יום פורטוגל – ה-10 ביוני

שיתוף הכתבה
דף הבית / המלצות למטייל / יום פורטוגל – ה-10 ביוני

יום פורטוגל – ה-10 ביוני

יום החג הלאומי שלנו בארץ הוא כמובן יום העצמאות. בפורטוגל חוגגים את יום פורטוגל, או בשמו המלא: “יום פורטוגל, קמואש והקהילות הפורטוגזיות” (Dia de Portugal, de Camões e das Comunidades Portuguesas), חג המצוין מדי שנה ב-10 ביוני.

בניגוד ליום העצמאות שלנו שנחגג בתאריך בו הוכרזה עצמאות המדינה, בפורטוגל אין יום עצמאות מוגדר. פורטוגל השתחררה מכיבושים ושלטונות רבים במהלך ההיסטוריה שלה, ביניהם משלטון המורים שלאחריו התמנה מלך פורטוגל הראשון, לאחר 60 שנה במאות ה-16 וה-17 בהן שלט מלך ספרד על פורטוגל, לאחר פלישת הצרפתים בראשות נפוליאון בתחילת המאה ה-19 וכמובן השחרור מהדיקטטורה שהונהגה בפורטוגל בין השנים 1932-1974 על ידי סלאזר.

אם אין תאריך ברור בו מציינים את עצמאות המדינה, איך קובעים באיזה תאריך לחגוג את יום החג הלאומי? כאן נכנס לתמונה לואיש דה קמואש. אם הייתם בסיורים הקלאסיים שלנו בליסבון או בפורטו, השם הזה וודאי מוכר לכם. נערוך היכרות לטובת מי שעדיין לא מכיר (:

כיכר לואיש דה קמואש - Praça Luís de Camões

לואיש דה קמואש הוא המשורר הלאומי של פורטוגל ונחשב לגדול המשוררים בשפה הפורטוגזית. פרטים רבים על ילדותו חסרים ואינם וודאיים – הוא נולד בשנת 1524 או 1525, כנראה בליסבון, וכנראה למד באוניברסיטת קוימברה. הוא בילה תקופה בליסבון, וזכה להכרה ואהדה כמשורר בחצרו של המלך ז’ואו השלישי. הפרט החשוב והמשמעותי לגבי קמואש הוא שהוא שהיה חי בתקופת עידן התגליות, וחלק נכבד מהיצירות שכתב קשורות לתקופת הזוהר הפורטוגזית ולמסעות הגילוי הרבים אליהם יצאו באותה תקופה. קמואש אף גויס לצבא ונשלח למושבה הפורטוגזית סאוטה שבצפון אפריקה, שם איבד את אחת מעיניו בעקבות פגיעת חץ בקרב נגד המורים. הוא חזר לליסבון אל חצר המלך, שם יוחסו לו קשרים רומנטיים עם מספר נשים שונות, ביניהן אחותו של המלך! עקב כך הוטל עליו אות קלון והוא נאלץ לעזוב את עיר הבירה. בהמשך הוא חזר להשתתף במסעות ימיים נוספים, והגיע גם להודו ולסין. 

ספר היצירות המפורסם שלו “הלוזיאדש” מתאר את מסעו של ואשקו דה גאמה להודו, וחיבור פילוסופי חשוב אחר שכתב נגנב ממנו בעת שהותו במזרח ועל כן אבד לנצח. קמואש מת ב-10 ביוני 1580 בליסבון, ונבנה לו קבר סמלי במנזר ז’רונימוש שבבלם.

יום פורטוגל נחגג בתאריך מותו של קמואש, מכיוון שתאריך לידתו המדויק אינו ידוע. עובדה זו יכולה ללמד אותנו על הכבוד הרב הרוחשים לו במדינה.

יום פורטוגל נחגג בכל רחבי המדינה, ואפילו במקומות שונים בעולם (בקולוניות לשעבר או על-ידי פורטוגזים שחיים מחוץ למדינה). בכל שנה נבחרת עיר אחת בה מתקיימות החגיגות הרשמיות, בהן משתתפים נציגי הממשל ואורחי כבוד אחרים. חגיגות יום פורטוגל כוללות טקסים רשמיים בערים השונות, מצעדים ותצוגות צבאיות. בליסבון החגיגות נמשכות כמה ימים, הודות לחגיגות סנטו אנטוניו הסמוכות המתחילות ב-12 ליוני.

יום פורטוגל הוא חג רשמי ולכן ב-10 ליוני בתי עסק רבים צפויים להיות סגורים.

לחיי פורטוגל ומשורריה הססגוניים!

 
 
 
 

לקריאה נוספת

לואיש דה קמואש – Luís de Camões

לואיש דה קמואש הוא המשורר הלאומי של פורטוגל. הוא נחשב לאחד מגדולי המשוררים בשפה הפורטוגזית ואף לאחד מגדולי המשוררים בהיסטוריה; רבים מחשיבים אותו כשווה בכישרונו וגאוניותו למשוררים כמו שייקספיר, דנטה והומרוס. קמואש כתב…


אישיםפורטוגל כללי

סאנטוש פופולארש – החגיגות של סנטו אנטוניו

ללא כל ספק, אם יש זמן טוב להגיע לביקור בפורטוגל הרי שזה יהיה בחודש יוני. לא רק שבעשירה בחודש יש את חגיגות יום פורטוגל (המקבילה ליום העצמאות), לאורך כל החודש יש שלוש חגיגות לכבוד שלושת הקדושים של פורטוגל אשר נקראות החגיגות…


אטרקציות בליסבוןחגי פורטוגלליסבוןפורטוגל כללי

הלוזיאדש – Os Lusíadas

לטובת מי שעדיין לא מכיר את “חיים נחמן ביאליק הפורטוגלי” נערוך היכרות קצרה עם המשורר הלאומי של פורטוגל, לואיש דה קמואש, ועם הרקע לכתיבה שלו. קמואש נחשב לגדול הכותבים בשפה הפורטוגזית. הוא חי במאה ה-16 והנושא המרכזי ביצירותיו…


אישים
לכל הכתבות >>