סאנטוש פופולארש – החגיגות של סנטו אנטוניו

שיתוף הכתבה
דף הבית / המלצות למטייל / סאנטוש פופולארש – החגיגות של סנטו אנטוניו

סאנטוש פופולארש – החגיגות של סנטו אנטוניו

ללא כל ספק, אם יש זמן טוב להגיע לביקור בפורטוגל הרי שזה יהיה בחודש יוני. לא רק שבעשרה בחודש מציינים את יום פורטוגל (המקבילה ליום העצמאות), לאורך כל החודש יש שלוש חגיגות לכבוד שלושת הקדושים של פורטוגל אשר נקראות החגיגות של “Santos Populares” (הקדושים הפופולריים). במהלך החודש מתקיימות שלוש חגיגות שונות בשלושה מוקדים שונים ברחבי המדינה; בסינטרה ואבורה מציינים ב-29 בחודש את החגיגות לכבוד הקדוש פיטר, ובפורטו מתקיימות חגיגות גדולות לכבוד הקדוש ז’ואו (São João) שנערכות בלילה של ה-23 בחודש. אך עם כל הכבוד לסינטרה ופורטו (ויש כבוד) – המסיבה האמיתית מתרחשת בליסבון, בחגיגות של הקדוש סאנטו אנטוניו בלילה שבין ה13-12 בחודש.

שמעתם על הסיור החינמי שלנו? לחצו לכל הפרטים >>

ניתן להתחיל להרגיש את ההכנות לחגיגות כבר מחודש מרץ, כאשר העיר מתחילה להתמלא בקישוטים של סרטים צבעוניים (כאלה שמזכירים מעט את קישוטי הסוכות שלנו). לקראת סוף חודש מאי אפשר כבר לראות את זקני שכונת אלפמה מתחילים לבנות במות ודוכנים מעץ, בהם הם ימכרו כמויות של סרדינים ואלכוהול במהלך החגיגות של סנטו אנטוניו. אז על מה כל המהומה ומי היה הקדוש שלשמו מתבצעת כל החגיגה הגדולה הזו?

סנטו אנטוניו, אשר ידוע גם כ”הקדוש מליסבון”, נחשב לקדוש בכנסייה הקתולית. הוא נולד בליסבון בשנת 1195 למשפחה מכובדת מאוד. במהלך חייו הקצרים הספיק להצטרף למנזר האוגוסטוני בליסבון, שם עסק בחקר כתבי הקודש והספרות הלטינית. לאחר מכן המשיך את לימודיו במנזר סנטה קרוז שנמצא בקוימברה (בתקופה ההיא קוימברה הייתה בירת פורטוגל), ולתקופה מסוימת יצא לפעול כמיסיונר במרוקו. בעקבות מחלה הוא נאלץ לעזוב את מרוקו ובדרכו חזרה נקלע לסערה שהובילה אותו לאיטליה, שם הוא העביר את ימיו האחרונים, עד שלבסוף מת ב-13 ביוני בשנת 1231 בפדובה שבאיטליה ועל כן הוא גם קרוי “הקדוש מפדובה”.

סנטו אנטוניו היה ידוע כ”מחולל הניסים” וכמשדך ומטפל בין זוגות, מה שהוביל להתחלתה של מסורת בה כל הזוגות הטריים רוצים להתחתן בתאריך יום מותו (ה-13 ביוני) בכנסייה הקרויה על שמו באלפמה (בסמוך לקתדרלת ה-סה של ליסבון). לפי האמונה, מי שיתחתן בכנסייה בתאריך זה יזכה לנשואים מאושרים ויקבל את הברכה של סנטו אנטוניו. כיום המנהג הפך להיות כל כך פופולרי וישנם הרבה מאוד זוגות שרוצים לקיים את המנהג. על כן, העירייה החליטה למסד את הרעיון וכל זוג שרוצה לקיים את הטקס בכנסייה צריך להגיש בקשה לעירייה, לעבור תהליך ארוך ומתיש שמצריך הרבה מאוד ביורוקרטיה ומסמכים, שבסופו העירייה עורכת תהליך סינון מוקפד ומודיעה על 13 זוגות נבחרים (13 לציון תאריך יום מותו ב-13 ביוני) אשר זוכים להתחתן בכנסייה של סאנטו אנטוניו בטקס מרשים שנערך בצהרי היום לקהל הפתוח. כל הטקס ממומן ומצולם על ידי העירייה, וחשוב גם לציין שכמעט כל הזוגות שנבחרים הם ממעמד סוציואקונומי נמוך.

לאחר טקס החתונה היפיפייה, לקראת הערב מתרחש מצעד ענק בשדרות העצמאות של העיר (Avenida de Liberdade) שבו מתקיימת תחרות בין כל השכונות ההיסטוריות של העיר. כל שכונה שולחת קבוצת נציגים להופיע בליווי ריקוד ותחפושות, כשהפרס שעומד על הפרק הוא הכבוד הגדול שבזכייה.

חגיגות סאנטוש פופולארש 2017

לאחר החתונה והמצעד, הליסבונאים עדיין לא התעייפו, ורק אז מתחילות החגיגות הגדולות ברחובות שמתקיימות עד אור הבוקר. החגיגות של סאנטו אנטוניו מתרחשות בשכונות היסטוריות בעיר כמו Mouraria ו- Graca אך רוב החגיגות מתרכזות לשכונת Bica ולשכונת Alfama. איפה שלא תלכו – מחכה לכם עיר צבעונית ושמחה, מלאה בצהלה וחיוכים.

חגיגות סאנטוש פופולארש 2017

האווירה בערב היא מדהימה! כשתלכו ברחובות לא תוכלו להתעלם מריח הסרדינים על הגריל ומקולות פתיחתם של בקבוקי היין. הבמות ברחבי העיר מתמלאות בזמרי קריוקי ואומנים שונים וכולם חוגגים, מילדים קטנים ועד מבוגרים.

מסורת אכילת הסרדינים מגיעה מאגדה ידועה לפיה במהלך שהותו של סנטו אנטוניו באיטליה הוא ביצע נס באחד הכפרים בו הוא שהה; הוא הצליח בעזרת מדיטציה למשוך אליו אלפי דגים שלאחר מכן שמשו להאכלת כל הכפר שסבל ממחסור באוכל. אם תשאלו אותי – זוהי רק סיבה טובה בשביל הפורטוגלים לחגוג, אבל למי אכפת! אנחנו נהנים מזה (:

עוד מסורת נחמדה שמתרחשת באותו ערב היא שאנשים נוהגים לחלק עציצים אחד לשני כשעל העציץ בדרך כלל מוסיפים שיר או פואמה והכל כדי לחלוק את אהבתך עם האנשים הקרובים אליך.

אחד הדברים האהובים עליי בחג היא שיש תחושה חזקה מאוד של חופש, אתה מסתכל על הבמות מעץ ועל הרחובות המלאים בגרילים ענקיים ואתה שואל את עצמך “איך יכול להיות שהדבר הזה מתנהל במאה ה-21? מישהו בכלל נתן אישורים לכל מה שמתרחש כאן?”. והתשובה היחידה שהצלחתי לקבל מהפורטוגלים על הדבר הזה היא “אף אחד לא ייקח מאתנו את סאנטוש”. התופעה הזו הפכה להיות כל כך רחבה שכבר אי אפשר לעצור אותה ואנשים פשוט מאפשרים לעצמם ליום אחד בשנה לעשות כל מה שיחפצו, הכל כמובן בטעם טוב ובאדיבות שיש רק לפורטוגזים להציע.

וגם אם לא הספקתם להגיע בתאריכים של ה-12-13 ביוני – אל דאגה, הפורטוגזים לא יכולים להסתפק ביומיים של חגיגות, הם מתחו את היומיים האלה לחודש שלם ובשכונות כמו Bica או Alfama  תוכלו לצאת לחגוג במשך כל החודש וליהנות מקפירינייה או סרדין טוב.

חגיגות סאנטוש פופולארש 2017

תהנו!

מאת: רון

 

במהלך חודשי הקיץ מתקיימים בפורטוגל הפסטיבלים הגדולים בעולם. היכנסו לכתבה הבאה למידע נוסף על פסטיבלים בפורטוגל.

 
 
 
 

לקריאה נוספת

שכונת אלפמה בליסבון – השכונה העתיקה

שכונת אלפמה (Alfama) מספקת את אחת החוויות הייחודיות שלעיר ליסבון יש להציע. השכונה, אשר משתרעת בין טירת סאו ז’ורז’ (Castelo de São Jorge) המפורסמת ובין נהר הטז’ו (Tejo), נחשבת לרובע העתיק ביותר בעיר ליסבון, ולטעמי, טיול בסמטאותיה…


אטרקציות בליסבוןליסבון

סאנטוש פופולארש – חגיגות סאו ז’ואו בפורטו

חגיגות חג סאו ז’ואו נחגגות בכל שנה בעיר פורטו, ובמספר יישובים נוספים בצפון פורטוגל. חג זה הוא חלק מחודש שלם של חגיגות לזכר שלושה קדושים בנצרות, אשר נקראים Santos Populares (הקדושים הפופולאריים). החגיגות מצוינות בתאריכים ובמקומות…


חגי פורטוגלפורטו

יום פורטוגל – ה-10 ביוני

יום החג הלאומי שלנו בארץ הוא כמובן יום העצמאות. בפורטוגל חוגגים את יום פורטוגל, או בשמו המלא: “יום פורטוגל, קמואש והקהילות הפורטוגזיות” (Dia de Portugal, de Camões e das Comunidades Portuguesas), חג המצוין מדי שנה ב-10 ביוני.בניגוד ליום…


חגי פורטוגלפורטוגל כללי
לכל הכתבות >>