לואיש דה קמואש – Luís de Camões

שיתוף הכתבה
דף הבית / המלצות למטייל / לואיש דה קמואש – Luís de Camões

לואיש דה קמואש – Luís de Camões

לואיש דה קמואש הוא המשורר הלאומי של פורטוגל. הוא נחשב לאחד מגדולי המשוררים בשפה הפורטוגזית ואף לאחד מגדולי המשוררים בהיסטוריה; רבים מחשיבים אותו כשווה בכישרונו וגאוניותו למשוררים כמו שייקספיר, דנטה והומרוס. קמואש כתב פואמות ודרמות ליריות רבות, אך הוא נודע בעיקר בזכות ספרו הלוזיאדש (Os Lusíadas) אשר נלמד כיום בבתי הספר ברחבי פורטוגל.

לואיש דה קמואש - Luís de Camões

פרטים רבים על חייו חסרים ואינם וודאיים; הוא נולד בשנת 1524 או 1525, כנראה בליסבון, למשפחה ממוצא גליסיאני. ככל הנראה למד באוניברסיטת קוימברה (האוניברסיטה היחידה שהייתה קיימת בפורטוגל באותה תקופה). הוא בילה תקופה מחייו בליסבון, שם זכה להכרה ואהדה כמשורר בחצרו של המלך ז’ואו השלישי.

בואו להתרשם מרשימת הסיורים שלנו >>

קמואש חי בתקופת עידן התגליות, וחלק נכבד מיצירותיו קשורות לתקופה זו, בה פורטוגל הייתה אימפריה עשירה ומוכרת. בספרו הלוזיאדש מתאר קמואש את מסעו של ואשקו דה גאמה (Vasco de Gama) מגלה הארצות הפורטוגזי, אשר גילה את נתיב המסחר הימי מאירופה להודו. בעקבות מסע זה פורטוגל התעשרה מאוד, וחוותה תקופת שגשוג כלכלי נרחב.

בשנת 1549 קמואש גויס לצבא ונשלח למושבה הפורטוגזית סאוטה שבצפון אפריקה, שם איבד את אחת מעיניו בעקבות פגיעת חץ בקרב נגד המורים. לאחר שנתיים הוא חזר לליסבון אל חצר המלך, שם יוחסו לו קשרים רומנטיים עם נשים שונות, ביניהן אחותו של המלך! עקב כך הוטל עליו אות קלון והוא נאלץ לעזוב את העיר.

בהמשך הוא השתתף במסעות ימיים נוספים, והגיע להודו ולמקאו. במקאו הוא חי במערה, בה כתב חלק נכבד מספרו הלוזיאדש. מספרים כי בזמן שהותו במקאו קמואש וצוותו נתקלו בסערה על נהר המקונג והספינה שלהם החלה לטבוע. באותו אסון איבד קמואש את בת זוגו הסינית אשר לה הקדיש מספר שירים. ישנו סיפור עם אשר מתאר איך קמואש עמד בפני דילמה קשה באותה סערה, ונאלץ לבחור את מי להציל קודם: את בת זוגו או את השירים שכתב ואסף במהלך השנים. האגדה מספרת שקמואש בחר בשירים ועל כן זוגתו טבעה.

קמואש מת בשנת 1580, וכיום קברו הרשמי הוא במנזר ז’רונימוש בבלם, לצד מגלה הארצות ואשקו דה גאמה (אם כי לא נמצאו הוכחות חותכות כי הוא אכן קבור שם). יום מותו, ה-10 ביוני נבחר כיום חג בו מצוין “יום פורטוגל“. הוא נחשב לאחת הדמויות המוכרות והמוערכות בפורטוגל, וניתן לראות מונומנטים רבים לזכרו. המפורסם ביניהם נמצא בכיכר קמואש ברובע שיאדו בליסבון, שם נמצאת נקודת המפגש שלנו לסיור של ליסבון הקלאסית (:

הפסל עשוי ארד ומתנשא לגובה של ששה מטרים. הוא מציג את קמואש ותחתיו שמונה דמויות של משוררים וסופרים נוספים. בידו הוא מחזיק חרב, אשר מסמלת את היותו לוחם, וסמוך לרגליו ערימות ספרים המסמלות את היותו משורר.

כיכר לואיש דה קמואש - Praça Luís de Camões

 
 
 
 

לקריאה נוספת