בית הכנסת בפורטו

שיתוף הכתבה
דף הבית / המלצות למטייל / בית הכנסת בפורטו

בית הכנסת כדורי, או בשמו המלא: בית הכנסת “כדורי מקור חיים”, הוא בית הכנסת הגדול ביותר בחצי האי האיברי ונתרם על ידי משפחת כדורי מהקהילה היהודית בהונג-קונג (אותה משפחת כדורי שהקימה את בית הספר החקלאי כדורי). העבודות על הבית כנסת התחילו ב-1923 והוא נחנך באופן רשמי בשנת 1938.

אז איך בית הכנסת החל את דרכו?

אי אפשר לדבר על בית הכנסת של פורטו בלי לדבר על ארתור קרלוש דה בארוש באשטו (Artur Carlos de Barros Basto), קצין בצבא פורטוגל, שהקים את בית הכנסת. אז איך קצין פורטוגלי קשור לבית כנסת? התשובה היא כמובן שהוא היה צאצא של אנוסים.

ארתור נולד בשנת 1887 ובילדותו גילה מסבו שהם צאצאים של אנוסים שהמירו את דתם לנצרות. באותה תקופה לא היו בכלל בתי כנסת בפורטוגל. רק כשהיה בן 17 נחנך בית הכנסת הראשון בליסבון אחרי כ-400 שנים במהלכן לא היו בתי כנסת בפורטוגל בכלל. ארתור ניסה להתקבל לקהילה של ליסבון אבל מכיוון שהיה צאצא של אנוסים ולא היה יהודי בעצם, הם לא קיבלו אותו. הם חששו כי כל קשר עם צאצאי האנוסים עלול לסכן את מעמדה הרעוע של הקהילה היהודית הקטנה וגם כשרצה להתגייר בבית הכנסת הם סירבו. בהמשך, ארתור למד עברית ועל היהדות בעצמו, נסע לטנג’יר שם עבר בחינות גיור, שינה את שמו לאברהם ישראל בן ראש, וחזר לפורטו.

באותה תקופה לא הייתה קהילה בכלל בפורטו. היו רק כ-20 יהודים בעיר, שהגיעו ממזרח אירופה ומכיוון שלא היה בית כנסת, הם היו צריכים לנסוע לליסבון בכל אירוע דתי. ארתור החל לגבש את היהודים ולהקים קהילה, ובהתחלה בית הכנסת היה בדירה פרטית. עם הזמן צאצאי אנוסים נוספים הצטרפו לקהילה. מסופר שהוא היה מסתובב רכוב על סוסו בעיירות ובכפרים בצפון פורטוגל, ומחפש צאצאי אנוסים, שגם במאה ה-20 עדיין שמרו על יהדותם בסתר ופחדו לגלות אותה לסביבתם. בתוך מספר שנים בודדות ארתור, או בעצם אברהם, גייר כ-9,000 צאצאי אנוסים.

המצב כיום

כיום חברים בבית כנסת כ-500 יהודים מיותר מ-30 מדינות בעולם. בית הכנסת מפעיל מוזיאון המסביר על היסטוריית היהודים בפורטוגל, עם קולנוע וסרטים על תולדות הקהילה היהודית, וב-2021 נפתח מוזיאון שואה, שהוא למעשה מוזיאון השואה הראשון בחצי האי האיברי.

מדובר בבית כנסת פעיל המקיים תפילות בשבתות וחגים אך ביקורים או תפילות יש לתאם מראש. לפרטים מלאים בקרו באתר של הקהילה היהודית של פורטו בלחיצה כאן.


לקריאה נוספת