המדרכה הפורטוגזית

שיתוף הכתבה
דף הבית / המלצות למטייל / המדרכה הפורטוגזית

המדרכה הפורטוגזית (Calçada Portuguesa) היא אחד המאפיינים הבולטים של רחובות פורטוגל כולה ומשווים לה את המראה המיוחד והקסום שלה. מדובר במדרכה שמורכבת מקוביות אבן אשר מסותתות וממוקמות בדיוק ובסבלנות בעבודת יד (כן כן, גם בימינו), לעיתים קרובות באופן שמייצר דוגמה או ציור כמו במעין פסיפס ענק.  

מדרכה פורטוגזית - Calcada Portuguesa

התיעוד הראשון של סלילת מדרכה מסוג זה נמצא במכתבים של המלך מנואל הראשון מהשנים 1498-1500 על סלילת רחובות ליסבון, ובעיקר Rua Nova dos Mercadores, אולם נהוג לייחס את תחילת הפופולריות של הסגנון לתהלוכה שנערכה לכבוד קרנף בשם גנגה, אותו קיבל במתנה מושל הודו הפורטוגלית, אפונסו דה אלבקרקי (Afonso de Albuquerque), מאחד המלכים של הודו. 

שמעתם על הסיור החינמי שלנו? לחצו לכל הפרטים >>

ביום ההולדת של הקרנף אורגנה תהלוכה ענקית ברחובות ליסבון, על מנת להציג את עושרה של הממלכה הפורטוגזית, שהגיע ברובו מהמזרח. כמובן שאחד הסממנים הבולטים היה גנגה הקרנף, שכן נוכחות של קרנפים באירופה לא נראתה מאז המאה ה-3 לספירה. על מנת לוודא שהקרנף המלכותי והמעוטר לא יתפלש בבוץ, ילכלך את עצמו ואת הסובבים אותו, הורה המלך מנואל הראשון לסלול ולרצף את הרחובות שבהם תעבור התהלוכה. באותה תקופה אבן הגרניט מפורטו שימשה לריצוף, על אף יוקרתה.  

כיום עדיין ניתן למצוא מדרכות פורטוגזיות ישנות בברזיל, כף ורדה, אנגולה, מוזמביק, הודו, טימור, מקאו ועוד. למעשה, ניתן למצוא מדרכות פורטוגזיות ישנות בקולוניות לשעבר של פורטוגל שמתוארכות למאה ה-15. הסיבה המרכזית לכך שרחובות רבים בקולוניות לשעבר מרוצפים באופן הזה קשורה לכך שרבות מהספינות יצאו ליעדים אלו על מנת לחזור עמוסות סחורה מקומית. הן אמנם תוכננו לחזור לפורטוגל עמוסות בכל טוב, אך לא יכלו לצאת להפלגה כשהן ריקות ועל מנת להגדיל את מטענן בדרך ליעד, ובכך להבטיח את יציבות הניווט שלהן, הוחלט להעמיס אותן באבנים מפורטוגל. 

ברעידת האדמה הגדולה שהתרחשה בליסבון בשנת 1755 נהרסו 80% מהמבנים בעיר, ואיתם גם רוב רחובות העיר והמדרכות המרוצפות. רק בשנת 1842 ליסבון חוזרת להתהדר במדרכות הפורטוגזיות, שכעת עשויות מאבן גיר שחורה ולבנה, אשר קיימת בשפע באזור. באותה תקופה הריצוף נעשה על ידי אסירים, בתחילה בדוגמאות פשוטות יחסית, אך עם סיום ריצוף כיכר רוסיו התפתחה לה אופנה שהתפשטה מהר ברחבי המדינה – מדרכות מלאות דוגמאות וציורים שהם בגדר יצירות מופת.  

ריכזנו עבורכם כמה מהדוגמאות המרשימות מהן אפשר ליהנות ברחבי ליסבון: 

כיכר רוסיו 

הכיכר כולה מרוצפת בדוגמת גלים, כתזכורת לצונאמי ששטף את אזור הבאישה אחרי רעידת האדמה בשנת 1755. 

כיכר רוסיו / דום פדרו הרביעי - Praça Dom Pedro IV / Rossio

אלפמה 

מדרכה פורטוגזית עם פורטרט של זמרת הפאדו המפורסמת עמליה רודריגז (Amália Rodrigues), זוהי דוגמה מודרנית ומיוחדת שנוצרה בשיתוף פעולה עם אמן הרחוב הפורטוגזי המפורסם Vhils בשנת 2015.  

גני האימפריה בבלם 

מדרכה פורטוגזית עם ציורים ודוגמאות שקשורים לים ולאימפריאליזם הפורטוגזי ונוצרו בשנת 1940 כחלק מתערוכה ביוזמתו של הדיקטטור הפורטוגזי אנטוניו דה אוליביירה סלזאר.  

כיכר לואיש דה קמואש 

ציורים של ספינות פורטוגזיות מסביב לפסלו של המשורר הלאומי לואיש דה קמואש (Luís de Camões), שלקח חלק משמעותי בעידן התגליות הפורטוגזי במאות ה-15 וה-16. 

מדרכה פורטוגזית - Calcada Portuguesa

כיכר רשטאורדורש (Restauradores) 

סמל העיר ליסבון ולצדו פסל אשר מוקדש לרצפים של העיר, בו ניתן לראות אותם עובדים עם כלים מסורתיים. 

מדרכה פורטוגזית - Calcada Portuguesa


לקריאה נוספת