מלך פורטוגל מנואל הראשון

שיתוף הכתבה
דף הבית / המלצות למטייל / מלך פורטוגל מנואל הראשון

מלך פורטוגל מנואל הראשון

על עידן התגליות של פורטוגל שמעתם?

מדובר כמובן בתור הזהב של פורטוגל, במהלכו הפליגו ממנה ימאים אמיצים ומפורסמים לגלות דרכים חדשות ולכבוש מדינות. מרבית ההישגים המרשימים בתקופה זו (וגם מעשים פחות מרשימים) קרו תחת שלטונו של אחד המלכים המפורסמים של פורטוגל – המלך מנואל הראשון.

מלך פורטוגל מנואל הראשון - Dom Manuel I

המלך מנואל הראשון היה בנם של פרננדו וביאטריש, דוכסי ויזאו, שניהם צאצאי שושלת אביש (אחת ממשפחות המלוכה הפורטוגזית). מנואל קיבל את כס המלוכה מהמלך ז’ואו השני, אם כי הוא לא היה היורש הטבעי של המלך לפניו. לאחר מותו של הנסיך אפונסו, שהיה בנו של ז’ואו השני והיורש הטבעי של הכתר, המלך ניסה להכתיר את בנו הלא חוקי, ז’ורז’ דוכס קוימברה. כאשר מהלך זה לא צלח ביקש המלך שמנואל הוא זה שיירש אותו. בשל רצף האירועים שתוצאתם הייתה המלכתו של מנואל הוא קיבל את הכינוי “מנואל בר המזל”. הוא מלך בפורטוגל בין השנים 1512-1495.

רוצים ליהנות מהנחות בסיורים? בואו לקרוא על החבילות שלנו >>

לפני תקופת המלוכה של מנואל החליט קודמו בתפקיד, המלך ז’ואו השני, להנמיך את מעמדם של היהודים מגורשי ספרד לעבדים. כאשר מנואל ירש את הכס הוא ראה את הפוטנציאל שהיה טמון בהם והחליט לשלבם בחזרה בחברה. ואכן תוך שנתיים תפסו היהודים עמדות מפתח בכלכלה. אך תקופת הרווחה הייתה קצרה יחסית והגיעה לקיצה כאשר החלו הסידורים לנישואיהם של מנואל והנסיכה איזבל, בתם של פרננדו השני מלך אראגון ואיזבל הראשונה מלכת קסטיליה, שהורו מספר שנים קודם לכן על גירוש היהודים מספרד. הספרדים התנו את הנישואים בגירוש היהודים מפורטוגל.

מתוך חשש כי גירוש היהודים משמעותו קריסת הכלכלה הפורטוגזית החליט מנואל להחליף את תכנית גירוש יהודי פורטוגל בהטבלה בכפייה לנצרות. אחת הפעולות שננקטו במהלך זה היה ריכוז היהודים בכיכרות המרכזיות בעיר ליסבון, בטענה כי ספינות ממתינות בנמל למי מהם שיבקש לעזוב את העיר, ואז הותזו עליהם מים קדושים. לאחר תהליך ההטבלה בכפייה נקראו היהודים “הנוצרים החדשים” וחויבו על פי חוקי המדינה בקיום מנהגי הנצרות.

כפי שציינו בהתחלה, המלך מנואל הראשון היה מדמויות המפתח של עידן התגליות. כמי ששלט באותה תקופה הוא תמך במגלי הארצות במספר דרכים ובין היתר הקים מסדר דתי שכל תפקידו היה להתפלל לשלום הימאים והצלחת מסעותיהם. מנואל עשה שימוש בעושר שצברה הממלכה באותה תקופה לבניית מספר מבנים מרכזיים וידועים בפורטוגל, ואף הנחיל סגנון אדריכלי מקורי וייחודי לפורטוגל – הסגנון המנואלני. סגנון זה הוא ביטוי לגותיקה מאוחרת עם תשומת לב לפרטים קטנים, בתוספת מוטיבים ימיים, כיאה לתקופה שבה חגגו את המסעות הימיים. אחד המבנים המפרוסמים מאותה תקופה הוא כנסיית ז’רונימוש (המופיעה בתמונה המצורפת לכתבה), אשר נמצאת ברובע בלם בליסבון, ובה קבור הוא עצמו.

המלך מנואל הראשון מת מסיבות לא ידועות בדצמבר 1521 בגיל 52, ויורשו היה בנו, ז’ואו השלישי. מנואל הותיר אחריו מורשת מרשימה ביותר והטביע את חותמו על ההיסטוריה והתרבות המקומית.

רוצים לשמוע בהרחבה על עידן התגליות ולבקר בכנסיית ז’רונימוש? הצטרפו אלינו לסיור באזור בלם!
 
 
 
 

לקריאה נוספת