התרנגול של פורטוגל

שיתוף הכתבה
דף הבית / המלצות למטייל / התרנגול של פורטוגל

התרנגול של פורטוגל

נכון כשתכננתם את הטיול לפורטוגל ועשיתם שיעורי בית, נתקלתם בפינות רבות בתרנגול הצבעוני שמסמל את המדינה? ואפילו כשכבר הגעתם לפורטוגל ויצאתם לטייל ברחובות, נחשפתם לאינספור חנויות המציעות מגנטים, חולצות, ספלים ומה לא – המקושטים באותו תרנגול?

אכן, אי אפשר להתייחס לפורטוגל ולא להתייחס לסמל הלאומי שלה – התרנגול.

התרנגול הפורטוגזי - Portugal's rooster

את הכתבה הזו כדאי שתקראו לפני שבחרתם לרכוש את אחת מהמזכרות הללו, כי ייתכן שהאגדה שסביבו תרגיש לכם מעט… טיפשית (:

נתחיל בכך שלתרנגול המדובר יש מוצא ספציפי בפורטוגל, הוא מגיעה מהעיר ברסלוש (Barcelos) שבצפון המדינה. ברסלוש ידועה כאחת הערים היפות בפורטוגל, עשירה בארכיטקטורה ותרבות. העבר של העיר מחובר לדרך סנטיאגו והצליינים שהיו עולים לרגל לסנטיאגו דה קומפוסטלה שבספרד.

בואו להתרשם מרשימת הסיורים שלנו >>

קיימים בעיר מספר מבנים היסטוריים שתפקידם היה לשרת את העולים לרגל, כגון כנסיות, בית חולים ואפילו הגשר של ברסלוש אשר נבנה במאה ה-14 לספירה, והפך את העיר לעיר מעבר חשובה בדרך לסנטיאגו. גם היום העיר מהווה נקודת מעבר חשובה הידועה באכסניותיה עבור העולים לרגל.

כמו כן, העיר מציעה מספר מקומות יפים עם נוף הררי, נוף טבע מרשים ומספר מוזיאונים וכנסיות.

וכעת, הסיבה שלשמה התכנסנו, נחזור לימי הביניים – הימים בהם התרחשה האגדה המדוברת על התרנגול:

בעיר ברסלוש התרחש פשע אשר הדאיג מאד את תושבי העיר, אולם איש לא ידע מי ביצע את הפשע הנורא.

עולה לרגל ספרדי, לרוע מזלו, הפך לחשוד העיקרי בדרכו לסנטיאגו דה קומפוסטלה, ובשל זרותו – איש לא האמין שצרוף מקרים התרחש והוא עבר בעיר במקרה בדיוק בימי הפשע. תוך התעלמות מהסברו שהוא רק עבר בעיר בזמן עלייתו לרגל לסנטיאגו דה קומפוסטלה לשם מילוי נדר שנדר, העולה לרגל מיד נמצא אשם ונדון למוות בתליה.

האיש ביקש לראות שופט והוא אכן הובא בפניו, בזמן בו השופט אירח בביתו ארוחה שופעת בכל טוב מול שולחן עמוס. העולה לרגל ניסה להוכיח בפני השופט כי הוא חף מפשע, אך ללא הצלחה. כך, העולה לרגל פנה על השופט ואמר: “על מנת להוכיח את חפותי, בזמן שתתלו אותי, התרנגול הזה יקום לתחיה ויקרקר”, תוך כדי שהוא מצביע על עוף צלוי שהיה על השולחן. כל הנוכחים פרצו בצחוק והעולה לרגל נלקח אל עמוד התליה.

וכמו בכל אגדה טובה, עם תחילת תלייתו של העולה לרגל – התרנגול קם לתחייה והתחיל לקרקר אל מול השופט! השופט, שראה בכך סימן לזכאותו של האיש, רץ מיד החוצה אל עמוד התלייה וגילה שארעה שגיאה בקשר של חבל התלייה אשר הצילה את העולה לרגל בזמן.

העולה לרגל שוחרר והמשיך בדרכו לסנטיאגו דה קומפוסטלה.

התרנגול הוא החלק העיקרי של האגדה. חיה זו בתרבויות רבות היא סמל קדוש המשויך לשמש בשל כך שהתרנגול קורא עם זריחת השמש. כך הפך התרנגול לסמל האור (ידע) אשר שם קץ לחושך (בורות).

האגדה מספרת ששנים לאחר מכן חזר הספרדי לברסלוש והקים צלב אשר מוכר היום כצלב של איש התרנגול. הצלב נבנה על מנת להודות לסנטיאגו ולתרנגול אשר הצילו את חייו וזהו אחד מהמונומנטים האטרקטיביים של העיר ברסלוש. מדובר במונומנט שעל אף שהוא בנוי בצורה גסה והינו קטן יש לו ערך דתי משמעותי. חשוב לציין שלמרות שלפי האגדה המונומנט נבנה על ידי העולה לרגל שניצל, אותו מונומנט נבנה במאה ה-17 ולא בימי הביניים.

כפי שכבר ציינו, התרנגול של ברסלוש משמש כעת כסמל של פורטוגל. התרנגול שימש את השלטון הדיקטטורי של סלזאר (ששלט בפורטוגל בין השנים 1932 עד 1974) כפרסומת לצורך הגברת הלאומניות. כך, בזמן שלטון סלזאר סמל זה יוצר והופץ במסיביות. אולם, נכון להיום, סמל התרנגול מיוצר בעיקר למטרות תיירותיות.

 
 
 
 

לקריאה נוספת

מזכרות מפורטוגל

לכל אחד מאיתנו יש את האחות, חבר או אמא שמצפים שנחזור מכל נסיעה עם מתנה קטנה עבורם. לפעמים אנחנו בעצמנו רוצים לקחת איתנו פיסה קטנה של המקום והחוויה. אבל מה אפשר לקנות בפורטוגל שלא תוכלו למצוא בשום מקום אחר? הכנו עבורכם…


פורטוגל כלליקולינריה

האריחים הפורטוגזים – 500 שנות היסטוריה

אם טיילתם ברחובות פורטוגל, ודאי הבחנתם כי האריחים הם אחד מהאייקונים המרכזיים של התרבות הפורטוגזית. אולם, מקורם הוא בכלל ערבי. האריחים הללו נקראים בפורטוגזית “Azulejos”. מקור השם הוא מהמילה הערבית “אל-זולאי” שפירושה…


אטרקציות בליסבוןאראבידהפורטוגל כללי

אלכוהול פורטוגלי – בירות, יינות, ליקרים ומה שביניהם

לפני שנתחיל, תדעו שבמקום לקרוא את כל האמור, אתם מוזמנים להצטרף לסיור הטעימות שלנו בפורטו!אחד הדברים שהופתעתי לגלות בפורטוגל זה שלפורטוגזים יש תרבות אלכוהול מגוונת מאוד וארוכת שנים. מכיוון שרבים מן המשקאות נשארים בגבולות…


אוכל בליסבוןאוכל בפורטואלכוהולייןפורטוגל כלליקולינריה
לכל הכתבות >>