ז’וזה סאראמאגו – José Saramago

שיתוף הכתבה
דף הבית / המלצות למטייל / ז’וזה סאראמאגו – José Saramago

אחד הקולות הבולטים ביותר בספרות הפורטוגזית המודרנית הוא הסופר ז’וזה סאראמאגו (José Saramago), זוכה פרס נובל לספרות לשנת 1998. סאראמאגו נולד בשנת 1922 בכפר אזיניאגה (באזור Ribatejo שבמרכז פורטוגל) וגדל בליסבון. הוא פרסם את ספרו הראשון כבר בגיל 25 והמשיך לכתוב עד יומו האחרון, כאשר המפורסם והמצליח ביותר מבין כתביו היה הספר “על העיוורון” שפורסם בשנת 1995. כתיבתו של סאראמאגו מאופיינת בשימוש באלמנטים פנטסטיים (ריאליזם מאגי), משפטים ארוכים מאוד וכתיבה מנקודת מבט חתרנית על אירועים חשובים מתוך ההיסטוריה של פורטוגל.  

ז'וזה סאראמאגו - Jose Saramagao

סאראמאגו סיפר כי בביתו לא היו ספרים, והחשיפה היחידה שלו לספרות הייתה דרך ספרי הלימוד בבית הספר. רק בגיל 19 הוא רכש את ספרו הראשון, ולאחר שסיים את לימודיו והחל לעבוד כמכונאי, היה נוהג להגיע לספריה העירונית כל ערב ולקרוא. בשנת 1944 נישא סאראמאגו לאילדה רייש (Ilda Reis) והחל לעבוד בשירות הסעד הממשלתי. בשנת 1947, במקביל להולדת בתם היחידה ויאולנטה, יצא לאור הרומן הראשון של סאראמאגו שנקרא “אדמת חטא”. 

שמעתם על הסיור החינמי שלנו? לחצו לכל הפרטים >>

שנת 1950 הייתה נקודת ציון חשובה בחייו של סאראמאגו, שכן באותה שנה התקבל לעבודתו הראשונה בתחום הספרות וההוצאה לאור כמנהל ייצור בהוצאת Estudos Cor, במסגרתה נחשף לאנשים חשובים בתחום ולסופרים מפורסמים. עד שנות ה-70 התקדם סאראמאגו ועבד במגוון תפקידים בתחום: מבקר ספרות, עורך ספרותי ולבסוף העורך הראשי של העיתון Diário de Lisboa. במהלך חייו הוא כתב כ-40 ספרים שתורגמו לעשרות שפות, ובנוסף לפרס הנובל לספרות שהוענק לו בשנת 1998, זכה סאראמאגו בשנת 1995 בפרס קמואש – הפרס הספרותי היוקרתי ביותר בקרב דוברי הפורטוגזית, שהונהג משנת 1989 וקרוי על שמו של לואיש דה קמואש, המשורר הלאומי של פורטוגל. 

כתיבתו המיוחדת של סאראמאגו מאופיינת בעיקר במשפטים ארוכים ותיאוריים ובשימוש השונה שלו בסימני הפיסוק. סאראמאגו נהג להשתמש בנקודה לעיתים רחוקות, כך שמשפט אחד, רווי בפסיקים יכול להשתרע על פני עמודים שלמים. בנוסף, סאראמאגו לא אימץ את המוסכמה הספרותית של כתיבת דיאלוגים בתוך מרכאות. 

סקרנים לדעת עוד? בליסבון תוכלו לבקר ב-Casa dos Bicos (“בית הנקודות” בתרגום חופשי לעברית), מבנה מיוחד עם סיפור מעניין – מקורו בתחילת המאה ה-16, הבית נבנה ביוזמת משפחת אלבקרק (Albuquerque) שהיו המושלים הפורטוגזיים בהודו בתקופת עידן התגליות, בהשראה איטלקית. לאחר שהמבנה נהרס ברעידת האדמה של ליסבון בשנת 1755 המשפחה מכרה אותו והוא הפך להיות מחסן בקלה. המבנה עבר מספר גלגולים ושיפוצים מאז וכיום הוא משמש כחלק ממוזיאון ליסבון וכן כמטה הראשי של “קרן ז’וזה סאראמאגו” (Fundação José Saramago) שמוקדשת לעבודתו של הסופר. במקום מוצגת תערוכה קבועה בשם The Seed and the Fruits על חייו ועבודתו של סאראמאגו. 

בית הנקודות בליסבון - Casa dos Bicos

מידע שימושי 

כתובת:

Rua dos Bacalhoeiros 10, 1100-135 Lisboa 

שעות פתיחה:

ימי שני-שבת, 10:00-17:30

עלויות:

כרטיס רגיל – 3 אירו

*המידע המפורט בכתבה נכון לשנת 2023. יתכנו שינויים במידע הכתוב ועל כן מומלץ להתעדכן באתר הרשמי של המקום.


לקריאה נוספת