כנסיית קלריגוש בפורטו

שיתוף הכתבה
דף הבית / המלצות למטייל / כנסיית קלריגוש בפורטו

כנסיית קלריגוש בפורטו

במרכז פורטו הקסומה ניצבת פנינה אדריכלית שאי אפשר להתעלם ממנה – מגדל הפעמונים קלריגוש.

כנסיית הקלריגוש - Clerigos

מגדל הפעמונים הינו חלק מכנסיית קלריגוש, כנסייה בארוקית שנבנתה במאה ה-18, על-ידי אחוות קלריגוש שפעלה בעיר, בעיקר בתחום של תרומה ונדבנות. המבנה מורכב למעשה משני חלקים; מבנה הכנסייה (המבנה הנמוך שמחובר למגדל הקלריגוש) אשר נבנה בין השנים 1732 ל-1750, ומגדל הפעמונים אשר נבנה מספר שנים לאחר מכן, בשנת 1754, ובנייתו הושלמה בשנת 1763.

מגדל הפעמונים נחשב לאחד מסמליה הבולטים של העיר פורטו, וניתן לראותו מנקודות רבות בעיר. בדומה לכנסייה, מגדל הפעמונים עוצב גם הוא בסגנון האדריכלי הבארוקי. המאפיינים הבארוקיים באים לידי ביטוי בשפה עיצובית המשלבת את הסגנון האדריכלי הקלאסי, יחד עם הסגנון הגותי של ימי הביניים. מאפיינים נוספים של סגנון הבארוק הם עומס קישוטים ומראה תיאטרלי ופיסולי, הקפדה על סימטריה וצורה מסודרת של תכנית המבנה, ותובנות חדשות לאותה תקופה בחשיבה על אור וצל.

רוצים ליהנות מהנחות בסיורים? בואו לקרוא על החבילות שלנו >>

החזית הראשית של הכנסייה מקושטת במוטיבים בארוקיים כגון חרציות וצדפים וגמלון גדול מקוטע בראש המבנה (גמלון הוא אלמנט אדריכלי בצורת משולש שווה-שוקיים בחזית של מבנה). החלק האופקי מעל החלונות מציג סמלי פולחן וקערת קטורת. החזיתות הצדיות חושפות את תכנית הקרקע האליפטית של החלל המרכזי של הכנסייה, ולמעשה כנסייה זו הייתה מבין כנסיות הבארוק הראשונות בפורטוגל שאימצה תוכנית קרקע אליפטית.

בעת בנייתו, הקלריגוש נחשב למגדל הגבוה ביותר בפורטוגל, והוא אף הוכרז כמבנה לאומי בשנת 1910. כיום המגדל הינו המבנה הגבוה ביותר בפורטו, והוא נישא לגובה של 75 מטרים. ניתן לטפס כ-225 מדרגות במעלה המגדל עד לחלקו העליון, שם ישנה תצפית פנוראמית מרהיבה על העיר. מנקודה זו ניתן לראות את העיר העתיקה (אשר הוכרזה כאתר מורשת עולמי), נהר הדוארו, העיר השכנה וילה נובה דה גאיה ועוד מראות מרשימים בעיר. התצפית הינה בחלקו העליון והעגול של המבנה, ועל כן היא תצפית של 360 מעלות. בכל חלק בתצפית ישנם הסברים על הנוף והמבנים שרואים מאותה נקודה.

תצפית מהקלריגוש - Clerigos View בפורטו

המגדל תוכנן ועוצב על ידי האדריכל האיטלקי ניקולאו נאסוני, אשר השפיע רבות על מבנים שונים בצפון פורטוגל. נאסוני נולד ב-Arezzo שבטוסקנה, ולאחר לימודיו נלקח תחת חסותו של האדריכל הידוע וינצ’נסו פראטי, אשר ראה את הפוטנציאל הגלום בו. פראטי הזמין את נאסוני לעיר סיינה, שם הכשיר וטיפח אותו כיד ימינו. בתחילה, נאסוני הובא כל הדרך מאיטליה לפורטוגל על מנת שייתן את ידו וכישוריו בהוספת אלמנטים אמנותיים לקתדרלה המרכזית של פורטו – קתדרלת הסה. הפורטוגלים ראו כי טוב, ולאחר מכן אנשי אחוות הקלריגוש ביקשו ממנו לתכנן מגדל פעמונים שיתווסף לכנסייתם. מגדל הקלריגוש היה מאוד משמעותי עבור נאסוני. הוא הצטרף לאחוות הקלריגוש בעצמו, ולפני מותו אף ביקש להיקבר בכנסייה. נאסוני נפטר בשנת 1773, ונקבר במגדל שבנה.

בשנת 2014 מגדל הפעמונים עבר תהליך של שיפוץ ושימור ובסופו נפתח גם למבקרים. עבודות השימור כללו הקמת מוזיאון קטן המחולק למספר קומות במגדל, שם ניתן לקרוא על הביוגרפיה של נאסוני ולהתרשם מעבודות, ציורים ורישומים עתיקים שלו. כמו כן, ניתן לקבל מידע על סגנון הבארוק, על ההיסטוריה של אחוות הקלריגוש ועל פועלה.

לאלה מכם המעוניינים לעלות לקצה המגדל, מומלץ להגיע בשעות הבוקר המוקדמות או שעות הערב. עקב ריבוי תיירים, במהלך היום העלייה במגדל נעשית צפופה ומעט קשה לעבור במעברים הצרים במעלה מדרגות.

המגדל פתוח למבקרים בכל ימות השבוע, בין השעות 19:00-9:00.

עלות כניסה למגדל ולמוזיאון הינה 8 אירו.

ניתן לקנות כרטיס הכולל סיור מודרך בכנסייה, במוזיאון ובמגדל בעלות של 9.5 אירו.

**המידע המפורט לעיל נכון לשנת 2023. לאימות המידע מומלץ לבקר באתר המגדל.


לקריאה נוספת