שמורות טבע ופארקים לאומיים בפורטוגל

שיתוף הכתבה
דף הבית / המלצות למטייל / שמורות טבע ופארקים לאומיים בפורטוגל

שמורות טבע ופארקים לאומיים בפורטוגל

בתור אחת שתמיד התגוררה בערים הגדולות, בארץ זה היה בתל אביב וכיום בליסבון, לא פעם יש בי את הצורך לברוח לטבע. במהלך שנות מגוריי בפורטוגל יצא לי לבקר לא מעט בשמורות טבע ובפארקים. מעולם לא התעמקתי בהבדל המונחים שבין שמורה לפארק ואם לא הייתי מחליטה לכתוב על כך כעת ולספר לכם על מראות הטבע המרהיבים של פורטוגל – סביר להניח שלא הייתי יודעת שיש הבדל בין הדברים.

לפי ההגדרה, שמורת טבע היא שטח שבו נשמרים חי, צומח, דומם, קרקע, מערות מים או נוף, שיש בהם עניין מדעי או חינוכי, מפני שינויים בלתי רצויים במראם, בהרכבם הביולוגי או במהלך התפתחותם.

פארק או גן לאומי לעומת זאת הוא שטח המשמש או המיועד לשמש לצורכי נופש לציבור בחיק הטבע, או להנצחת ערכים שיש להם חשיבות היסטורית, ארכיאולוגית, אדריכלית, טבעית או נופית וכיוצא באלה, בין שנשאר בטבע ובין שהותקן לשמש מטרות אלה. פארק לאומי יכול להיות מוכרז רק על ידי רשות מוסמכת.

“פארק” מבלי צירוף מילה לאחריו הוא פשוט שטח פתוח ללא מבנים הפתוח לרווחת הציבור.

בואו להתרשם מרשימת הסיורים שלנו >>

בפורטוגל קיימים לא מעט שמורות טבע, פארקים ופארקים לאומיים, ביניהם כאלה ששווים ביקור –

פארק לאומי פנדה-ז’רש (O Parque Nacional da Peneda-Gerês) 

זהו הפארק הלאומי היחידי בפורטוגל ולדעתי – הפארק הכי מרהיב שלה. הפארק ממוקם כ-100 קילומטרים צפון-מזרחית מהעיר פורטו, ופורטוגל חולקת אותו יחד עם ספרד. הוא נוסד רשמית בשנת 1971. כדאי להקדיש לפארק לפחות יומיים וללון באחד מבתי ההארחה באזור. בפארק שלל אטרקציות למשפחות, מסלולי טבע עם מים ומפלים, אגמים, טיולי ג’יפים והמון המון טבע.

למידע נוסף על הפארק הלאומי פנדה-ז’רש.

פנדה ז'רש - Peneda Gerês

 

פארק סרה דה אשטרלה (O Parque Natural da Serra da Estrela) 

רבים מכם וודאי שמעתם על האזור, שכן כפרי האנוסים המוכרים שוכנים לצד הפארק שנמצא במרכז המדינה. זהו פארק מרהיב ביופיו המציע כפרים שביקור בהם מרגיש כמו ביקור באגדה; המפורסמים ביותר הם כפרי הצפחה, כפרים אשר בנויים מאבן הצפחה. לא לפספס את הכפר פיודאו (Piódão) המפורסם מביניהם. נקודת עניין  נוספת לביקור היא הגעה לנקודה הגבוהה ביותר בפורטוגל המכונה “טורה” (Torre) ממנה תוכלו לקחת את שירותי הרכבל ולצפות בנוף האגמים המשגע. ולקינוח, לא להחמיץ את הגבינה המקומית המיוצרת באזור “סרה דה אשטרלה” הפופולארית בכל רחבי המדינה, וגם הדבש שנמכר שם מעדן. את אלה תוכלו לרכוש בשוק המקומי הקטן שנמצא בנקודת הטורה.

סרה דה אשטרלה - Serra da Estrela

 

פארק דה אראבידה (Parque Natural da Arrábida)

פארק אראבידה היפייפיה נוסד רשמית בשנת 1976 והוא ממוקם כ-55 ק”מ דרום-מזרחית מליסבון. הפארק שוכן בגדה הצפונית של נהר הסאדו (Sado) ויושב על קו החוף שבין סטובל לסזימברה. אורכו כ-25 ק״מ וגודל השמורה הכולל הוא כ-10,000 דונם.

בפארק ישנם חופים הנחשבים לבין היפים ביותר באירופה  והוא רווי בצמחיה, עצים וחיות פרא.

סרה דה אראבידה - Serra da Arrabida

סמוך לפארק ישנם מספר יקבים ששווה לפקוד; מי שמחפש שילוב של נופים ובטן גב חייב לתת גיחה לאזור אראבידה. תוכלו לעשות זאת גם איתנו בסיור היומי לאזור אראבידה והסביבה.

 

שמורת הטבע סאפל דה קסטרו ווילה ריאל דה סנטו אנטוניו (A Reserva Natural do Sapal de Castro Marim e Vila Real de Santo António)  

שמורה הממוקמת בקצה דרום פורטוגל, באזור הנקרא אלגארב, ממש על בגבול עם ספרד. זוהי שמורת הטבע המוכרזת הראשונה בפורטוגל (1975). גודל השמורה הינו כ-2300 דונם. אחוזי הלחות בשמורה גבוהים ויש בה ביצות מלח. באזור יש מספר רב של בעלי חיים ופרחים. השמורה שוכנת בסמוך לנהר הגואדיאנה (Rio Guadiana). אם אתם בדרככם לספרד מפורטוגל בהחלט שווה קפיצה.

סאפל דה קסטרו - Sapal de Castro

 

מאת: רונה

 
 
 

לקריאה נוספת