כנסיות בליסבון

שיתוף הכתבה
דף הבית / המלצות למטייל / כנסיות בליסבון

כיאה לעיר הבירה של מדינה קתולית בעלת היסטוריה ארוכה ומרשימה, ליסבון עשירה בכנסיות ומנזרים. אנחנו חייבים להודות שרוב המבנים האלה מרשימים מאוד מבחוץ, אבל לא תמיד שווים הצצה מבפנים. לכן ריכזנו עבורכם את הכנסיות המרכזיות בליסבון שאתם חייבים להכיר וכן כדאי לבקר בהן. 

אם אתם חובבי כנסיות, זאת הכתבה בשבילכם! 

 

קתדרלת הסה/קתדרלת ליסבון (Sé de Lisboa) 

הקתדרלה הראשונה שנבנתה בעיר ונחשבת לכנסייה הראשית. הכנסייה ממוקמת בשכונת אלפמה (Alfama) ונבנתה בתחילת המאה ה-12 לאחר הכיבוש הפורטוגזי של העיר מידי המורים. הקתדרלה נבנתה במקום בו שכן בעבר המסגד של ליסבון, ונחשבת לאחד ממבני הדת החשובים בעיר. הכנסייה עוצבה במקור בסגנון גותי, ואחרי רעידת האדמה הגדולה של שנת 1755, הקפלה הראשית שנהרסה בחלקה נבנתה מחדש בסגנון נאווקלאסי ורוקוקו. 

כתובת: Largo da Sé, 1100-585 Lisboa 

קתדרלת הסה/קתדרלת ליסבון - Sé de Lisboa

 

כנסיית סנטו אנטוניו (Igreja de Santo António de Lisboa) 

הכנסייה ממוקמת בשכונת אלפמה, ממש מעבר לכביש מכנסיית הסה, ומוקדשת לקדוש אנטוניו שנולד בשנת 1195 בבית ששכן במקום. הבית המקורי שימש כקפלה קטנה החל מהמאה ה-15, ובמאה ה-16 הוקם בו מסדר שהוקדש לסנטו אנטוניו. הכנסייה עצמה נבנתה בשנת 1730, נהרסה ברובה ברעידת האדמה ונבנתה מחדש רק בשנת 1767 בסגנון בארוק-רוקוקו. בכל שנה בתאריך 13 ביוני, היום הרשמי של חגיגות הסאנטוש פופלארשבליסבון לכבוד סנטו אנטוניו שנחשב לקדוש החתונות, נערכת בכנסייה חתונה המונית כחלק מהחגיגות 

כתובת: Largo de Santo António da Sé, 1100-401 Lisboa 

 

כנסיית סאו ויסנט (Igreja São Vicente de Fora) 

המנזר והכנסייה של סאו ויסנט, הקדוש הפטרון של ליסבון, נמצאת בשכונת גראסה (Graça) בקרבת הפנתיאון הלאומי. המנזר המקורי נבנה בסביבות שנת 1147 בהוראתו של אפונסו הנריקש, המלך הראשון של פורטוגל, והוקדש לקדוש ויסנט לרגל העברת גופתו מאלגרב לליסבון במאה ה-12. בנייתו של המבנה הנוכחי החלה בסוף המאה ה-16 והסתיימה רק במאה ה-18, והוא מעוצב בסגנון רנסנס מאוחר ובארוק בהשראת כנסיית ה-Gesù ברומא. הכניסה למנזר, וכן הקלוייסטרים הפנימיים, מעוטרים באריחים פורטוגזים (אזולזוש) מהמאה ה-18 בצבעי כחול ולבן, אשר מספרים את ההיסטוריה של המנזר, כולל סצנות מהמצור על ליסבון בשנת 1147.  

כתובת: Largo de São Vicente, 1100-572 Lisboa 

 

כנסיית זרונימוש (Santa Maria de Belém) 

אחד המבנים היפים והמרשימים שנמצא ברובע בלם שבמערב העיר. המבנה מורכב מכנסייה ומנזר שבנייתם החלה בשנת 1501 ונמשכה כ-100 שנים. במקור, המלך מנואל הראשון תכנן לבנות במקום פנתיאון קבורה למלכי פורטוגל, אולם ערב המסע של ואשקו דה גמה לכיוון הודו, הוא הגיע לבית התפילה הקטן שהיה במקום והתפלל למריה הקדושה להצלחת מסעו. כידוע, המסע היה מוצלח עד מאוד והמלך מנואל הראשון החליט להסב את תכנית הפנתיאון לטובת כנסייה ומנזר שיוקדו למריה הקדושה, אשר ביחד קבלו את השם הכוללסנטה מריה דה בלם” (Santa Maria de Belém). המקום ידוע גם בשם “מנזר ז’רונימוש“, על שם המסדר הדתי שפעל בו – המסדר של הרונימוס הקדוש. 

המבנה כולו מעוצב בסגנון של גותיקה מנואלנית, סגנון אדריכלות פורטוגזי שהיה מקובל בתקופת שלטונו של המלך מנואל הראשון. זוהי גותיקה פורטוגזית עשירה בפרטים עם דגש על אלמנטים שקשורים לים ולעידן התגליות. 

צדו של המבנה ששימש בעבר כמנזר משמש כיום בחלקו כמוזיאון הארכיאולוגיה הלאומי של פורטוגל. במתחם הכנסייה נמצאים הקברים של לואיש דה קמואש, המשורר הלאומי של פורטוגל ושל ואשקו דה גמה, מגלה הארצות המפורסם. במתחם המנזר נמצא קברו של פרננדו פסואה, משורר פורטוגזי חשוב מהמאה ה-20. 

כתובת: Praça do Império, 1400-206 Lisboa 

כנסיית סנטה מריה בבלם - Santa Maria de Belém

 

כנסיית סאו דומינגוש (Igreja de São Domingos) 

הכנסייה ממוקמת באזור הבאישה (Baixa), סמוך לכיכר רוסיו המרכזית. הכנסייה נבנתה במאה ה-12 בפקודת המלך סנצו השני ונחשבה לכנסייה הגדולה בליסבון באותה תקופה. הכנסייה ידועה בשל טבח נוראי שהתרחש מחוצה לה ב-19 באפריל 1506, במהלכו נרצחו אלפי יהודים בשל האשמות שווא נגדם כי הם הפיצו בעיר את המגפה השחורה. הכנסייה נהרסה כמעט לחלוטין ברעידת האדמה הגדולה של 1755. הבנייה המחודשת החלה במהירות אך לא הושלמה עד שנת 1807. חזית הכנסייה מעוצב בפשטות בולטת לעין, אך פנים הכנסייה עשיר מאוד ומעוצב מסגנון הבארוק בשילוב מנייריזם, סגנון שמאפיין את הבנייה מתקופת הרנסנס.  

כתובת:  Largo São Domingos, 1150-320 Lisboa 

 

כנסיית סאו רוק (Igreja de São Roque) 

הכנסייה נמצאת בשכונת שיאדו (Chiado) והינה הכנסייה הישועית הראשונה בפורטוגל, ואחת הראשונות בעולם כולו. הכנסייה נבנתה בסוף המאה ה-16 והייתה במשך למעלה מ-200 שנה הכנסייה הישועית הראשית בפורטוגל, לפני שאלו גורשו מהמדינה במאה ה-18. זהו אחד מהמבנים הבודדים בעיר ששרדו את רעידת האדמה הגדולה של 1755, ולאחריה חלק מהמבנה ניתן לארגון הצדקה סנטה קאזה (Santa Casa da Misericórdia de Lisboa) על מנת להחליף את בנייניו שנהרסו ברעידת האדמה, והינו חלק מהארגון עד היום. 

פנים הכנסייה נבנה בסגנון בארוקי והקפלה הראשית נחשבה במאה ה-16 לקפלה היקרה באירופה כולה. חזית המבנה מעוצבת באופן פשוט ביחס לפאר של פנים המקום המעוטר בגילופים מוזהבים, ציורים ואריחים. צמוד לכנסייה נמצא מוזיאון לאמנות הקדושה בעל אוסף מרשים. 

כתובת: Largo Trindade Coelho, 1200-470 Lisboa 

 

בזיליקת אשטרלה (Basílica da Estrela) 

הבזיליקה נמצאת בשכונת אשטרלה במרכז העיר, ממש מול גני אשטרלה. הבזיליקה נבנתה בשנת 1779 בהוראתה של המלכה מריה הראשונה, שעם תחילת כהונתה נשבעה במנזר קרניד (Convento de Santa Teresa de Jesus de Carnide) להקים כנסייה במידה ותצליח להביא ילדים שימשיכו את השושלת, כמחוות הודיה לקדושה תרזה. הכנסייה מעוצבת בסגנון ניאו קלאסי ובארוק מאוחר וכוללת כיפה ענקית וחזית בעלת מגדלי פעמונים תאומים עשירים בפסלי קדושים ודמויות אלגוריות. המלכה מריה הראשונה קבורה במקום. 

כתובת: Praça da Estrela, 1200-667 Lisboa 


לקריאה נוספת