איי מדיירה

שיתוף הכתבה

קרוב לחופיה של מרוקו, באוקיינוס האטלנטי, שוכנים איי מדיירה (Madeira), גן עדן סודי. זהו אזור אוטונומי של פורטוגל, בו תוכלו למצוא שילוב מרהיב של יופי טבעי, היסטוריה עשירה, תרבות תוססת, ואפילו חיבור לאחד הספורטאים המפורסמים בעולם – כרישטיאנו רונאלדו. הארכיפלג הממוקם מול החוף הצפון מערבי של אפריקה, וידוע בנופים השופעים, בצמחייה הייחודית ובאקלים הנעים שלו. 

בואו להתרשם מרשימת הסיורים שלנו >>

איי מדיירה, המורכבים משני איים עיקריים ועוד כמה איים פראיים קטנים יותר, פרוסים על פני כ-801 קמ”ר. האיים נוצרו כתוצאה מפעילות געשית באזור, מה שמשפיע בצורה ניכרת על הנופים ועל הרכב האדמה באיים. הפורטוגזים הגיעו לאזור בשנת 1419 והתיישבות הקבע שלהם החלה כמה שנים לאחר מכן. שני האיים המאוכלסים ביותר בארכיפלג הם מדיירה ופורטו סנטו והאוכלוסייה שלו מונה כ-267,000, כאשר העיר פונשל (Funchal), השוכנת באי מדיירה, היא הבירה והעיר הגדולה ביותר. הענפים המרכזיים באי הם תיירות וחקלאות, והאי ידוע בגידולי זן מיוחד של בננות.

מרינה פונשל מדיירה - Marine Funchal

כרישטיאנו רונאלדו, אחד משחקני הכדורגל המפורסמים בעולם, מגיע ממדיירה. הוא נולד בפונשל ב-5 בפברואר 1985 ותמיד היה גאה במורשת שלו. סיפור ההצלחה שלו, מההתחלה הצנועה במדיירה ועד לכוכבות בינלאומית, שם את הארכיפלג הציורי הזה באור הזרקורים. כיום, גם שדה התעופה של מדיירה קרוי על שמו, ובכניסה מוצב פסל שלו.

מזג אוויר ועונה מומלצת

האקלים באיים הוא סאב-טרופי ומאופיין בטמפרטורות יציבות יחסית ובהיעדר שינויים קיצוניים בטמפרטורה, מה שהופך את קבוצת האיים ליעד המתאים לטיול בכל ימות השנה. עם זאת, הזמן הטוב ביותר לבקר במדיירה הוא במהלך האביב (מרץ עד מאי) והסתיו (ספטמבר עד נובמבר). בעונות אלו מזג האוויר חמים ונעים והאי פחות עמוס, מה שמספק תנאים אופטימלית לחופשה.

האביב במדיירה נעים ופרחוני, במיוחד באפריל. הטמפרטורות הממוצעות נעות בין 15 מעלות בלילה ל-21 במהלך היום. בסתיו הטמפרטורות די דומות – הממוצע נע בין 18 מעלות ל-24 מעלות במהלך היום, כך ששתי העונות אידיאליות לטיולים רגליים.

הקיץ במדיירה (יוני עד אוגוסט) חם ושטוף שמש, אך לא חם מדי. הטמפרטורות נעות בין 18 מעלות בלילה ל-25 מעלות במהלך היום, וכמובן שעבור חובבי חופים וספורט מים זו התקופה המושלמת.

החורף (דצמבר עד פברואר) לא קר במיוחד עם טמפרטורות של  בין 14 מעלות בלילה ל-20 מעלות במהלך היום. למרות שזו העונה הגשומה, הגשמים הם בדרך כלל קצרי מועד, ועדיין יש הרבה ימי שמש.

איך מגיעים למדיירה

שדה התעופה הראשי של מדיירה, נמל התעופה הבינלאומי כרישטיאנו רונאלדו מדיירה (FNC), ממוקם ליד פונשל. טיסות מערים גדולות באירופה פועלות ומגיעות לאי באופן קבוע. ספינות שייט (קרוז) עוגנות לעתים קרובות בנמל של פונשל, מה שמספק דרך חלופית להגיע לאיים.

התניידות

תחבורה ציבורית – במדיירה מערכת אוטובוסים ציבורית יעילה הפועלת ברחבי האי, ומספקת גישה נוחה לאטרקציות שונות.

השכרת רכב – השכרת רכב היא אופציה פופולרית, במיוחד למי שרוצה עצמאות מירבית והתניידות נוחה לאזורים מרוחקים ולשבילי הליכה. תוכלו להשוות מחירים באתרים כמו Sky Scanner, Rentalcars וכו’.

מוניות ואפליקציות מוניות – תוכלו להתנייד באיי מדיירה באמצעות מוניות וכן אפליקציות Uber ו-Bolt.

אטרקציות ואתרים עיקריים

שייט לצפייה בלווייתנים – איי מדיירה הם מיקום מעולה לצפייה בלווייתנים ובדולפינים. סיורים וטיולים שונים מאפשרים למבקרים לראות את היצורים המופלאים הללו בסביבתם הטבעית וללא פגיעה בהם. תוכלו למצוא באינטרנט שלל אופציות, אך אם אתם מעדיפים להיות ספונטנים – אל חשש, הטיילת של פונשל מלאה בחברות שמציעות שייט ותוכלו לברר את הנושא כשאתם כבר שם ולמצוא את החוויה המושלמת בשבילכם.

מדיירה מהמים Madeira from the water

הבריכות הטבעיות של פורטו מוניז (Porto Moniz) –  בריכות הסלע הוולקני הן אטרקציה פופולרית באי, ותספק לכם הזדמנות ייחודית לשחות בבריכות מי ים טבעיות תוך כדי הנאה מקו החוף המדהים.

תצפיות

Pico do Arieiro – פיקו דו אריירו הוא אחת הפסגות הגבוהות ביותר במדיירה. ניתן להגיע למקום, לעלות לפסגה ולהנות מתצפית עוצרת נשימה של האי והאוקיינוס שמסביב. (כ-16 קילומטרים מפונשל)

Cabo Girão – קאבו ז’יראו הוא צוק ים גבוה המתהדר באחד מצוקי הים הגבוהים בעולם. נקודת התצפית מציעה נוף פנורמי של האוקיינוס האטלנטי ומרפסת שקופה ממנה תוכלו להביט לתחתית האי ולחיבור עם האוקיינוס.

Pico Ruivo – פיקו רויבו היא הנקודה הגבוהה ביותר במדיירה אשר מפורסמת בשל נופיה הפנורמיים המדהימים של האי. טיול רגלי לפסגה הוא הרפתקה מתגמלת ביותר 🙂

Miradouro da Ponte de São Jorge – נקודת תצפית זו מציעה נופים עוצרי נשימה של החוף הצפוני וההרים שמסביב. מקום מצוין לחובבי הצילום שביניכם.

אטרקציות ואתרים בפונשל

פונשל, הבירה התוססת של מדיירה, ממוקמת על החוף הדרומי של האי. היא ידועה בזכות הנמל הציורי שלה, המבנים ההיסטוריים והגנים היפים שלה. ניתן להתמקם בפונשל, להנות מהאטרקציות המקומיות, ולצאת ממנה לטיולי יום. אלו הם האתרים והאטקרציות המרכזיות:

הרכבל של פונשל (Teleférico do Funchal) – צאו ברכבל מפונשל למונטה עבור נופים עוצרי נשימה של העיר וקו החוף. הנסיעה מתחילה בפונשל ועולה למונטה, מרחק של כ-3.9 קילומטרים.

ישנו רכבל נוסף שעובד בנפרד – Teleférico do Monte. מחבר את הגנים הבוטנים לכפר מונטה.

רכבל מדיירה funicular Madeira

נסיעה במזחלות מונטה (Carreiros do Monte) – נסיעה מרגשת במזחלת מסורתית ממונטה לליברמנטו במזחלת נצרים בהדרכת שני “נהגים” הדוחפים את המזחלת במיומנות רבה במורד ההר. מתחיל ממונטה, שנמצאת כ-5 ק”מ ממרכז פונצ’ל

הצעה לשילוב: ניתן לעלות ברכבל מפונשל למונטה, ולרדת חלק מהדרך באמצעות המזחלות, או לחילופין לקחת את הרכבל מהגנים הבוטנים ולרדת באותה דרך:)

מזחלות מונטה sleds Monte

הגן הבוטני של פונשל (Funchal Jardim Botanico) – הגן הבוטני של פונשל מכיל אוסף מדהים של צמחים ופרחים אקזוטיים מרחבי העולם. הוא שוכן במפלסים המדורגים של ההר ומציע נופים פנורמיים של פונשל והאוקיינוס.

הגן הטרופי של מונטה פאלאס (Monte Palace Madeira) – הגן הזה בפונשל הוא חלון ראווה מרהיב של צמחים אקזוטיים, אגמים ואריחים פורטוגזים מרהיבים. הוא כולל גם אוסף מרתק של פסלים אפריקאים.

בואו להתרשם מרשימת הסיורים שלנו >>

מדיירה עם ילדים

נסיעה ברכבל ובמזחלות בפונשל וכן שייט לצפייה בלווייתנים עליהן פורט בחלק הקודם, הן אטרקציות מושלמות לחוויה לכל המשפחה. בנוסף אליהן, הנה עוד כמה המלצות לחופשה עם ילדים:

פארק השעשועים מדיירה (Parque Temático da Madeira) – הפארק ממוקם ב- Santanaבצפון האי מדיירה ומציע הרפתקה אינטראקטיבית וחינוכית שבה ילדים יכולים ללמוד על ההיסטוריה, התרבות והמסורות של האי.

אקווריום מדיירה (Aquario da Madeira) – האקווריום ממוקם בפורטו מוניז (Porto Moniz) ומהווה חוויה מקסימה לילדים ולכל המשפחה.

פארק סנטה קתרינה – פארק סנטה קתרינה בפונשל הוא מקום אידיאלי לטיולים משפחתיים. הוא כולל מתקני שעשועים לילדים, גנים שופעים ושטחים פתוחים לפיקניקים וטיולים נינוחים.

טיילת לידו ובריכות (Lido Promenade) – באזור לידו ניתן לבלות ולשחק על שפת הים וליהנות מהבריכות, מה שהופך אותו לבחירה פופולרית עבור משפחות.

שבילי הליכה

מדיירה היא גן עדן לחובבי טיולים ומפורסמת במסלולי הלבדה (Levada) שלה – ערוצי השקיה מסורתיים, ששבילי ההליכה שלצידן מובילים לנקודות נוף.

ריכזנו לכם כאן כמה רעיונות:

Levada do Caldeirão Verde – שביל זה מוביל למפל Caldeirão Verde המדהים דרך יערות עבותים ולאורך לבדות.

Vereda do Areeiro – טיול מאתגר שיוביל אתכם  לפסגות הגבוהות ביותר באי ולנופים עוצרי נשימה.

Levada do Risco – שביל יפהפה המוביל למפלי רישקו ולמפני 25 Fontes העובר דרך יערות Laurissilva השופעים.

קניות

  • שוק פונשל (Mercado dos Lavradores) לחוויה אותנטית. במקום תוכלו למצוא דוכנים עמוסים של פירות טרופיים בכל הצבעים ובכל הטעמים הכי משוגעים שתוכלו להעלות על הדעת. 
  • מרכזי קניות – מרכזי קניות מודרניים כמו Madeira Shopping ו-Forum Madeira, בהם תוכלו למצוא שילוב של מותגים בינלאומיים ומקומיים.
  • רקמה ומלאכת יד – מדיירה מפורסמת בעבודות הרקמה המסורתיות שלה. חפשו פריטים רקומים ביד כמו מפות שולחן, מפיות, בגדים וכו’.
  • מוצרים ומזכרות מקומיות – מוצרים ייחודיים של מדיירה כמו יין מדיירה, פונשה (ליקר מקומי), עוגת דבש (Bolo de Mel) ורום מדיירה מהווים מתנות ומזכרות מצוינות.

אוכל במדיירה

המטבח המקומי הוא תערובת מענגת של טעמים פורטוגזים קלאסיים עם טוויסטים מקומיים ייחודיים. הנה כמה מהמאכלים האופייניים והמסורתיים ביותר שכדאי לכם לנסות בעת ביקור במדיירה:

שפטדה (Espetada) – שיפודים של בשר בקר כבוש, מתובל בדרך כלל בשום, עלי דפנה, מלח ולפעמים ביין. את השיפודים צולים על להבה גלויה והם מוגשים לשולחן עם מתקן תלייה מיוחד.

בולו דו קאקו (Bolo do Caco) – לחם רך ועגול המבושל על אבן בזלת – “קאקו”. לעתים קרובות הוא מוגש עם חמאת שום ומשמש להכנת כריכים עם מילויים שונים.

לאפאש (Lapas) – לאפאש, או בעברית צלחית היא סוג של חילזון ים שנמצא באוקיינוס האטלנטי, ומזכירה בצורתה צדפות או מולים. בדרך כלל יוגשו לאחר צלייה עם רוטב חמאת שום.

לאפאש (Lapas)

Espada Preta (שפדה פרטה) – דג נדן שחור הוא דג ים עמוק הידוע במראהו הייחודי ובשרו הלבן הרך. מוגש בדרך כלל עם בננה ופסיפלורה.

מיליו פריטו (Milho Frito) – קוביות מטוגנות של קמח תירס, מוגשות לרוב כתוספת לבשר או דגים.

קרנה דה וינייה דאליו (Carne de Vinha d’Alhos) – חזיר כבוש בתערובת של יין, חומץ, שום ותבלינים, בבישול איטי.

פונשה (Poncha) – משקה אלכוהולי מדיירי מסורתי עשוי עם aguardente de cana (רוח קני סוכר), דבש, סוכר ומיץ לימון.

פונשה Poncha

תהנו!


לקריאה נוספת