אנדרטת התגליות (מגלי הארצות)

שיתוף הכתבה
דף הבית / המלצות למטייל / אנדרטת התגליות (מגלי הארצות)

אנדרטת התגליות (מגלי הארצות)

עוצמה, הוד, פאר והדר – אלו המילים שמתארות את תקופת האימפריה הפורטוגלית המכונה “עידן התגליות”. לפני שנתחיל לספר לכם על אנדרטת התגליות נציין כי אנדרטה זו היא רק חלק קטן מאזור בלם המזוהה בכללותו עם תקופת עידן התגליות. הצטרפו אלינו לסיור באזור בלם וניקח אתכם ליתר האתרים המרתקים הקשורים לתקופה היפה של האימפריה הפורטוגלית.

במאה ה-15 אירופה הייתה יבשת ענייה מאד, היה מחסור בחיטה, תבלינים ומצרכים בסיסיים. בעבר מצרכים אלו הגיעו בדרך המשי, דרך היבשה. פורטוגל, כמדינה המערבית ביותר באירופה, סבלה מאוד בשל היותה “רחוקה מן הצלחת”. נולד הצורך למצוא פתרון להבאת המצרכים הללו מיבשות אפריקה ואסיה הרחוקות. הצורך הזה הוביל להתעוררותם של מספר מגלי ארצות אשר הפגינו אומץ רב והחלו להפליג למרחקים על מנת להביא את המצרכים בעצמם. מי שנחשב לחלוץ התקופה היה הנריקה הספן, אשר פתח את הנתיב לעבר יבשת אפריקה כאשר כבש את סאוטה (Ceuta) שבצפון אפריקה, והקים בית ספר ימי שלימים חנך מגלי ארצות רבים. הגילוי המפורסם מכולם משויך לשם ואשקו דה גאמה, אשר היה הראשון שהגיע להודו בנתיב ימי ישיר בשנת 1498. כידוע, כריסטופר קולמבוס כשל בניסיונו לעשות זאת בשנת 1492 כאשר הוא הגיע ליבשת אמריקה (כישלון מבורך 😉 ).

בין המאות ה-15-17 מגלי הארצות של פורטוגל גילו מקומות רבים ברחבי העולם ואף הביאו לכיבושים רבים; ברזיל, אנגולה ומוזמביק הן רק דוגמאות סמליות לכך. זו הסיבה שבגינה השפה הפורטוגזית היא השפה הרשמית במדינות כה רבות בעולם.

בשנת 1940, בזמן שרוב מדינות אירופה עסוקות במלחמת עולם שנייה (פורטוגל נחשבה כמדינה שנשארה ניטרלית), הרודן של פורטוגל – אנטוניו סלזאר, מחליט לערוך תערוכה המוקדשת לעולם הפורטוגלי, אליה הוזמנו נציגים מכל הקולוניות שהיו בשליטה הפורטוגלית באותה עת. אל התערוכה הגיעו 3 מיליון מבקרים, לרבות מברזיל – אשר בעת ההיא כבר החזיקה בעצמאותה.

את אנדרטת התגליות המדוברת פורטוגל מקימה לצורך אותה תערוכה, תחילה במימדים קטנים יותר ומחומר מתכלה. רק בשנת 1960 הוחלט להציב את האנדרטה הנוכחית, גדולה יותר ועשויה מחומר עמיד, לכבוד ציון 500 שנה למותו של הנריקה הספן.

אנדרטת מגלי הארצות - Padarao dos descobrimentos

על האנדרטה מפוסלות 33 דמויות מפתח ומגלי ארצות מתקופת האימפריה הפורטוגלית. ביניהן תוכלו למצוא את הנריקה הספן, ואשקו דה גאמה, פרדיננד מגלן (מי שהוכיח שהעולם עגול), פדרו אלברש קברל (מי שגילה את ברזיל) וגם – תוכלו למצוא דמות אחת של אישה, פיליפה, אשר הייתה אמו של הנריקה הספן ומלכת פורטוגל.

מלכת פורטוגל פיליפה מלנקסטר - Philippa of Lancaster, queen of Portugal


לקריאה נוספת