מנזר בטאליה

שיתוף הכתבה
דף הבית / המלצות למטייל / מנזר בטאליה

מנזר בטאליה

כ-120 ק”מ צפונה מליסבון נמצאת עיר קטנה ומקסימה שנקראת בטאליה (Batalha), אליה מגיעים לאחר נסיעה בנופים פסטורליים. בעיר הזאת תמצאו את אחד המבנים המיוחדים והמרשימים ביותר בפורטוגל – מנזר באטליה. משמעות שם העיירה והמנזר היא “קרב”, והם קיבלו אותו להנצחת קרב אלז’וברוטה בו פורטוגל גברה על הקסטליאנים (ספרד). עם ניצחונו של הצבא הפורטוגזי, הורה המלך ז’ואו הראשון על בנייתו של מנזר המוקדש כולו למריה הקדושה, כהכרת תודה על הניצחון.

מנזר בטאליה - Mosteiro da Batalha

בניית המנזר החלה כשנה לאחר הקרב, בשנת 1386, והסתיימה מעל למאה שנים מאוחר יותר, בשנת 1517. בסך הכל היו מעורבים בבניית המנזר 15 אדריכלים שונים. בשנת 1983 הוכרז המנזר כאתר מורשת עולמית על-ידי ארגון אונסק”ו.

בואו להתרשם מרשימת הסיורים שלנו >>

האדריכל הראשון שהיה אחראי על בניית המנזר, בין השנים 1386-1402, הוא אפונסו דומינגש. דומינגש אחראי על רוב השרטוטים והתוכניות הארכיטקטוניות של המנזר, ואף הוציא לפועל את בנייתם של הכנסייה המרשימה והקלוייסטר המלכותי. הוא זה שהכניס את ההשפעה הגותית המובהקת על המבנה, ושילב בין הסגנון הגותי הצרפתי לסגנון הגותי האנגלי. השפעות אלה באות לידי ביטוי בצורת הקשתות, החלונות, הויטראז’ים והעיטורים הרבים.

ממשיך דרכו של אפונסו דומינגש היה אדריכל בשם הוגט, והוא זה שניצח על בנייתו של אחד החללים החשובים ביותר במנזר – חדר המייסדים. חלל זה צמוד לכנסיה ובו קבורים המלך ז’ואו הראשון ואשתו, המלכה פליפה מלנקסטר, הזוג המלכותי שהחל את שושלת אביש. על מנת לסמל את הקשר החזק בין בני הזוג, וכן את הברית בין פורטוגל לאנגליה, קברם של בני הזוג ממוקם במרכז החלל מתחת לכיפת כוכבים מדהימה ביופייה המדמה חופה. בפסל שנמצא מעל הקבר נראים בני הזוג אוחזים ידיים. בחדר המייסדים קבורים גם ארבעה מילדיהם של ז’ואו ופליפה, וכן אישים נוספים הקשורים לשושלת אביש.

מנזר בטאליה - Mosteiro da Batalha

אדריכל נוסף ששמו קשור בבניית המנזר, ואף קבור בכניסה לכנסייה, הוא מתאוש פרננדז.

מלבד חדר המייסדים, החלקים הנוספים בהם עוברים במהלך ביקור במנזר הם –

הכנסייה

אחד החלקים המרשימים ביותר במנזר. אורך הכנסייה הוא 80 מטרים, רוחבה 22 מטרים וגובהה כ-35 מטרים. הכנסייה משלבת בצורה מרהיבה את סגנון הבנייה המנואלני הפורטוגזי עם חלונות ויטראז’ צבעוניים שמקורם בגרמניה. כיום הכנסייה פעילה לטקסים ותפילות מיוחדות בלבד, בעיקר בימי חג.

הקלוייסטר המלכותי

מבנה התוחם גן ירוק תחת כיפת השמיים. ממנו ממשיכים אל הקלוייסטר של אפונסו החמישי. אפונסו החמישי היה נכדו של המלך ז’ואו הראשון, את הקלוייסטר הוא קיבל כמתנה מסבו. קלוייסטר זה בנוי משתי קומות, והוא הראשון שנבנה כך בעולם.

קבר החייל האבוד

משמש כחלל זיכרון לכל אותם חיילים פורטוגזיים שנפלו בקרב וזהותם אינה ידועה. במקום נמצא תמיד משמר כבוד ורבים מהמבקרים מכבדים את המקום בהנחת פרחים לזכר אותם חיילים עלומי שם.

הקפלה הלא גמורה

אולי החלל המיוחד והמסקרן ביותר במנזר. מדובר במבנה עגול, עמוס בעיטורים מפורטים אשר מקשטים אותו ובמקום תקרה – הוא פתוח לשמיים. מי שעיצב אותו במקור היה האדריכל הוגט, והוא נועד להיות מקום קבורתו של המלך דוארט ובני משפחתו. בניית הקפלה הופסקה כאשר בנו של האדריכל מת, וכך הוא קיבל את שמו. עם השנים נעשה ניסיון להשלים את הבנייה, תחת אחריותו של האדריכל מתאוש פרננדז, מה שיצר גם בחלק זה של המנזר שילוב בין הסגנון הגותי ובין הסגנון המנאולני.

המלך דוארט אכן נקבר בקפלה, ביחד עם אשתו, המלכה אלאונור מאראגון. עם זאת, ניתן לראות כי רוב חללי הקבורה נותרו ריקים.

מנזר בטאליה - Mosteiro da Batalha

שעות פתיחה:

16 באוקטובר-31 במרץ – 09:00-18:00

1 באפריל-15 באוקטובר – 09:00-18:30 

כניסה אחרונה חצי שעה לפני הסגירה. 

כרטיסים:

רגיל – 10 אירו. 

גילאי 13-24 ומעל 65 – 5 אירו.

ילדים עד גיל 12 – כניסה חינם.

אתם מוזמנים כמובן להצטרף אלינו לסיור של אובידוש והסביבה, במהלכו נבקר במנזר ונספר לכם דברים מעניינים נוספים אודותיו.

*המידע המפורט בכתבה נכון לשנת 2023. יתכנו שינויים במידע הכתוב ועל כן מומלץ להתעדכן באתר הרשמי של המקום.

 
 
 
 

לקריאה נוספת