מלך פורטוגל ז’ואו הראשון

שיתוף הכתבה
דף הבית / המלצות למטייל / מלך פורטוגל ז’ואו הראשון

מלך פורטוגל ז’ואו הראשון

המלך ז’ואו הראשון נולד בליסבון, למלך פדרו הראשון ופילגשו תרזה לורנסו, אשת אצולה מגליציה. הוא היה ידוע בכינויים “ז’ואו הטוב” ו”ז’ואו הגדול”, ומשום שהיה בנו הלא-חוקי של המלך הוא זכה לכינוי נוסף ופחות נוצץ – “הממזר”. הוא ידוע בעיקר בשל נצחונו על הצבא הקסטליאני, שאיים לכבוש את פורטוגל בשנים 1383-1385, ובזכות המסעות הימיים והכיבושים שהחלו לקרות בתקופת מלכותו וסללו את הדרך של פורטוגל להפוך למעצמה ימית.

המלך ז'ואו הראשון - King Joao I

בשנת 1364 הצטרף ז’ואו למסדר האבירות של אביש, ולימים הפך להיות המלך הראשון של שושלת אביש, שמלכה בפורטוגל למשך תקופה של כ-200 שנים. ז’ואו עצמו מלך בפורטוגל במשך פרק הזמן הארוך ביותר למלך בפורטוגל – 48 שנים.

איך בנו הלא-חוקי של המלך הגיע לתפקיד בעצמו?

לאחר מותו של המלך פדרו הראשון בשנת 1367 הוכתר אחיו למחצה של ז’ואו, פרננדו הראשון, למלוכה. מותו של פרננדו בשנת 1383 חולל מהומה גדולה בממלכה, ואף הוביל למלחמת אזרחים בפורטוגל – היורשת החוקית היחידה של כס המלוכה הייתה ביאטריש, בתו של פרננדו, אשר נישאה למלך חואן הראשון מקסטיליה (ספרד). עוד טרם הומלך מלך חדש על פורטוגל החלו להתעורר קולות התנגדות בקרב משפחות האצולה והמעמד הגבוה של פורטוגל בהנהגתו של ז’ואו, שחששו מכך שימצאו את עצמם תחת שלטון ספרדי.

בשנתיים שלאחר מכן צבא קסטיליה בראשותו של המלך חואן הראשון פולשים לפורטוגל ונעשים כמה ניסיונות לכבוש אותה. אך בתחילת 1385 ז’ואו מכתיר את עצמו למלך פורטוגל בתמיכת האנגלים, ויחדיו הם מביסים את צבא קסטיליה ומביאים לנסיגתו משטחי פורטוגל. אחד הקרבות המפורסמים מתקופה זו הוא קרב אלז’וברוטה (Batalha de Aljubarrota) שהתרחש בקרבת העיר לייריה. בעקבות הניצחון בקרב זה הקים ז’ואו הראשון את מנזר “סנטה מריה של הניצחון בקרב” בעיירה בטאליה (Batalha). במנזר קבורים הוא, אשתו וכמה מצאצאיו.

אתם מוזמנים להצטרף אלינו לסיור של אובידוש והסביבה, במהלכו אנחנו מגיעים לבטאליה, מספרים על הקרב החשוב ומבקרים במנזר המרשים.

כחלק מהברית עם ממלכת אנגליה, כשנתיים לאחר מכן (1387), נישא המלך ז’ואו הראשון לפיליפה, בתו של דוכס לנקסטר. לזוג נולדים תשעה ילדים. לאחר מכן נולדים לז’ואו עוד שלושה ילדים מיחסיו עם פילגשו אינש פרש. המפורסמים בילדיו היו בנו השלישי, דוארטה, שירש את כס המלוכה לאחר מותו של ז’ואו בשנת 1433; ובנו הרביעי, אנריקה הספן (Infante Dom Henrique) שהקדיש את חייו לחקר הים, תכנן מסעות והפך את פורטוגל למעצמה ימית במאות ה-15 וה-16.

בתקופת מלכותו של ז’ואו הראשון ובחסות בנו אנריקה הספן, חצו כוחות פורטוגזיים את מיצרי גיברלטר וכבשו את סאוטה שבצפון אפריקה, כיבוש שפתח את הנתיב לאפריקה ובעקבותיו החל עידן התגליות של פורטוגל. תוך ניסיונות לעקוף את כף בוז’אדור במערב הסהרה, הגיעו הספינות הפורטוגזיות לאיים האזורים ולאיי מדיירה שבאוקיינוס האטלנטי ותבעו עליהם בעלות עד ימינו.

במהלך ביקורכם בליסבון, במהלך שיטוט באזור הבאישה, תוכלו לראות את פסלו של המלך ז’ואו הראשון במרכז כיכר פיגיירה (Praça da Figueira). על הפסל מופיעים גם פורטרטים של נונו אלברש פריירה וז’ואו דש רגרש, שתרמו רבות לעלייתו של המלך ז’ואו הראשון לשלטון במהלך מלחמת האזרחים.


לקריאה נוספת