הפנתיאון הלאומי

שיתוף הכתבה
דף הבית / המלצות למטייל / הפנתיאון הלאומי

כשאתם שומעים את המילה “פנתיאון” איזו עיר עולה לכם לראש? כנראה שהכי מפורסמת היא רומא… אבל במדינה עם היסטוריה ארוכה ועשירה כמו פורטוגל, מלאה בדמויות צבעוניות ומעניינות, ממש מתבקש שגם בעיר הבירה שלה יהיה פנתיאון כדרך להנצחת העבר! 

הפנתיאון הלאומי - Panteão Nacional

הפנתיאון הלאומי של פורטוגל (Panteão Nacional) של פורטוגל נמצא בשכונת גראסה (Graça) והמבנה מזכיר מאוד כנסייה, ולא בכדי! המבנה תוכנן לשמש ככנסייה ולכן נבנה ככזו, אך לאחר כמעט 400 שנים של בנייה בלתי רציפה, הוחלט להפוך את המקום לפנתיאון שיוקדש לגדולי האומה הפורטוגלית. כיום קבורים במקום אישים חשובים החל מנשיאים וכלה בזמרים, שחקני כדורגל ומשוררים חשובים. 

בואו להתרשם מרשימת הסיורים שלנו >>

הבנייה של המקום החלה כבר בשנת 1681, כאשר המבנה היה מיועד להיות כנסייה Igreja de) Santa Engrácia) לכבוד הקדושה של העיר בראגה, סנטה אנגרסיה. המבנה תוכנן על ידי האדריכל המלכותי זואו אנטונש (João Antunes), שנחשב לאחד מאדריכלי הבארוק המפורסמים והחשובים בפורטוגל. הבנייה נפסקה בשנת 1712 עם מותו של האדריכל, ובמשך שנים העבודה על המבנה נזנחה מכיוון שמשפחת המלוכה בחרה להתמקד בבניית הארמון במפרה (Palácio de Mafra). רק במאה ה-20 עבודות הבנייה במקום חודשו ולבמנה הוספה הכיפה המרכזית. בשנת 1916, תחת שלטון הרפובליקה הפורטוגזית הראשונה, הוחלט להסב את המקום לפנתיאון לאומי ורק בשנת 1966, תחת שלטונו של הדיקטטור אנטוניו דה אוליביירה סלאזר, הסתיימה הבנייה של המבנה באופן רשמי. בשל הזמן הארוך שלקח להשלים את בניית המקום, הנושא הפך במרוצת השנים לפתגם בפורטוגזית שמשמעותו בנייה שלא מסתיימת לעולם: 

 Obras de Santa Engrácia (העבודות על הקדושה אנגרסיה) 

המבנה בנוי בצורה של צלב יווני (צלב שכל זרועותיו באורך שווה) כאשר מכל אחת מארבעת הפינות ישנה התחלה של מגדלים מרובעים שמעולם לא הושלמו. הכניסה לכנסייה נעשית דרך מעבר בעיצוב בארוק פורטוגזי, עם הסמל של פורטוגל המוחזק על ידי שני מלאכים. במקום עוגב בארוק מפואר מהמאה ה-18 שהובא מקתדרלת ליסבון (Sé de Lisboa) 

בין הקברים במקום תוכלו לאתר את זמרת הפאדו המפורסמת עמליה רודריגז (Amália Rodriguez) שזכתה לכינוי “מלכת הפאדו”; שחקן הכדורגל אאוזביו (Eusébio), כוכב קבוצת בנפיקה שנחשב לאחד מהשחקנים הטובים בכל הזמנים וכונההפנינה השחורה“, “היהלום השחורוהפנתר השחור“; נשיאים לשעבר של פורטוגל וכן כמה סופרים ומשוררים פורטוגזים ביניהם נמנים המשורר אלמיידה גארט (Almeida Garrett) שחי במאה ה-19 ונחשב לגולת הכותרת של הרומנטיקה הפורטוגזית וסופיה דה מלו ברינר אנדרסן (Sophia de Mello Breyner Andersen), משוררת זוכת פרס קמואש לספרות לשנת 1999.  

ומי יודע… אולי ביום מן הימים גם רונאלדו?

במקום מסדר אנדרטאות סמליות לכבודם של אישים חשובים שמקום קבורתם לא נודע או שקבורים במקומות אחרים, ביניהם אנריקה הספן; ואשקו דה גאמה (Vasco da Gama), מגלה הארצות המפורסם שהגיע להודו, פדרו אלברש קאברל (Pedro Alvares Cabral), מגלה הארצות שהגיע לברזיל; לואיש דה קמואש (Luís de Camões), המשורר הלאומי של פורטוגל וארישטידש דה סוזה מנדש (Aristides de Sousa Mendes), חסיד אומות עולם פורטוגלי. 

בקרבת המקום תוכלו לבקר גם בכנסיית סאו ויסנט, נקודות תצפית על נהר הטזו ובשוק הפשפשים המפורסם של ליסבון שפועל בימים שלישי ושבת. 

מידע שימושי 

כתובת:

Campo de Santa Clara, 1100-471 Lisboa 

שעות פתיחה:

ימי שלישי עד ראשון בשעות 10:00-13:00 ו-14:00-17:00 

עלויות: 

כרטיס רגיל – 8 אירו 

ילדים, סטודנטים ופנסיונרים – 4 אירו 

ילדים מתחת לגיל 12 – ללא עלות 

דרכי הגעה: 

חשמלית 28 

מטרו – תחנת Santa Apolonia, הקו הכחול 

*המידע המפורט בכתבה נכון לשנת 2023. יתכנו שינויים במידע הכתוב ועל כן מומלץ להתעדכן באתר הרשמי של המקום.


לקריאה נוספת

שכונת אלפמה בליסבון – השכונה העתיקה

שכונת אלפמה (Alfama) מספקת את אחת החוויות הייחודיות שלעיר ליסבון יש להציע. השכונה, אשר משתרעת בין טירת סאו ז’ורז’ (Castelo de São Jorge) המפורסמת ובין נהר הטז’ו (Tejo), נחשבת לרובע העתיק ביותר בעיר ליסבון, ולטעמי, טיול בסמטאותיה…


אטרקציות בליסבוןליסבון

חשמלית 28 – ליסבון

חשמלית 28 המפורסמת בליסבון מחברת בין התחנות Martim Moniz ו-Campo Ourique, עוברת דרך הרובעים המפורסמים Graca ,Alfama, Baixa ו-Estrela. הנסיעה בחשמלית כוללת חוויה אותנטית בקרונות צהובים משנת 1930, אשר חודשו בבלמים ומערכת חשמלית בשנת 1990.מי שיבחר בחוויה…


אטרקציות בליסבוןליסבוןתחבורה ציבורית

תצפיות, גבעות או לא להיות!

“העיר ליסבון בנויה על שבע גבעות” – משפט שתקראו ברוב מדריכי התיירות, תשמעו מכל המדריכים בעיר ותגלו גם כשתתחילו לטייל בה רגלית. משפט זה מכניס את העיר ליסבון לרשימה של עשרות ערים נוספות בעולם המציגות עצמן כך. המוכרת…


אטרקציות בליסבוןליסבון
לכל הכתבות >>