוכלו למצוא את אחד מפארי האדריכלות המורית. העיר סילבש נכבשה מידי המורים רק בסוף המאה ה-12 על ידי המלך סנצ’ו הראשון. הטירה נהרסה פעמים רבות בשל רעידות אדמה במקום ונזקקה לשיקום מקיף שהתרחש בשנות ה-40 של המאה הקודמת.

הכניסה לטירה עוברת בין שניים מ-11 המגדלים המחברים שביל הגנתי באורך 388 מטרים מסביב לטירה. בתוך הטירה ניתן לראות בורות מים וממגורות ענק ששימשו לשימור מים ודגנים כדי לאפשר לטירה להתקיים באופן עצמאי ולעמוד במצור והתנגדות לאורך זמן, בנוסף למבנה בין שתי קומות ששימש ככל הנראה משפחות מכובדים מורים.

עלויות:

כרטיס רגיל – 2.8 יורו

סטודנטים ופנסיונרים – 50% הנחה

טירת גימראייש Castelo de Guimarães

מוקמת בצפון המדינה, טירת גימראייש נבנתה כבר במאה ה-10 לספירה כדי להגן על הנוצרים שישבו במקום מפני פלישות של הויקינגים מהים מצפון ושל המורים מהיבשה מדרום.

טירת גימראיש Guimarães Castle

לפני שפורטוגל הייתה למדינה עצמאית היא הייתה חלק ממלכת לאון, וטירת גימארייש הייתה טירתם של הרוזן והרוזנת הפורטוגלים. בטירה זו נולד המלך הראשון של פורטוגל – אפונסו הנריקש. ונערכו בה הקרבות הראשונים שהובילו את פורטוגל לעצמאות מלאון ולהפיכתה למדינה. בשל כך טירת גימראייש נחשבת ל”מקום בו פורטוגל נולדה”.

הטירה עברה שיפוצים והרחבות מהמאה ה-12 ועד המאה ה-13 אשר נתנו לה את הצורה שאנחנו מכירים כיום. היא משיכה להיות מוקד לקרבות שנועדו לשמור על עצמאות פורטוגל עד המאה ה-14 אך לאחר מכן ננטשה ונזנחה עד שהוכרה כמונומנט לאומי ב-1888. החל משנות ה-30 של המאה ה-20 עברה הטירה עבודות שיקום ותחזוקה במטרה לשמר את המבנה ההיסטורי החשוב הזה.

בביקורכם תוכלו להינות מהפארק הגדול שבמקום ולשלב ביקור בכנסית סיינט מיגל ובארמון הדוכסי, ארמון שנבנה כבר במאה ה-15, שימש כבסיס צבאי במאה ה-19 כשהצרפתים פלשו לפורטוגל, ואף היה המעון הצפוני הרשמי של נשיא פורטוגל מ-1959.

עלויות:

כרטיס רגיל – 2 יורו (כרגע הכניסה לטירה איננה אפשרית)

תוכלו לקרוא עוד על גימראיש והטירה כאן ובאתר הרשמי של המקום.

טירת טומאר Convento do Cristo

בניגוד לשאר הטירות שסקרנו, טירת טומאר לא נבנתה לראשונה בתקופת המורים, אלא במאה ה-12 לספירה. האזור ניתן למסדר הטמפלרים שהקימו עליו טירה ומנזר שנועדו לשמש כמטה המסדר ולעזור להם להגן על עיר הבירה של פורטוגל דאז- קוימברה. ואכן, שלושים שנה אחרי שנבנתה, טירת טומאר הייתה אחד מוקדי ההתנגדות המרכזיים בקרבות עם המורים, שניסו לכבוש מחדש את פורטוגל וההגנה הטמפלרית הנועזת הצליחה להדוף את מתקפת המורים.

עם פירוק מסדר הטמפלרים במאה ה-14, המלך דיניש מקים את מסדר הצלוב (order of Christ) ומעביר לידו את הטירה. במאה ה-15, אנריקה הספן יהפוך את אבירי המסדר לנווטים ימיים שיובילו את המסעות של הפורטוגלים בעידן התגליות (זו הסיבה שעל מפרשי ספינות הקרוולה הפורטוגליות היה מצויר סמלם של אבירי מסדר ישו הצלוב), ובהמשך המלך מנואל הראשון והמלך ז׳ואאו השלישי יקימו במקום קולויסטרים מרשימים ביותר שיעניקו למבנה את מראהו הסופי.

למרות המהפכה הליברלית ב-1834 וסגירת של כל מוסדות הדת במדינה, המלכה מריה השנייה מחליטה להשאיר את המסדר בטומאר כמסדר של כבוד, כשהיא עומדת בראשו. בחלקים מהמנזר ישב בית חולים צבאי ויחידה של המשטרה הצבאית ורק בשנות השמונים של המאה הקודמת הפך להיות אטרקציה תיירותית.

עלויות:

כרטיס רגיל – 10 אירו.

לאזרחים וותיקים, צעירים (עד גיל 24) ומשפחות – 50% הנחה

*המידע המפורט בכתבה נכון לשנת 2023. יתכנו שינויים במידע הכתוב ועל כן מומלץ להתעדכן באתרים הרשמיים.


לקריאה נוספת