יין הפורט

שיתוף הכתבה

מאז ומתמיד, אלכוהול היה חלק בלתי נפרד מהתרבות האנושית, עם אינספור וריאציות של משקאות אלכוהוליים שנהנים מהם ברחבי העולם. בפורטוגל, היין תופס מקום מיוחד בהיסטוריה ובתרבות של המדינה, עם שפע של יינות איכותיים המיוצרים ברחבי המדינה. בין היינות הללו, אחד בולט כמוכר במיוחד: יין הפורט. כיין מתוק ומחוזק עם היסטוריה עשירה, פורט הוא מרכיב עיקרי של המטבח הפורטוגלי וניתן ליהנות ממנו במגוון תצורות. אתם מוזמנים להצטרף אלינו לסיור הטעימות בפורטו במהלכו אנחנו טועמים את יין הפורט.   

יין הפורט, בעל ההיסטוריה העשירה, הפך לסמל אייקוני של מסורות ייצור יין פורטוגזיים. יין מחוזק זה נושא מורשת שנמשכת מאות שנים אחורה ומקורו בעמק הדורו שבצפון פורטוגל. סיפורו החל במאה ה-17 כאשר סוחרי יין בריטים, חיפשו אלטרנטיבה ליינות צרפתיים בשל מתחים פוליטיים בין שתי המעצמות, וגילו את האיכות יוצאת הדופן של היינות הפורטוגזים המיוצרים באזור עמק הדורו. היין היה פופולרי בקרב הבריטים, אך המסע הארוך בים הביא לעתים קרובות לקלקול היין. כדי למנוע זאת, החלו הסוחרים הבריטים להוסיף ברנדי ליין כדי לייצב אותו במהלך ההובלה הימית. האילוץ הזה ייצר סוג חדש של יין שהיה גם חזק וגם מתוק, וכך נולד יין פורט. גם כיום יין הפורט מיוצר על ידי הוספה של ברנדי ליין בתהליך התסיסה, והתוצאה היא יין עם אחוז אלכוהול גבוה וטעם פירותי מתוק, והוא נשאר עד היום מצרך אהוב במטבח ובתרבות הפורטוגזית – תוצר אהוב של אומנות בת מאות שנים וכן עדות לשותפות המתמשכת בין פורטוגל למעריציה הבינלאומיים. ב-1756 ביוזמתו של המרקש דה פומבל, שהיה השר הממשלה, חוקק חוק בפורטוגל שעיגן בחוק את עמק הדורו כאזור ייצור יין. בכך הפך עמק הדורו לאזור הראשון בהיסטוריה העולמית המעוגן לייצור יין.

יין פורט Port wine

מרתפי יין הפורט ממוקמים בעיר Vila Nova de Gaia השוכנת בגדה הדרומית של נהר הדורו מול העיר פורטו, משתי סיבות עיקריות. ראשית, תנאי מזג האוויר הקריר בעיר שמספק תנאים טובים ליישון היין ביחס לתנאים בעמק הדורו. מיקומה הגיאוגרפי של העיר בקרבת הים חושף אותה לרוח קרירה מהאוקיינוס, ובשילוב עם זווית זריחת השמש שמותירה חלקים רבים מעיר מוצלים, וילה נובה דה גאיה נותרת קרירה בכמה מעלות מעמק הדורו ומהעיר פורטו. הסיבה השנייה נעוצה גם היא בקרבה לים – העיר סמוכה לציר הימי ממנו נשלחו היינות לייצוא על ידי אוניות.

בואו להתרשם מרשימת הסיורים שלנו >>

כיום, יין הפורט עשוי מענבים הגדלים בעמק הדורו שבצפון פורטוגל, עם למעלה מ-50 זני ענבים מורשים לייצור. יין הפורט מגיע בשלוש קטגוריות: רובי, טאוני ולבן, עם מספר סגנונות בכל קטגוריה. פורט רובי מיושן בבקבוקים, מה שנותן לו טעם פירותי, בעוד פורט טוני מיושן בחביות עץ, ומציע מגוון עדין יותר של טעמים. ליין הפורט יש מקום מיוחד בתרבות ובמטבח הפורטוגזי, עם הטעמים הייחודיים שלו שמעצים את הטעם של מנות וקינוחים רבים.

יין הפורט הוא משקה פופולרי בפורטוגל שניתן ליהנות ממנו בפני עצמו או בשילוב עם מגוון מאכלים שונים, כולל גבינה, שוקולד וקינוחים. ישנם מספר מקומות בהם תוכלו ליהנות מהיין הזה, כולל ברי יין, מסעדות וחדרי טעימות. כמה מהיקבים הגדולים המייצרים יין פורט כוללים את Graham’s ,Dow’s ו-Taylor’s, המציעים סיורים וטעימות בוילה נובה דה גאיה (העיר שמול פורטו), יחד עם מרתפי יין אחרים כמו Sandeman. תוכלו לקרוא בהרחבה על יקבים מומלצים בוילה נובה דה גאיה כאן. גם עמק הדורו עצמו הוא יעד פופולרי נוסף לחובבי יין, עם יקבים רבים המציעים סיורים וטעימות. כמה מהיקבים הטובים ביותר בעמק דורו כוללים את קינטה דו ויאדו, קינטה דו קרסטו וקינטה נובה. תוכלו לקרוא בהרחבה על יקבים מומלצים בעמק הדורו, וגם להצטרף אלינו לסיור בעמק הדורו במהלכו אנחנו מבקרים ביקב מקומי.

לסיכום, יין פורט הוא יין ייחודי ומלא טעם בעל היסטוריה ארוכה ומעניינת, והוא פופולרי בכל רחבי העולם. עם מגוון הסוגים והטעמים השונים שלו, כל אחד יכול להנות ממנו. בין אם אתם חובבי יין מנוסים או סתם מחפשים לנסות משהו חדש, יין הפורט בהחלט שווה טעימה. עם ההיסטוריה העשירה, הסוגים השונים והיקבים הרבים, לא חסרות דרכים ליהנות מיין מתוק ומיוחד זה. 


לקריאה נוספת

אלכוהול פורטוגלי – בירות, יינות, ליקרים ומה שביניהם

לפני שנתחיל, תדעו שבמקום לקרוא את כל האמור, אתם מוזמנים להצטרף לסיור הטעימות שלנו בפורטו!אחד הדברים שהופתעתי לגלות בפורטוגל זה שלפורטוגזים יש תרבות אלכוהול מגוונת מאוד וארוכת שנים. מכיוון שרבים מן המשקאות נשארים בגבולות…


אוכל בליסבוןאוכל בפורטואלכוהולייןפורטוגל כלליקולינריה

עמק הדורו

עמק הדורו נחשב לאחד מאזורי היין היפים והעתיקים בעולם, אזור בו מייצרים יין במשך כ-2000 שנים, והוא כמובן מקום הולדתו של יין הפורט המפורסם. העמק ממוקם מזרחית לעיר פורטו, וסובב סביב נהר הדורו כמובן. ייחודו של יין הפורט טמון…


עמק הדורופורטו

וילה נובה דה גאיה – יקבי יינות הפורט

אם ידעתם ואם לא, בעודכם מבקרים בפורטו ונהנים מנופיו המרהיב של נהר הדוארו, אתם למעשה מביטים על עיר אחרת לגמרי מצדו השני של הנהר. העיר וילה נובה גאיה (Vila Nova de Gaia) שוכנת מדרום לפורטו, מעברו השני של נהר הדוארו, והיא הוקמה על…


אטרקציות בפורטואלכוהולייןפורטו
לכל הכתבות >>