עמליה רודריגז – Amália Rodrigues

שיתוף הכתבה
דף הבית / המלצות למטייל / עמליה רודריגז – Amália Rodrigues

עמליה רודריגז – Amália Rodrigues

הכוכב הגדול ביותר של הכדורגל הפורטוגזי הוא רונאלדו; מגלה הארצות המפורסם ביותר מעידן התגליות הוא ואשקו דה גמה; והשם הידוע ביותר בתחום מוזיקת הפאדו הוא ללא ספק זה של עמליה רודריגז, שזכתה לכינוי “מלכת הפאדו”, והעידה על עצמה “יש בי המון רגשות עמוקים של עצב. אני פסימיסטית וניהיליסטית. כל מה ששירת פאדו דורשת”.

עמליה רודריגז (ובשמה המלא Amália da Piedade Rebordão Rodrigues) נולדה בליסבון ב-23 ביולי 1920, אך מאוחר יותר שינתה באופן רשמי את תאריך יום ההולדת שלה ל-1 ביולי באותה שנה. לרודריגז היו 9 אחים ואחיות, ובשל המצב הכלכלי הקשה של הוריה היא גדלה בבית סבה וסבתה בליסבון מגיל שנה, בעוד הוריה נסעו לחפש מקור פרנסה מחוץ לעיר. בגיל 19 החלה רודריגז לעבוד בעצמה, במפעל לייצור ממתקים ושוקולד, ובהמשך מכרה עם אחותה פירות וממתקים בשכונת אלקנטרה בה התגוררה המשפחה.

שמעתם על הסיור החינמי שלנו? לחצו לכל הפרטים >>

כבר בגיל צעיר הראתה רודריגז כשרון בשירה, ובשנת 1935 נבחרה לשיר פאדו כסולנית בחגיגות “סאנטוש פופולארש“, כנציגת השכונה בה התגוררה. בשנים שלאחר מכן המשיכה להיות הנציגה של שכונת אלקנטרה בתחרויות שירת פאדו בליסבון. באחת מהתחרויות בהן השתתפה, פגשה רודריגז גיטריסט חובב בשם פרנסיסקו דה קרוז, איתו היא התחתנה בשנת 1940. הנישואים נמשכו עד לשנת 1949, ובשנת 1961 נישאה רודריגז בשנית למהנדס ברזילאי.

בתחילת דרכה הופיעה רודריגז במסיבות, במות והפקות ברחבי פורטוגל והתפרסמה בעיקר בפורטוגל ובספרד. בשנת 1939 היא הוזמנה לראשונה להופיע בקונצרט פאדו מקצועי. במסגרת ההכנות לקונצרט היא פגשה מלחין מוזיקה קלאסית, שראה בה פוטנציאל גדול, והחל לכתוב מלודיות מותאמות במיוחד לקולה והוסיף לשירתה ליווי תזמורתי. בשנת 1945 נסעה רודריגז לברזיל, שם הופיעה וערכה את הקלטותיה הראשונות עם חברת תקליטים ברזילאית.

הקריירה הבינלאומית של עמליה רודריגז הגיעה לשיאה הודות להשתתפותה בסרטו של הנרי ונויל “הנאהבים מליסבון”, בו הופיעה בשירה. בעקבות הסרט החלה להופיע גם בארצות הברית, אנגליה וצרפת. בשנות ה-70 שירתה התפרסמה גם ביפן ובאיטליה, והיא אף הגיעה להופיע בארץ!

רודריגז הקליטה מעל 170 אלבומים, לוהקה למספר סרטים והמשיכה להופיע גם אחרי שעברה את גיל 70. הקריירה הפומבית שלה הסתיימה כאשר היא חלתה בסרטן והחליטה לפרוש, ובשנת 1999 מתה בגלל המחלה. הופעתה הפומבית האחרונה הייתה במסגרת תערוכת האקספו שהתקיימה בליסבון בשנת 1998.

עמליה רודריגז שמרה על סטטוס הכוכבת שלה לאחר שפרשה, ואף לאחר מותה. 50 שנות הקריירה שלה תועדו בסדרת טלוויזיה ביוגרפית באורך של כ-5 שעות, שכוללת גם קטעי ארכיון נדירים; ובשנת 2009 יצא הסרט “עמליה” שמתאר את סיפור חייה מילדות. כיאה למי שזכתה לכינוי “מלכת הפאדו”, עמליה רודריגז נקברה בפנתאון הלאומי של פורטוגל, לצד דמויות מפתח חשובות נוספות.

קברה של עמליה רודריגז - Amalia Rodrigez's tomb

 
 
 
 

לקריאה נוספת