המלצה לביקור בן 3 ימים בליסבון

שיתוף הכתבה
דף הבית / המלצות למטייל / המלצה לביקור בן 3 ימים בליסבון

המלצה לביקור בן 3 ימים בליסבון

בשנים האחרונות ליסבון הולכת וצוברת פופולריות כיעד תיירותי נחשק – ולגמרי בצדק! זוהי עיר בירה אירופאית מפתיעה, יש לה קסם עם טוויסט שכבר לא רואים בכל מקום. העיר משלבת בצורה מדהימה בין ישן וחדש; בין אדריכלות מרשימה וסממני אימפריה ימית מפוארת של לפני 500 שנה ובין סצנת חיי לילה ואמנות רחוב מודרנית בכל פינה. בין אם אתם מגיעים לאסוף את הדרכון הפורטוגלי שלכם ורוצים לנצל את הזמן להיכרות עם העיר ובין אם אתם מגיעים לחופשה, בקובץ הזה תמצאו את ההמלצות השוות והמידע שחשוב להכיר לקראת ביקור בליסבון.

נציין שהכתבה מתייחסת לביקור בליסבון עצמה בלבד. ביקור ארוך יותר בפורטוגל יכול לכלול כמובן מקומות נוספים – בין אם אתם מחלקים את הזמן בין ליסבון לפורטו ונוסעים אליה ברכבת, שוכרים רכב ומטיילים עצמאית בין עיירות וכפרים נוספים, או מתמקמים בליסבון ויוצאים ממנה לטיולי יום.

אז קבלו מאיתנו, המקומיים, המלצה לביקור של 3 ימים בליסבון. ישנן המון המלצות לאטרקציות בליסבון ובכתבה הזאת ננסה לכוון אתכם לעיקר. ונפתח עם הקדמה מכווינה – נהוג להסתכל על אזורי הביקור בליסבון בחלוקה כזו: מרכז העיר שמחולק ל-4 שכונות מפורסמות: Chiado, Bairro Alto, Baixa, Alfama, מערב העיר שבעיקר מפורסם בזכות אזור “בלם” ומזרח העיר שידוע כשכונת ה”אקספו”.

היום הראשון לביקור בליסבון

את הביקור שלכם נמליץ להתחיל במרכז העיר כמובן, בשכונת שיאדו (Chiado) שהייתה ידועה בעבר בתור השכונה הבוהמית של העיר, וכמקום מושבם של פוליטקאים ואנשי תרבות ורוח. היום היא נחשבת לשכונה המודרנית והססגונית של העיר; מלבד מסעדות שוות, בתי קפה והרבה אווירה באזור זה, תוכלו ליהנות ממספר דברים: אחד האתרים המעניינים ביותר בשכונה הוא הריסות מנזר כרמו (Convento do Carmo), אשר נחרב ברעידת האדמה הגדולה שהתרחשה בליסבון בשנת 1755.

מנזר כרמו - Convento do Carmo

לא רחוק מאתר זה תמצאו כיכר ידועה של העיר – כיכר לואיש דה קמואש (Praça Luís de Camões), אשר קרויה על שם המשורר הלאומי של פורטוגל, שדמותו ניצבת במרכז הכיכר. כיכר זו מוקפת בחנויות ובתי קפה, וניתן לצאת ממנה לצעידה במדרחוב קניות מרכזי של העיר שנקרא גארט (Rua Garret).

צעידה במורד המדרחוב תוביל אתכם לאזור שנחשב ללב של ליסבון, האזור המישורי היחיד במרכז העיר המכונה באישה (Baixa). כאן תוכלו לשוטט בין בתי הקפה, החנויות והכיכרות היפות. אחד האתרים המפורסמים ביותר באזור הזה של העיר היא מעלית סנטה ז’ושטה (Santa Justa) שבחלקה העליון אפשר ליהנות מנוף על העיר.

למעלית יש כניסה אחורית סודית, כך שאפשר ליהנות מהתצפית בלי לחכות בתור ובלי לשלם על כרטיס הכניסה. הצטרפו אלינו לסיור של ליסבון הקלאסית ונוביל אתכם לשם!

הכיכר המרכזית והמפורסמת ביותר נקראת רוסיו (Rossio) ואין ספק שאתם חייבים לפקוד אותה. אבל אנחנו רוצים להפנות את תשומת לבכם גם לכיכר צדדית וקטנה יותר בשם סאו דומינגוש (São Domingos). במרכז הכיכר תמצאו את האנדרטה לזכר מאורעות מההיסטוריה היהודית – אנדרטה עם צורת מגן דוד מוטבע בחצי עיגול חרסינה המוצב על ריבוע, ועליהם פירוט בפורטוגזית ובעברית אודות מאורעות הטבח שחוו היהודים במקום בשנת 1506. אם תמשיכו מהכיכרות הללו לכיוון הנהר, תתקשו לפספס את מדרחוב אוגושטה (Rua Augusta) המפורסם, שגם הוא יעד נהדר לחובבי השופינג בסגנון רחובות הקניות האירופאים האהובים. בקצה המדרחוב, ולמעשה ממש בקצה השני של אזור הבאישה, אתם תחצו את שער הכניסה לעיר, שער אוגושטה (Arco da Rua Augusta) ותגיעו לכיכר חשובה נוספת; כיכר זו שוכנת ממש על גדת נהר הטז’ו ושמה כיכר המסחר (Praça do Comércio). מהכיכר הזו תוכלו ליהנות גם מתצפית על הגשר האדום המפורסם (שמזכיר את גשר הזהב של סן פרנסיסקו). לא רחוק מכיכר זו נמצא שוק האוכל המפורסם של ליסבון – Time Out Market – אשר מרכז נציגויות של 26 המסעדות הטובות ביותר בעיר. מקום מצוין לארוחת הצהריים שלכם!

כיכר רוסיו / דון פדרו הרביעי - Praça Dom Pedro IV / Rossio

להשלמת ההיכרות עם אזור המרכז של העיר נמליץ להגיע לטייל בשכונת אלפמה (Alfama). זוהי השכונה העתיקה ביותר בליסבון, היחידה ששרדה את רעידת האדמה, ואת הקסם שלה תרגישו מהרגע הראשון. השכונה בנויה מסמטאות קטנות וציוריות, שכל מה שצריך לעשות הוא ללכת ביניהן לאיבוד וליהנות מנקודות תצפית יפיפיות על העיר. ואם כבר הזכרנו תצפיות – לשעת שקיעה אנו ממליצה לכוון בשכונת אלפמה לתצפית Miradouro da Nossa Senhora do Monte.

ייתכן שקראתם שכדאי להתנייד באלפמה באמצעות חשמלית מספר 28. מדובר בקרונות המקוריים של החשמליות הליסבונאיות שעברו שיפוץ עם השנים, וכיום הם משמשים כאמצעי תחבורה פופולרי עבור מקומיים ותיירים. קו 28 מושך אליו תיירים רבים, במיוחד מכיוון שאלפמה שוכנת על גבעה תלולה שמצריכה טיול בין עליות. באופן אישי, אנו לא נוטים להמליץ על האטרקציה הזו ואף מתריעים מפניה, שכן לרוב היא צפופה מאוד ומעבר לכך שתצטרכו לעמוד רוב הנסיעה – יש חשש שתפלו קורבן לכייסים. עצתנו תהיה לצאת רגלית לטיול בשכונה, בקצב שנוח לכם, וליהנות מהסמטאות הקטנות שהחשמלית ממילא לא מגיעה אליהן.

אשר לאתרים ספציפיים בשכונה – עוד לפני שתגיעו לשכונה עצמה, סביר שתזהו את הטירה המפורסמת של אלפמה מהרבה נקודות בעיר, בהיותה יושבת בראש הגבעה של השכונה. הטירה נקראת סאו ז’ורז’ (Castelo de São Jorge) ובזכות מיקומה נשקף ממנה נוף מדהים כמובן. ניתן לרכוש כרטיס כניסה לביקור ברחבי הטירה לחובבי ההיסטוריה ולמחפשי התצפיות. מלבדה, אתם רוצים להגיע לתצפית המרפסת המפורסמת שנקראת Miradouro das portas do Sol. ואם אתם חובבי כנסיות, אתם חייבים להגיע לכנסיית ה-סה (Sé Cathedral) המרכזית בשכונת אלפמה. ואם הביקור שלכם בליסבון יוצא על יום שלישי או שבת – אל תפספסו את שוק הפשפשים של העיר שמתקיים בשכונה.

קתדרלת ה-סה - Sé de Lisboa

אזור נוסף ששמרנו לחלקו האחרון של היום הוא באיירו אלטו (Bairro Alto), משום שזהו אזור חיי הלילה של העיר! מדובר בשכונה קטנה יחסית, אשר בנויה כרשת שמורכבת מ-5 רחובות עיקריים ו-8 סימטאות ש”חותכות” אותם, בה תמצאו כ-250 ברים ומסעדות. האווירה בשכונה מאוד ייחודית ושמחה, בסגנון מסיבת רחוב מתמשכת, כאשר סגנון הבילוי הוא דילוג ממקום בילוי אחד לאחר. קחו בחשבון שהאזור מתעורר לחיים מאוחר יחסית, בשעה 22:30 ואילך. אם הגעתם מוקדם יותר, נצלו את הזמן לארוחת ערב באחת המסעדות וחכו שהאווירה תתחמם.

מלבד האפשרות של ביקור עצמאי כפי שמפורט כאן, אתם מוזמנים ליהנות מאפשרות של הסיור “ליסבון הקלאסית”, אשר במסלול רגלי נוח של כשלוש שעות יאפשר לכם להכיר את האזורים המרכזיים של העיר ולהיחשף לפרטים נוספים אודות ההיסטוריה המקומית. יהיה אידיאלי להתחיל את היום הראשון שלכם בעיר עם הסיור, בסופו המדריכים שלנו ידעו לכוון אתכם לאטרקציות נוספות במרכז העיר ותוכלו כמובן להעמיק במקומות שבהם תעברו בסיור ויעניינו אתכם במיוחד.

היום השני לביקור בליסבון

את היום הזה נמליץ להתחיל בנקודה הגבוהה ביותר של פארק Eduardo VII. ליסבון ידועה כאמור כעיר הררית, אשר בנויה על 7 גבעות. בנקודות רבות היא מציעה תצפיות מרשימות, ומהנקודה הגבוהה ביותר של הפארק תוכלו ליהנות מתצפית מקסימה על אזור מרכז העיר. אחרי ביקור בסביבת הפארק עצמו ובחממות שמציגות אוסף מרשים של צמחים טרופיים ואקזוטיים, תוכלו להתחיל לצעוד בירידה לאורך השדרה הראשית של העיר – שדרת העצמאות (Avenida da Liberdade). זוהי שדרה יפיפיה שמציעה גם שופינג לאורכה. בקצה התחתון של השדרה תגיעו בחזרה לאזור הבאישה, לכיכר רוסיו.

פארק אדוארדו השביעי - Parque Eduardo VII

מכאן נמליץ להקדיש את המשך היום לביקור באזור המערבי של העיר. את ארוחת הצהריים נמליץ לנצל לביקור במתחם  LX Factory.  מדובר במתחם ששימש בעבר כמפעל טקסטיל וכיום מרכז מסעדות, בתי קפה ובעיקר מיצגי אמנות רחוב. אם הביקור שלכם יוצא על יום ראשון – הרווחתם! בכל יום ראשון מתקיים במתחם יריד אמנים צבעוני עם דוכנים רבים ומגוונים.

מכאן נמשיך בנסיעה מערבה לאורך הנהר, אשר תוביל אתכם לשכונת בית לחם המקומית, או כמו שהיא נקראת כאן – בלם (Belém). האזור הזה נועד לפאר את תור הזהב של פורטוגל, תקופה שמכונה “עידן התגליות”. במאות ה-15 וה-16 פורטוגל הייתה אימפריה ימית גדולה ועשירה, וההיסטוריה שלה מלאה בסיפורים מרתקים על מגלי ארצות נועזים שהפליגו לכל רחבי הגלובוס. האתרים ההיסטוריים שחייבים לראות באזור הזה הם מגדל בלם, אנדרטת התגליות ומנזר זרונימוש. מסלול ההליכה בין האתרים הללו הוא נגיש ופשוט ואת כולם מזהים בקלות בשל גודלם ונוכחותם המרשימה. עוד באזור, אל תוותרו על טעימה של המאפה המסורתי של פורטוגל, הפשטל דה בלם בפשטלרייה המפורסמת Pasteís de Belém. פשטלרייה זו היא היחידה שמשתמשת במתכון הסודי המקורי, והתור בכניסה בהחלט מוצדק.

וממסורת לקידמה – מבנה מרשים נוסף שתמצאו באזור בלם, אם כי חדשני בהרבה, הוא מוזיאון המאט (MAAT). מוזיאון לאומנות מודרנית, אדריכלות וטכנולוגיה אשר מדגים בצורה מושלמת את היכולת של ליסבון לשלב בין ישן וחדש. המוזיאון מחולק בין שני מבנים – תחנת הכוח הישנה של ליסבון, ומבנה מודרני אשר נפתח לקהל הרחב בשנת 2016. מעבר לתערוכות (הקבועות והמתחלפות) מהן אפשר ליהנות בתוך המוזיאון עצמו, אל תשכחו לעלות על גג המבנה המודרני כדי ליהנות מתצפית על הנהר והאזור.

לסיום היום הזה נפנה אתכם לאזור בילויים נוסף בעיר – הרחוב הורוד. מה שהיה ידוע בעבר כאזור החלונות האדומים של ליסבון עבר לפני כעשור מתיחת פנים וכיום תוכלו למצוא בו מסעדות, ברים ומועדונים. לצד אזור באיירו אלטו, הרחוב הורוד נחשב לאחת מנקודות חיי הלילה של העיר. בשעות הקטנות של הלילה תמצאו שם בעיקר צפיפות וכוסות בירה באוויר. ואם לא הספקתם לאכול אתמול בשוק האוכל (או אם אתם רוצים לחזור לסיבוב נוסף 😉) – הוא נמצא ממש בקרבת הרחוב הורוד, כך שתוכלו ליהנות בו מארוחת ערב טובה ומשם להמשיך לדרינק.

למעוניינים, אפשרות נוספת לבילוי בשעות הערב היא מופע פאדו. מוזיקת הפאדו היא המוזיקה המסורתית של פורטוגל; מוזיקה מלנכולית מלאה ברגש ואופי. ישנן מספר חלופות להופעות פאדו בעיר, אנו נוהגים להמליץ על מקום שנקרא Fado in Chiado, אשר מציע מופע באורך של כ-50 דקות של מוזיקה נטו. ישנם מקומות רבים אחרים אשר מציעים מופע בליווי ארוחת ערב במחיר גבוה יחסית.

היום השלישי לביקור בליסבון

אחרי שהכרתם את אזור המרכז ואת החלק המערבי של העיר, את היום האחרון נציע לבלות בחלקה המזרחי של העיר ו/או להקדיש את הזמן לבילויים תרבותיים שונים.

במזרח ליסבון נמצא אזור “פארק האומות”, שידוע גם כשכונת האקספו. בשנת 1998 התארחה בליסבון התערוכה הבינלאומית המפורסמת, והעיר נשארה עד היום עם אזור מודרני המציע מספר אפשרויות בילוי; האתר המומלץ ביותר באקספו הוא האקווריום של ליסבון (או בשמו המקומי – האושנריום). זוהי חוויה מדהימה שמתאימה לקטנים וגדולים כאחד. מלבד האקווריום תוכלו לטייל לאורך הטיילת וליהנות ממסעדות ובתי קפה ברמה גבוהה, להתרשם מגשר ואשקו דה גאמה שהוא הגשר הארוך ביותר באירופה! ואם אתם מחפשים מקום לשופינג, תוכלו לבקר בקניון ואשקו דה גאמה שנמצא ממש ליד הטיילת. אפשרות נוספת לקניות תהיה קניון קולומבו, הקניון הגדול ביותר בליסבון, בו תוכלו למצוא גם נציגות של החנות המבוקשת פריימארק. הקניון ממוקם באזור אחר של העיר (מומלץ להגיע במונית/ אובר או באמצעות הקו הכחול של המטרו).

מחפשים תרבות בסגנון קצת שונה? שלוש המלצות נוספות שלנו הן מוזיאון גולבנקיאן (Gulbenkian), “אצטדיון האור” של קבוצת בנפיקה ושכונת פרינסיפה ריאל:

מוזיאון גולבנקיאן מציג ממש את צוואתו של קלושטה גולבנקיאן, אשר היה מאספני האמנות הגדולים בעולם. המוזיאון מורכב משני מבנים, אחד מוקדש ליצירות אמנות קלאסית והשני ליצירות אמנות מודרנית. שני המבנים נמצאים בפארק מקסים, אשר מציג חלק מאוסף הפסלים של המוזיאון. זהו ביקור חובה לחובבי האומנות ביניכם.

ולחובבי הכדורגל? ענף הספורט נחשב לדת לא-רשמית במדינה, והיחס בהתאם. נמליץ על ביקור ב”אצטדיון האור” (Estadio da Luz) של אחת משתי קבוצות הכדורגל הידועות של העיר, בנפיקה. אם כבר ההשוואה לדת, המקומיים יגידו לכם שלא מדובר רק באצטדיון כדורגל, אלא ממש כנסייה. המקום מציע ביקורים מודרכים שהם חוויה גם אם אתם לא אוהדים שרופים. נציין שהאצטדיון ממוקם ממש בסמוך לקניון קולומבו.

אזור נוסף בו תוכלו לבקר ביום הזה, אשר נמצא במרכז העיר, הוא פרינסיפה ריאל (Principe Real). באזור הזה תמצאו בוטיקים מקומיים, גן בוטני ואת התצפית היחידה בליסבון שפונה מזרחה – Miradouro de São Pedro de Alcântara.

תצפית סאו פדרו דה אלקנטרה - Miradouro Sao Pedro de Alcantara

והמלצה אחרונה לסיכום –

אם כל הביקור שלכם בפורטוגל מסתכם בשלושה ימים, נמליץ להקדיש את היום הזה ליציאה מליסבון לביקור בעיירה הקסומה סינטרה (Sintra). העיירה הייתה יעד פופולרי בעבר בקרב בני משפחת המלוכה ומשפחות המעמד הגבוה לבלות בו את חודשי הקיץ, והיום תמצאו בה מגוון ארמונות ובתי נופש שהפכו להיות אתרים פתוחים לציבור הרחב, המפורסם והמבוקש ביותר ביניהם הוא ארמון הפנה (Palácio da Pena).

תוכלו לעשות זאת עצמאית – נסיעה ברכבת מתחנת רוסיו שבמרכז העיר אורכת כחצי שעה, ובסינטרה עצמה תוכלו להתנייד בין האתרים המרכזיים במונית/אובר או בקווי האוטובוס המקומיים. אפשרות נוספת היא להצטרף אלינו לסיור של סינטרה והסביבה, במהלכו אנחנו מבקרים גם בקאבו דה רוקה (Cabo da Roca), הנקודה המערבית ביותר ביבשת אירופה, ובעיירת החוף המקסימה קשקאיש (Cascais).


לקריאה נוספת